Kommer ärva en slant inom kort. Arvet motsvarar ca 25% av värdet på min nuvarande portfölj.
Hur tycker ni jag ska investera dom?
Börjar närma mig 55 och sparar för att trappa ned om ca sju år. Börjat spara målmedvetet på äldre dagar. Sparkvot 30-50% per månad. Inga lån på min bostad.
Nuvarande fördelning (% ca):
Likvider: 13
Räntefonder: 0
Guld/silver: 7
Småbolag: 5
Tillväxtmarknader: 4
Global index: 33
Svenska investmentbolag: 8
Svensk index: 1
Svenska folkaktier: 27
Bostaden har ett värde som är lika stort som portföljen ungefär.
Tacksam för feedback på hur jag ska investera arvet och hur min portfölj borde ändras på sikt.
Jo jag ligger tungt i Sverige. Det är ett resultat av ett historiskt sparande mer eller mindre på måfå. Blir nog så att jag drar in det mesta i globala index och tillväxtmarknader
Har du aldrig funderat flytta allt till Spp aktiefond Global ? Då gör du det smidigt samtidigt som den följer bredaste global index. Underhållsfritt sparande .
Jag har DNB Global och LF. Den ena på Nordnet och den andra på Avanza. Tänker att det kanske sprider eventuella risker som skulle kunna finnas med en viss bank eller en viss fond.
Jag har inga argument emot att det vore bäst att ha allt i en globalfond egentligen. Annat än att det är roligt att jönsa på lite efter eget huvud ibland. Men nu får det räcka med det. Ska nyspara på ett sånt sätt att jag rättar in mig i ledet med indexfonder
Sedan tycker jag att du behöver inte ha ångest att du har 50% Sverige i portföljen. Det är helt vanligt att vi i Sverige som sparar på börsen har minst 50% Svenska aktier eller index i portföljerna. Senaste 100 år har varit utmärkt att ha så stor andel Sverige i portföljerna. Hur det blir i framtiden ingen vet det, men så länge ingen vet om framtiden finns det ingen rätt eller fel. Hur än man vänder på det brukar det bli bra långsiktigt. I ditt fall kan du lika väl stoppa arvet i dina globala indexfonder och låta allt annat vara i fred .
Råden från mig är nog de vanliga som du kan läsa annars i forumet.
En liten skillnad dock är att jag inte ser mitt eget sparande som att det stannar vid dagen då jag går i pension.
Om du skall gå i pension vid 62, då hoppas jag att du lever 20-40 år till efter det.
Tänker du att du skall ha noll avkastning på kapitalet under den tiden, eller tänker du att ditt kapital skall fortsätta skapa värde för dig, och eventuella barn/barnbarn?
Jag tycker det är ett konstigt perspektiv många har att sparandet och avkastningen tar slut vid pensionsdagen, och sen skall man mestadels tära på kapitalet.
I en perfekt värld har man lyckats bygga upp tillräckligt kapital så att den långsiktiga avkastningen på det kapitalet räcker för ens leverne.
Tjänstepension som man kan styra uttaget på lite mer, kan man göra större uttag ifrån om man skall köpa saker såsom utlandsfastighet, landställe eller annat som också delvis kan ses om investering. (som också eventuellt kan hyras ut och skapa lite passiva inkomster eller iaf täcka upp för de rörliga kostnader fastigheter innebär).
Min plan är att ha en väldigt stabil basplatta på någonform av grundnivå där min allmänpension + tjänstepension ändå gör att jag och min fru “överlever”. Sen allt annat skall vara väldifferentierat på börsen för att skapa avkastning i alla resterande år. Sen hoppas jag på att kunna bo på 3-4 olika platser och när jag inte är på respektive ställe så hyrs det ut och genererar därmed tillräckligt med inkomster för att varje bostad “står på egna ben”. När hälsan är för dålig kommer man med största sannolikhet inte orka åka runt så, utan bosätta mig där mina barn och förhoppningsvis barnbarn bor, samt hjälpa dem med att köpa hus som jag också vill vara i för att det är en trevlig miljö.
Håller med om att skulle vara bra att veta att man lever 20-40 år till. Problemet är bara att du vet inte och sannolikheten för att du skall lever 20-40 år efter 62 års ålder är lägre än att du lever ytterligare 20-40 från 32/42 års ålder.
Det här måste man ta hänsyn till annars kan det bli en åldersfälla för 62-åringen som inte fått glädje av sina pengar.
Jag har inget bra förslag hur man beter sig förutom att man bör inte ägna sig åt ytterligheter.
Om jag kan ta ut den på 5 år, men ändå hålla ner skatten kommer jag göra det.
Det beror helt på hur skattereglerna ser ut.
Ambitionen är fortsatt att jag kan gå vid senast vid 57 (då min yngsta dotter slutar gymnasiet), vilket är om 14 år. Finns det då möjlighet att ta ut all tjänstepension till 30% skatt eller under någonstans kommer jag göra det. Kommer förmodligen inte vilja vara i Sverige mer än maximalt halvtid iaf.
Och för mig blir timingen förmodligen perfekt då min erfarenhet är att barn mellan 18-25 är som mest obereonde då de förhoppningsvis läser på universitet, förmodligen rätt långt ifrån hemmet iaf osv.
Sen över 25 börjar de jobba, landa lite och sen förhoppningsvis hittar en partner och bildar familj på sikt. Då vill jag kunna vara vart jag vill, när jag vill för att vara nära mina barn och deras familjer.
Nej men jag tror väl här att detta lirar lite med att man förmodligen efter 80 inte kommer vara i skick att göra allt för extravaganta grejer, plus att man nog inte springer runt och köper allt för mycket dyrare grejer, oavsett om man gillar dyra klockor, resor, drycker, restauranger, osv osv.