LF Global index på sikt

Har under mina yngre år aldrig investerat men sent 2018 började jag spara 100% i LF Global med sikte på att kunna sluta mitt yrkesliv några år tidigare.
Är idag 57 år och har sparat ihop 750k.
Har ett månadssparande på Avanza på 13k.
Enda skulden jag har är på villan, 20% belåning.
Jag tänker mig att gå ner på halvtid vid 60 och sluta helt vid 61-62.
De sparade pengarna är tänkt att försörja mig tills jag börjar ta ut pension vid 64.

Dollarkursen har ju gynnat mig och fungerat som en stötdämpare så är inte många procent back på fonden i år.
Men med stigande dollarkurs så får jag ju mindre andelar hela tiden.

Hur ska man tänka här?
Fortsätta köpa, börja spara i annan svensk indexfond, sälja allt…?

Jag hittade en sida med beräknad dollarkurs mot kronan men det kanske bara är killgissningar?

Mitt råd är att skita i valutakurserna.

6 gillningar

Med mindre än 10 år kvar till uttag är det kanske dags att dra ned på den totala risken? Tumregeln säger ju 10% aktieexponering per år kvar, för att säkra värdet. Men det bygger å andra sidan på att du har en fast sparhorisont. :slight_smile:

3 gillningar

Om man hade varit förståndig och börjat spara tidigare och byggt upp ett större kapital hade det känns förståndigt att dra ner på risken.

Nu har jag ju bara sparat några få år och inte stort kapital.
Jag kanske fortsätter köpa på samma sätt något år till och ser var det landar.
Min värdeutveckling på fonden är 53% sedan starten nov-18 vilket jag tycker är bra.
Är det nu så att jag backar under några år så sover jag gott ändå.

Om du väntar med att ta ut pensionen vid 66 (eller 67) så minskar skatten avsevärt. Om och när jag går i pension tänker jag först och främst försöka leva på eget kapital.

2 gillningar

Kontakt @Runnemo ! Har själv aldrig anlitat Småspararguiden men vad jag förstått när jag läst inne på forumet så är de flesta nöjda.

3 gillningar
1 gillning

Jag har använt dom när de startade tjänsten och hade ett gratiserbjudande.
Väl investerade pengar (utan gratisvarianten då:)) för att få en begriplig översikt och att kunna skruva till sitt pensionskapital.

3 gillningar

Bra sparat! :+1:

Det kan vara så att man mentalt ersätter ordet “risk” med “möjlighet” när man ser framåt gällande sparande. Hade jag varit i din sits hade jag iallafall räknat på hur stort kapital du kommer att behöva när du väl drar ner på sparandet och räknat på olika scenarion med olika eventuella procentuella nedgångar på kapitalet. Vi är alla olika som personer. Jag är sådan att jag hellre tittar i backspegeln och inser att jag kunde ha tagit högre risk men har tillräckligt med kapital, än att titta i backspegeln och inse att jag tagit för hög risk och har mindre kapital än jag räknat med eller behöver. Kommer du ändå fram till att köra 100% och är bekväm med det utifrån kalkylerna, så är det bara att köra på!

Lycka till!

2 gillningar

Grovt räknat så behöver jag cirka 1.2 mille för att leva bra mellan 60-64.
Blir 60 år 2025.
Det kan fixa sig om börsen hämtar sig någorlunda
Jag är vanlig yrkesarbetare och vi har inskrivet i våra avtal rättighet att gå ner i arbetstid från 60 års ålder, ända ner till 50%.
Det skulle kunna funka att avrunda arbetslivet med en halvtidstjänst ett år eller två.
Helt uteslutet att jobba heltid tills jag får lyfta pensionen vid 64.
När jag kikar på Min Pension ser jag att det intjänade pensionskapitalet ser helt ok ut.
Total pension 5.8.

Jag har alltid prioriterat min fritid och när jag avrundar arbetslivet så väntar friluftsliv på högsta nivå.
Förhoppningsvis med en hyfsat pigg kropp!

7 gillningar