Hej!
Jag skulle önska lite input, tips och rÄd angÄende min lilla dröm om att kunna sluta jobba lite tidigare. Jag tÀnker mig nÄgonstans mellan 60-65 Är. Om det inte Àr möjligt att sluta jobba helt dÄ sÄ skulle jag Ätminstone vilja kunna vÀlja att gÄ ner till tex halvtid.
Jag ska försöka ge en sÄ bra bild som möjligt av min ekonomiska situation idag.
Jag Àr 44 Är.
Jag jobbar som personlig assistent och trivs vÀldigt bra med det. Det Àr dock ganska beroende av att jag jobbar med en person jag trivs vÀldigt bra hos. Min anstÀllning Àr sÀker sÄ lÀnge den kunden lever, men det finns ju inga garantier för hur lÀnge hen lever sÄ pÄ det sÀttet Àr det osÀkert. Jag Àr utbildad undersköterska i botten sÄ att fÄ ett nytt jobb kÀnns dock ganska sÀkert Àven om det inte Àr vad jag i första hand önskar.
Jag har jobbat sedan tidiga 20-ÄrsÄldern pÄ jobb med tjÀnstepension sÄ min pension ser okej ut. Absolut inte hög men sÄ jag tror jag kommer klara mig pÄ den nÀr den dagen kommer.
Jag har ett barn och tog ut halva förÀldraledigheten dÄ jag och min partner delade lika. SÄ det tÀnker jag Àr inte ett sÄ stort avbrott i arbetslivet.
Jag bor i hus som Àr vÀrderat ca. 2,5 miljoner och jag och min sambo Àger det gemensamt och har tillsammans ett lÄn pÄ ca 800k.
Jag har ett eget sparande i ISK som idag ligger pÄ ca. 600k.
Jag sparar regelbundet varje mÄnad.
Jag fÄr ut mellan 27-29k i mÄnaden och klarar mig bra pÄ det och kan spara en del. Sen försöker jag dÀr hitta balansen mellan att leva nu och spara till sen. HÀr kan jag gÀrna ta lite input om hur ni tycker jag ska prioritera? Hur stor del av lönen ska jag försöka investera?
Mitt barn Àr 10 Är och om 10 Är sÄ kanske hen flyttat ut och dÄ kan vi tÀnka oss att downsize vÄrt boende.
SÄ med tanke pÄ min önskan om att inte behöva gÄ och knega heltid Ànda tills jag blir 69 Är, har ni nÄgra tips pÄ hur jag ska göra för att min dröm ska gÄ i uppfyllelse?
Ganska utlÀmnade att skriva siffror sÄhÀr och jag vet att jag inte har mycket pengar i jÀmförelse med folk i detta forumet men jag Àr ju iaf nöjd med min livssituation idag sÄ jag försöker hÄlla fast vid det ![]()
Tack pÄ förhand om ni vill hjÀlpa mig!