I och med att han har bra pension och gott om sparande skulle jag nog råda att dela upp räntedelen på delvis sparkonto (så mkt som känns bra) och resten in på indexfonder. Jag förstår inte meningen med räntefonder i nuläget och det finns väl inget som säljer att de ska bli lönsamma inom kort. Det är ju tråkigt att ha pengar investerade som bara backar i värde. Tyckte jag iaf och sålde alla räntor. Blir det ett bra börsår kan han sedan ta ut lite och göra nåt kul. Ett dåligt år går det ändå ingen nöd på honom i och med bra pension.
Jag skulle säga så här:
- Risk i det här läget är valfri. Man kan ta risk om man vill men man behöver inte. Spelet är så att säga vunnet.
Svaret kommer således inte hittas i den ekonomiska arenan. Det handlar snarare om vad man vill.
- vill man ärva bort ett större belopp, så kan man lika gärna ta risk eftersom sparhorisonten inte längre ens egen.
Som flera andra är inne på hade jag istället försökt maximera livsupplevelse för pengarna, vad det än må vara. Problemet är att särskilt i den åldern är det svårt att skifta beteende om man alltid varit sparsam.
Mitt råd från sidan skulle vara att ta ett samtal med tex @MoaD eller @tankespjarn som kommer från beteende- och coachsidan. De kommer inte hjälpa till med placeringstips men kan hjälpa till att urskilja vad som är viktigt för en. Dessutom kanske att ha några av de samtalen som man kan / bör ha med de som ärver.
50/50 aktier/räntor ser bra ut tycker jag. Förhoppningsvis många år kvar och med inflation som går upp så är nog den mängden aktier/aktiefonder lämpligt tycker jag.
Dessutom med övervärde i huset och bra pension som jag antar inte har någon större marknadsrisk mao inte mycket aktiefonder. Borde väl vara mest förmånsbestämd tjänstepension i den åldern?
Enda jag hade gjort är att flytta från räntefonder till sparkonto med insättningsgaranti på någon nischbank, dvs. 2 stycken vardera 750 K. Det ena hade jag bundit på 1-2 år för att skrämma upp totalräntan på runt 1%. Ungefär vad LYSAs räntedel beräknas ge men då till större risk. Han kan titta på Compricers översikt