Bara lite tidigare pension? HjĂ€lp đŸ€—

Hej!

Jag skulle önska lite input, tips och rÄd angÄende min lilla dröm om att kunna sluta jobba lite tidigare. Jag tÀnker mig nÄgonstans mellan 60-65 Är. Om det inte Àr möjligt att sluta jobba helt dÄ sÄ skulle jag Ätminstone vilja kunna vÀlja att gÄ ner till tex halvtid.

Jag ska försöka ge en sÄ bra bild som möjligt av min ekonomiska situation idag.

Jag Àr 44 Är.

Jag jobbar som personlig assistent och trivs vÀldigt bra med det. Det Àr dock ganska beroende av att jag jobbar med en person jag trivs vÀldigt bra hos. Min anstÀllning Àr sÀker sÄ lÀnge den kunden lever, men det finns ju inga garantier för hur lÀnge hen lever sÄ pÄ det sÀttet Àr det osÀkert. Jag Àr utbildad undersköterska i botten sÄ att fÄ ett nytt jobb kÀnns dock ganska sÀkert Àven om det inte Àr vad jag i första hand önskar.

Jag har jobbat sedan tidiga 20-ÄrsÄldern pÄ jobb med tjÀnstepension sÄ min pension ser okej ut. Absolut inte hög men sÄ jag tror jag kommer klara mig pÄ den nÀr den dagen kommer.

Jag har ett barn och tog ut halva förÀldraledigheten dÄ jag och min partner delade lika. SÄ det tÀnker jag Àr inte ett sÄ stort avbrott i arbetslivet.

Jag bor i hus som Àr vÀrderat ca. 2,5 miljoner och jag och min sambo Àger det gemensamt och har tillsammans ett lÄn pÄ ca 800k.

Jag har ett eget sparande i ISK som idag ligger pÄ ca. 600k.

Jag sparar regelbundet varje mÄnad.

Jag fÄr ut mellan 27-29k i mÄnaden och klarar mig bra pÄ det och kan spara en del. Sen försöker jag dÀr hitta balansen mellan att leva nu och spara till sen. HÀr kan jag gÀrna ta lite input om hur ni tycker jag ska prioritera? Hur stor del av lönen ska jag försöka investera?

Mitt barn Àr 10 Är och om 10 Är sÄ kanske hen flyttat ut och dÄ kan vi tÀnka oss att downsize vÄrt boende.

SÄ med tanke pÄ min önskan om att inte behöva gÄ och knega heltid Ànda tills jag blir 69 Är, har ni nÄgra tips pÄ hur jag ska göra för att min dröm ska gÄ i uppfyllelse?

Ganska utlÀmnade att skriva siffror sÄhÀr och jag vet att jag inte har mycket pengar i jÀmförelse med folk i detta forumet men jag Àr ju iaf nöjd med min livssituation idag sÄ jag försöker hÄlla fast vid det :blush:

Tack pÄ förhand om ni vill hjÀlpa mig!

7 gillningar

Fördelen med att gĂ„ sent Ă€r att du bara behöva tĂ€cka utgifterna för den perioden. SĂ„ de bara rĂ€kna pĂ„ dina utgifter du tror du kommer ha per Ă„r och sedan uppnĂ„ den summan. SĂ„ med 600k Ă€r du princip nĂ€stan redan dĂ€r för att tĂ€cka kanske 3 Ă„r? De du har i bostaden Ă€r en bonus utöver. Förutsatt att du klarar dig pĂ„ pensionspengen nĂ€r den kommer. SĂ„ frĂ„gan blir mest vad tror du dig klara dig pĂ„? Även du slutar spara idag sĂ„ borde utvecklingen pĂ„ dina pengar bli runt 2.4 M pĂ„ 20 Ă„r (ingen garanti sĂ„klart). Grattis till en bra sits och tycker absolut du kan leva ut dina drömmar.

2 gillningar

Bara du kan veta hur du ska prioritera. Vad Àr du beredd att avstÄ ifrÄn för att kunna spara mera?

Jag sparar ungefÀr hÀlften av min lön, som Àr nÄgra tusen högre Àn din, men vi har inga barn de det gÄr inte riktigt att jÀmföra. Jag tycker inte att jag behöver avstÄ frÄn saker för att kunna spara halva lönen.

Du har redan 600k, vilket kan rÀcka 2-3 Är utan större problem, sÄ lite tidigare pension kan du redan rÀkna hem om det Àr det du vill ha pengarna till.

1 gillning

Det som rekommenderas mest Àr indexfonder med lÄga avgifter:

HÀr kan du se hur mycket pengarna vÀxer med rÀnta-pÄ-rÀnta effekten:

Exempel: 600K i startkapital och 3000 i mÄnadssparande med 7% Ärlig avkastning blir 2,8 miljoner pÄ 16 Är.

1 gillning

Ja jo sÄklart Àr det sÄ att jag fÄr försöka hitta vad som Àr rimligt för mig. Men det Àr svÄrt tycker jag. :sweat_smile: Spara halva lönen Àr för mycket för mig och 10% av lönen tycker jag kÀnns i underkant. SÄ tÀnkte att nÄgon annan kunde hjÀlpa mig hitta en lagom procent :laughing:

Jag skrev lite slarvigt mÀrker jag.

Jag menade att jag har 600k investerat i indexfonder och fondrobot (Lysa).

Men ja jag ska försöka rÀkna lite pÄ hur mycket jag behöver om 15-20 Är och rÀkna baklÀnges dÄ kanske hur mycket jag behöver spara i mÄnaden nu?

Ett alternativ Àr att rÀkna pÄ hur mycket ni (tror att ni) kommer behöva och testar att leva pÄ den inkomsten under ett tag. Justerat för hemmaboende barn etc, förstÄs.

Förutom att testköra scenariot blir det förhoppningsvis lite extra sparande. Mellanskillnaden ska inte anvÀndas till en lÄngresa eller liknande - dÄ rÀknas det inte!

1 gillning

Ja det Àr en bra idé faktiskt! Det Àr ju lite skillnad pÄ vad vi klarar oss pÄ och hur vi vill leva sÄ det Àr en stÀndig balansgÄng tycker jag. Men att köra en period med vad vi klarar oss pÄ kan ju boosta sparandet om inte annat.

1 gillning

Personligen la jag rÀtt mÄnga Är pÄ att testa mig fram till vad jag faktiskt levde pÄ i mÄnaden.
Jag kom fram till att jag levde bra pÄ 20000:-/mÄn sÄ resten av lönen satte jag som sparande.
Efter ett tag blev sparandet som en “rĂ€kning/utgift” som alla andra och det funkade mentalt vĂ€ldigt bra.

2 gillningar

Hej,

Om mÄlet Àr att gÄni pension vid 60, sÄ bör det rÀcka med att du sparar 10% av lönen frÄn nu och framÄt samt lÄter de 600 kkr du har i lysa ligga kvar och vÀxa. Omöjligt att sia om börsen men normalt fördubblas köpkraften pÄ pengarna vart tionde Är (förenklat motsvarande 2,4 milj om 20 Är).

Du kan similera lite i minpension ocksÄ med att du slutar vid 60.

De sista Ären innan det Àr dax sÄ vet du om du behöver spurta lite alternativt flytta mÄllinjen (drar ner pÄ kostnader eller offra fritid för att ha lite mer pengar i pension). Först dÄ kandke du vet vilket som kÀnns bÀst, men jag tror du absolut kan gÄ vid 60 med begrÀnsad andel sparande och de pengar som redan finns i lysa.

1 gillning

Även 10% Ă€r mer Ă€n vad mĂ„nga sparar. Kanske kan du nĂ„ 20% utan för mycket uppoffringar?

Att sparandet dras direkt nÀr du fÄr lön sÄ att det aldrig finns pÄ kontot Àr ocksÄ bra för de flesta. Jag har ett automatiskt sparande pÄ 12500, till tvÄ fonder och sparkonto, som dras direkt nÀr lönen kommer och sedan för jag sjÀlv över pengar som finns kvar innan nÀsta lön kommer.

1 gillning

Tack! Vet du vad, jag behövde nog faktiskt nÄgon som sa en konkret siffra till mig.

SÄ nu ska jag sÀtta mig och Àndra mina automatiska överföringar till 20% sÄ ska jag testa och se hur det funkar!

5 gillningar

Om du vill rÀkna genom hela din livsekonomi och titta framÄt kan du anvÀnda nedanstÄende metod. Tar en liten stund att samla ihop alla siffror, men ger en bra grund att laborera runt:

1 gillning

Tack! Det sÄg ut att ta lite tid i ansprÄk ja :sweat_smile: Men det verkar vara ett bra verktyg för att fÄ bra koll :smiling_face:

1 gillning

Snyggt jobbat :+1:

Du nÀmner inte hur mycket du sparar men utifrÄn det du berÀttar sÄ Àr det under kontroll. Lite beroende pÄ dina kostnader men att sluta kring 60Är verkar inte orimligt.

1 gillning

Tack! Nej jag sa inte det för jag ville ha tips pÄ hur mycket jag ska satsa pÄ att spara :relieved_face:

1 gillning

Jag kan tipsa dig om ett verktyg som @Cyklar har tagit fram

Den rĂ€knar ut nĂ€r du kan gĂ„ i pension givet redan sparade medel i pension och mĂ„nadssparande samt vad du önskar ha netto per mĂ„nad. Eftersom du frĂ„gar efter hur mycket du bör spara sĂ„ fĂ„r du anvĂ€nda verktyget mer indirekt. Dvs testa tex sparande 3000 kr/mĂ„n och se vilket Ă„r du kan gĂ„ i pension och sen testa tex 6000 kr/mĂ„n för att se vilken skillnad det gör. Man kan mata in bĂ„de sina och sin partners data om man vill rĂ€kna pĂ„ gemensam “exit”.

3 gillningar