Hur ska man investera klokt som pensionär?

Hej! De flesta råd om pension gäller innan man gått i pension, men hur bör man placera sina tillgångar på bästa sätt när man är pensionär (66år)? Nu ligger dessa på Fasträntekonton på nischbanker med ränta på ca 1,2%. Ska man placera i fonder istället? och i så fall vilka? Tar även ut min tjänstepension på 5 år och vill investera en del av den summan för framtiden. Tacksam för råd hur man ska tänka.
Mvh Jacobina

2 gillningar

För att kunna börja nysta i det måste du först veta vad tanken är med pengarna. Ska de göras åt till största del, eller är det för avsikt att inte röra så mycket utan bara låta kapitalet växa för framtida arv.

Som extremfall om man ska göra åt allt inom några år, då är det bankkonto som gäller.

Om man tänker ta ut ett någorlunda jämnt kapital och inte ämnar lämna merparten så är det inte helt fel att t.ex replikera AP7s åldersbaserade fördelning mellan aktie och ränta. De har ju lämpligen tänkt ganska mycket kring hur man allokerar när man samtidigt plockar ut. Här kan man förvisso argumentera för att man har en grundbas i inkomstpensionen och därför kan ta lite höge risk i premiepensionen, och att man därför kan ta än mer risk i eget kapital eftersom man har både premiepension och inkomstpension (och tjp) som grundtrygghet.

Om man inte tänker använda pengarna utan lämna till arv så kan man lika gärna ha det investerat på börsen eftersom man då egentligen bara håller pengarna på sitt konto åt någon yngre som kan ta mer risk (dvs om arvtagaren idag borde placera pengarna på börsen om denne fick pengarna idag, då bör ju även du placera pengarna på börsen tills det faktiska skiftet sker)

1 gillning

Samma principer gäller oavsett om du är pensionär eller ej. Hur du ska investera beror på dina mål, din investeringshorisont, din riskvilja.

Däremot så kan man ta sig en funderare ifall det är värt att investera ifall målet är framtida konsumtion. Du kommer troligen ha mer glädje av pengarna idag medans du vet att du fortfarande vet att du är frisk.

Tack för ditt svar!
Min tanke är att spendera merparten av pengarna och få en bra ålderdom. Man vet ju inte hur gammal man blir och vill ju att de ska räcka livet ut.
Låter klokt att snegla på AP7s generations fördelning mellan aktier och räntefonder. Men hur kan man följa den, antar att den förändras hela tiden också? Förlåt, jag kan inte så mycket.
Inflationen minskar ju pengarna på banken, då man får så låg ränta.

Tack för svar!
Varför är det inte värt att investera tycker du om jag kommer använda pengarna? Kanske för mycket avgifter och högt risktagande på kort sikt med aktier och fonder? Eller är börsen på kort tid för skakig med tanke på allt som händer runt om i världen?

Om du vill följa AP7s allokering så allokerar du om helt enkelt. Dvs varje år (eller när du tycker det är lämpligt/när du tar ut/sätter in) så säljer/köper du aktie/ränta så att du får den fördelning du vill ha. För att göra livet enkelt så skulle jag säga att ränta betyder bankkonto och aktie betyder indexfond.

Du vill helst ha lång investeringshorisont för att spara i aktiefonder, gärna mer än 10 år. Som en tumregel dubblas pengarna var 10onde år.

Självklart finns dock upplägg där räntefonder/bankkonto utgör större del av det investerade kapitalet. Då är en period kortare än 5-10 år okey.

Ifall målet är konsumtion har du (i mitt huvud) troligen mer nytta av 100.000 vid 66 års ålder än 200.000 vid 76 års ålder.

Är målet att pengarna ska gå i arv (att du inte kommer använda dem i din livstid) skulle jag säga att en högre risk (hög antal aktiefonder) är befogat.

1 gillning

Tusen tack för ditt svar!

Tusen tack för svar!

Tror du behöver fundera på NÄR du önskar/kan använda pengarna och till VAD?

Mina föräldrar är 80/82 bor själva i hus på landet och kör bil MEN idag har de knappast något de vill/orkar lägga pengarna på. När de var 70/72 var det däremot helt annorlunda!

Är även så bland de flesta äldre (>70är) jag känner till. En hel del blev heller aldrig ens 80 år gamla eller är fysiskt klar i knopp & kropp vid den ålder… Jag känner helt enkelt personligen till väldigt få äldre än 80/82 som ser ut att önska/behöva mer pengar än de har. Däremot önskar många att de ORKADE/KUNDE gör mer saker fysiskt. Dvs det är inte pengarna som saknas.

Känner dock till många i släkten och runt omkring som ändå blivit/är 85-95år som levde/lever på äldreboenden eller hemma sista 5-10 åren, men som sagt mer pengar hade knappats gjort någon skillnad för de när de väl börjat bli över 80år.

Är man 65 år idag så är ju medellivslängden för kvinnor ca 85 år som jag förstår det. Återstående medellivslängd vid födelsen och vid 65 år efter kön 1970–2021 samt framskrivning 2022–2070

Så njut av det du vill göra närmaste 10 åren och placera den största delen av pengarna på t ex räntebärande konton med tanke på det så vet du exakt vilka pengar du har att röra dig med.

Sen kanske du vill låta barn/släkt få en del av pengarna? Kan ju i så fall vara läge att fundera på samma sak där NÄR ska de i så fall få de? Ett förslag är ju också att GÖRA/UPPLEVA saker tillsammans med de i så fall, eller hjälpa de ekonomiskt med något redan nu om det finns möjlighet? DE kanske just nu är mitt uppe i jobbkarriär/småbarnsår/bostadskarriär vilket gör att ett ekonomisk tillskott redan nu gör betydligt större skillnad än ett arv om 20-25 år när de kanske själva är i 50-60års åldern och barnen är utflugna.

Så jag tycker att en "klok investering när man är 66 år "är att investera i sig själv och sina nära/kära i nuet/närtid!

Min pappa blev för övrigt knappt 30 år, farfar drygt 55 år och farfarfar drygt 60 år, liksom min svärfar som blev drygt 65år. Ingen av de dog av “ärftliga sjukdomar eller förslitningssjukdomar” utan främst slumpen och saker som händer många människor. På den kvinnliga sidan finns det däremot många krutgummor som blivit >90år! Men samma sak även där. När de passerade 80 år var det få som önskade mer pengar. Däremot fler besök av släktingar/barn önskade nog alla eftersom de inte orkade/kunde resa själva!

4 gillningar

Väldigt hög igenkänningsfaktor på denna.
Våra närmaste som är 80+ spenderar mindre än vad de får i pension helt enkelt eftersom orken och viljan att spendera pengar inte finns där längre.
Förutsatt att det sociala nätverket i Sverige är någorlunda intakt i framtiden bör man fundera både en och två gånger innan man skjuter upp uttag av sparkapital alltför långt bortom 80.

Tack för kloka ord!

Välkommen hit :slight_smile:

I eftersnacket till Pensions avsnittet så la jag en lång kommentar som förslag till Jan med möjliga tillägg till artikeln på RT.

En grej handlad just om detta med allokering aktier/ränta när man närmar sig och är i pension. Precis som du säger, nästan all information där ute handlar om att spar till pension, inte hur man ska agera med pengarna när man ska ta ut dem.

Först punken i mitt inlägg var om allokeringen. Jag tar upp tre alternativ att se på det. Det är inga jättestora skillnader men kan vara bra att fundera igenom hur du vill göra.

Hoppas länken nedan hjälper dig :slight_smile:

1 gillning