Hur göra med arv och portfölj?

Kommer ärva en slant inom kort. Arvet motsvarar ca 25% av värdet på min nuvarande portfölj.
Hur tycker ni jag ska investera dom?

Börjar närma mig 55 och sparar för att trappa ned om ca sju år. Börjat spara målmedvetet på äldre dagar. Sparkvot 30-50% per månad. Inga lån på min bostad.

Nuvarande fördelning (% ca):
Likvider: 13
Räntefonder: 0
Guld/silver: 7
Småbolag: 5
Tillväxtmarknader: 4
Global index: 33
Svenska investmentbolag: 8
Svensk index: 1
Svenska folkaktier: 27

Bostaden har ett värde som är lika stort som portföljen ungefär.

Tacksam för feedback på hur jag ska investera arvet och hur min portfölj borde ändras på sikt.

92% aktier 7% guld. Varav nästan 50% av aktierna är i Sverige.

Jag skulle säga att din diversifiering är bristfällig och du bör öka din spridning mellan olika tillgångar, länder och valutor.

Diversifiera mer och investera hela arvet på en gång.

2 gillningar

Jo jag ligger tungt i Sverige. Det är ett resultat av ett historiskt sparande mer eller mindre på måfå. Blir nog så att jag drar in det mesta i globala index och tillväxtmarknader

Har du aldrig funderat flytta allt till Spp aktiefond Global :thinking::+1: ? Då gör du det smidigt samtidigt som den följer bredaste global index. Underhållsfritt sparande :joy::+1:.

Jag har DNB Global och LF. Den ena på Nordnet och den andra på Avanza. Tänker att det kanske sprider eventuella risker som skulle kunna finnas med en viss bank eller en viss fond.

Jag har inga argument emot att det vore bäst att ha allt i en globalfond egentligen. Annat än att det är roligt att jönsa på lite efter eget huvud ibland. Men nu får det räcka med det. Ska nyspara på ett sånt sätt att jag rättar in mig i ledet med indexfonder

Sedan tycker jag att du behöver inte ha ångest att du har 50% Sverige i portföljen. Det är helt vanligt att vi i Sverige som sparar på börsen har minst 50% Svenska aktier eller index i portföljerna. Senaste 100 år har varit utmärkt att ha så stor andel Sverige i portföljerna. Hur det blir i framtiden ingen vet det, men så länge ingen vet om framtiden finns det ingen rätt eller fel. Hur än man vänder på det brukar det bli bra långsiktigt. I ditt fall kan du lika väl stoppa arvet i dina globala indexfonder och låta allt annat vara i fred :+1::grin:.

1 gillning