Så här ser mina tillgångar ut.
Nästan allt nysparande sker i Lysa och globala indexfonder. Alla svenska enskilda aktier och fastigheter är sen innan jag började hänga här. Jag är helt obelånad. Totalsumman rör sig om 4 Mkr. Jag närmar mig 55 år typ. Vad skulle ni göra för förändringar om ni hade detta?
58% Boende + skogsfastighet
10% likvider och räntefonder
12% Svenska aktier i klassiska bolag Investor Swed Match osv.
10% Globala indexfonder
10% Blandat: småbolag, tillväxtmrknd, högutdelandefond, Svensk indexfond
Ett lite kontroversiellt svar är att du bör redan nu fundera över vad som ska hända med fastighet och skog när du ‘faller ifrån’. Ska detta gå som arv? På vilket sätt?
Beroende på detta skulle jag inleda en uttagsplanering - det finns avsnitt av podden som berör detta.
Jo jag har 58% av tillgångarna bundna. Vet inte om barnen vill ta över när jag inte orkar längre. Det är för tidigt att säga. Jag räknar med att behålla det till 75 i alla fall. Jag gissar att jag säljer efter det.
Är själv i ett läge där vi tänker trappa ned rejält ca 5-10 år innan pension. Det innebär att vi har ca 5 år till i full tid. De 5-10 åren räknar vi med att få väldigt låg inkomst, vilket innebär att sparkapitalet kommer att behöva fylla upp en del där. Det vi har gjort är att vi har gjort en kalkyl över hur mycket at kapitalet som skall fylla upp där, och i och med att det nu är bara 5år kvar så är det nu dags att börja “säkra hem” en del av kapitalet, så vi flyttar nu över en del mot räntefond/räntekonto. Det gäller att hitta en bra avvägning och ha en plan för när man tänker sig behöva nyttja kapitalet och sedan ha en plan för det som inte behöver nyttjas (långsiktigt sparande) som därmed ska kunna växa på sig ytterligare.
Om pensionsprognosen håller kommer jag klara mig gott på den. Räknar med att klara deltid utan att nalla av sparandet.
Det enklaste sättet att minska exponeringen mot Sverige är väl att sälja aktierna och köpa globalfonder. Men tyvärr ligger mycket av det i en gammaldags depå
Ett alternativ till försäljning är att du låter något skogsbolag eller rådgivare som Areal eller Ludvig&co ta ett förvaltningsavtal på skogen. Då behöver du inte göra något utan bara få pengar som genereras vid skogsuttag.
Tänker att det är lättare att ärva ett redan existerande sådant upplägg. Då kan barnen bara låta det “rulla på” och dela pengarna.
Lite beroende på mål och sådant hade jag övervägt att belåna upp bostaden nu, som vi har diskuterat flera gånger i forumet är det svårt att få lån efter 60 års ålder även om man har en stor tillgångsmassa.
Allt i livet är inte pengar, vilket man ibland kan tro om man läser vissa inlägg…
Trivs du med att bo i villa, och tycker om att jobba med dig skogsfastighet, vad är problemet?
Javisst, du kan ändra dina fonder hit eller dit, men ärligt talat kommer detta att påverka din avkastning enbart marginellt.
Fortsätt att njuta av livet. Om du lämnar efter dig 4 eller 5 miljoner eller något annat när du dör, vad spelar det för roll?
Om jag går till mig själv: Skulle något av mina barn föreslå att jag skulle sälja villan och spara vinsten I en global indexfond för att maximera avkastningen inför ett framtida arv, skulle jag bli minst sagt bli besviken.
Jag är inne på samma spår som Nestor. Njut av livet, känn inte press att du behöver lämna efter dig så mycket som möjligt. Om nysparandet går till globala indexfonder så får du lite bättre spridning med tanke på att de innehåller mycket USA och du har redan en del aktier i svenska bolag. Och skulle du vilja/behöva ta av de mer likvida delen när du går i pension så gör det. Det som blir över går i arv. Jag tror ditt barn skulle också uppskatta det mer att ni gör saker tillsammans nu än att få lite “mer” i arv.