Jag har testat och bett GPT lägga upp ett investeringsförslag inför kommande pensionsår. Jag är 63 år och planerar att ev jobba högst ett par år till.
Nu vill jag gärna få feedback på följande fördelning:
Global indexfond (hållbar) ~40 %
Svenska/Nordiska kvalitetsbolag/indexfond ~25 %
Obligationsfond (låg risk, kort löptid) ~15 %
Tillväxtmarknadsfond (högre risk, liten andel) ~10 %
Likvida medel/bankkonto med ränta ~10 %
Hur känner du själv inför svaren? Vad är målen med investeringarna? Att dryga ut eller att få guldkant på en redan bra pension? Är någon annan beroende av din inkomst? Vill du investera för pensionsåren eller även för arv?
Rent spontant ser väl fördelningen helt okej ut. Man kan vända och vrida på siffror och marknader, men mina tidigare frågor påverkar nog mer än enskilda procentsiffror.
Jag känner mig rätt novis. Målet är att dryga ut och hoppas på att mitt privata sparande fortsätter att växa optimalt. Ingen annan är direkt beroende. Vad gäller arv så har jag räknat med att min bostad får täcka den delen.
Jag följer Buffets råd om att inte investera i sådant jag inte begriper. Därför investerar jag inte i obligationsfonder. Om du känner att dessa fonder är begripliga och dessutom medför en bra riskprofil för dig så kör på.
Optimalt är ju lite diffust. En del menar “mesta möjliga” och andra “utan onödig risk”. I övrigt håller jag väl med @FreddeB om obligationsfond. Personligen likställer jag det i stort med bankkonto med ränta och tycker att du gott kan hiva in även de pengarna i globalfonden.
Mitt bekymmer med obligationsfonder är just att de inte verkar fungera som ett bankkonto. Jag har investerat några gånger i obligationsfonder och de har i princip alltid gått back för mig. Ett bankkonto kan aldrig gå back.
När sedan kunnigt finansfolk redogjort för varför obligationsfonderna backat kan man få höra: “det berodde på att börsen backade” eller “det berodde på att börsen gick upp” eller “kapitalet har sökt sig till säker hamn i USA”. Det förefaller alltså helt oförutsägbart när en obligationsfond ska gå upp eller ned.
En ren obligation däremot har en löptid och en ränta. Mycket mer likt ett bankkonto.
Vad som är vettigt beror även på många faktorer som du inte hintar om.
Exempel på parametrar att fundera över i sammanhanget…
- Har du låg till normal pension och kan få behovsprövade tillägg när du passerat riktåldern?
- Kommer du ha stora summor sparade eller inte >2 MSEK ?. Då behöver man inte fundera över behovsprövade tillägg. Man får man inga såna förrän man förbrukat det mesta av förmögenheten.
- Hur ser du på risk? . Är det ok att riska halvtaskigt utfall flertal år för att i ett mer normalt utfall få klart bättre tillväxt än dom riskfriare valen.
- Kommer du få jättehög tjänstepension och kommer betala statlig skatt över riktåldern?. >61000 i pension varje månad år 2025.
- Prioriterar du säkra pengar första säg 10 åren i pension eller prioriterar du arv av ex tjänstepensioner till efterlevande när du dör 80-90 år gammal kanske. Dvs om kanske >20 år.
- Har du en fru med låg lön till normal lön ?. Är hen även betydligt yngre?. Obs att Sambos normalt inte kan ärva tjänstepensioner.
- Hur ser dessa efterlevandes löner och pensioner ut rimligen nu och senare. OM dom har höga löner/pensioner och kommer betala statlig skatt när dom ärver dig kan det vara smartare att ta ut pensionen själv tidigare även om du då får betala statlig skatt och pytsa ut pengarna när du känner det är lämpligt. Ofta kan lite pengar till barn dyr tid i livet med barnbarn hemma och deltid kanske uppskattas mycket mer än ärvda pengar efter 60.