Jag och min fru planerar att gå i tidig pension vid 60 års ålder. Vi har sparat ihop cirka 20 miljoner kronor och funderar på att ta ut omkring 66 000 kr per månad, vilket motsvarar ungefär 4 % per år.
Vårt mål är att kunna ta ut pengar löpande varje månad, men samtidigt låta kapitalet fortsätta växa i en stabil takt så att det finns kvar även för kommande generationer.
Frågan är: räcker det att ha hela kapitalet placerat i en global indexfond (t.ex. Länsförsäkringar Global Index) och sälja av motsvarande belopp varje månad? Eller är det klokare att komplettera med räntefonder för att jämna ut svängningarna och minska risken vid börsnedgångar?
Min känsla är att 4 %-regeln borde hålla över tid, även med inflation och tillfälliga nedgångar. Samtidigt är det här ett stort beslut, så även om svaret kanske känns självklart vill vi gärna dubbelkolla. Vi tar tacksamt emot era tankar, erfarenheter och andra goda råd kring upplägget.
Personligen skulle jag tycka det är bökigt och lite jobbigt i dippar att hålla på att sälja av fonder hela tiden. .
jag kommer ha mellan 12-18månaders utgifter i fasträntekonton som jag tar “lönen” från.
Sen kommer jag ha runt 80/20 i global/ränte fonder o fylla på fasträntorna från Global i bra tider o från räntefonderna i dåliga
Sen är väl frågan hur MYCKET ni skall ha kvar till framtida generationer. . .för 4% regeln är inte SÅÅ passande när man är 60år kan jag tycka. . ni har ju snart pensionspengar att fylla ut med
Hej, tack för ditt kloka svar. Som du skriver är pensionen inte långt borta, och med tanke på att nästa generation förmodligen klarar sig bra även utan vårt kapital ser vi inte så stora risker med att ligga kvar fullt ut i indexfonder. Även om värdet skulle gå ned en period känns det rimligt att fortsätta sälja av samma belopp i både upp- och nedgångar. Statistiskt sett borde det ändå ge goda möjligheter till ett stabilt uttag och samtidigt chans att kapitalet växer på längre sikt, runt 20 år. Eller bör vi resonera annorlunda?
Ni resonerar helt rätt (förutom att du glömt ISK-skatten så totalt är era utgifter inklusive skatt motsvarande 5%). Använd möjligheterna som ni har sparat ihop till
Ni kan ju sluta jobba, inget snack där. .
Och i den åldern ni är o det låga uttaget så är väl chansen att ni har väldigt mycket pengar kvar när ni går bort. . så frågan är väl egentligen….vill ni lämna så många miljoner i arv?
Jag har lite svårt att se meningen med att jobba ett helt liv och jobba ihop en större hög pengar än 1% av befolkningen…o sen ge bort det i arv.
Om jag va er skulle jag slutat idag o dessa första åren Mellan 60-70år när man är som piggast göra massa kul för pengarna ni jobbat ihop. . .dom kommer räcka ändå o det blir ett arv ändå, tycket bara ett arv på +10Miljoner är lite överkurs
Tack för kloka kommentarer! Vi har bara 3 år kvar till 60, vilket känns väldigt lagom. Vi får se om vi ska öka uttaggen något, men om vi behåller vårt nuvarande mål – att pengarna inte ska minska – så verkar det alltså ändå sannolikt att uppnå detta genom att ha allt placerat i t.ex Länsförsäkringar Global Index och sälja av 4 % per år/ca 66 000 kr varje månad.