Investera 2,5 milj

Hej alla här på forumet!

Följt er ett tag och lärt mej mycket!

Vad har ni för tips till mej som sålt huset och har helt plötsligt 2,5 mille att förvalta…vad är bäst för mig!
Snart pensionär…

2 gillningar

Här är en bra början

2 gillningar

Ska du ha pengarna för att dryga ut pensionen? Eller ska du köpa något särskilt?

2 gillningar

Bara dryga ut pensionen…är en liten investerare i botten och vill att en del av pengarna får växa.

1 gillning

Hej!

Lägg 50 % på sparkonto. Betala ut 5000 kr/mån till dig själv för att täcka dina kostnader/guldkant. Investera det överskott du ev inte vill göra dig av med. Investera eller betala ut räntan.

Med de andra 50 % placera dem i fonder eller aktier eller alternativa investeringar så som uthyrningsfastighet beroende på vad du är intresserad av. Fundera på om du vill lämna efter dig ett arv eller hjälpa eventuella barn/barnbarn här och nu. Det kan påverkar vilken risk du vill ta.

Lycka till!

3 gillningar

Jag tycker att pension är det svåraste att hjälpa till med eftersom alla har så olika förutsättningar. Man ska också komma ihåg att vi här på forumet till största delen är småsparare precis som du och därför kanske bara kan ge väldigt allmänna råd. Håller med @Ateist_investor att det kan vara en vettig utgångspunkt att köra 50/50 räntekonto och mer riskfyllda investeringar.

En tumregel som jag brukar ha i mina egna investeringar (och som jag har lärt mig här på Rikatillsammans) är att lägga 10% i aktiefonder för varje år som det är kvar tills jag ska använda pengarna. Kom då ihåg att du inte ska använda alla pengarna på en gång, du kanske ska vara pensionär i flera decennier. Så det kan vara motiverat att ha en del på börsen även som pensionär. Det beror på hur mycket du har i pension, vilka utgifter du har, hur mycket risk du är beredd att ta, osv. Fundera också på om du tänkt lämna något arv efter dig (då kan det vara motiverat med hög risk för de pengarna, ungefär som när man tänker på barnsparande).

Det finns pensionsrådgivare som man kan betala några tusenlappar till för att få en mer genomarbetad och personlig plan. Det borde kunna löna sig i längden när det är så stora summor. Tror att @janbolmeson och @Runnemo sitter på några seriösa kontakter. Leta efter en rådgivare som tar betalt per timme, inte de som tar betalt i procent av kapitalet. Och så ska man kolla att de kallar sig för “oberoende”.

2 gillningar

Jag skulle rekommendera avsnittet nedan.

Jag skrev ett långt inlägg i tråden till ett avsnitt kring Pension som kanske kan vara nyttigt kring tänket med räntor- vs aktieandel för ditt kapital, även om fokuset var mer att spara till pensionen. Se länk.

2 gillningar

Samma här, är inne på mitt 61:a år och min hustru och jag kommer att ca 5.3 miljoner att disponera efter en husförsäljning.
Kommer att fortsätta jobba 1/2-tid så länge som jag känner för det och min hustru har sagt upp sig från sitt jobb för några månader sedan och jobbar lite extra då och då.
Så följer denna tråd och de råd ni kommer med map vad man ska göra med pengarna, en del av kapitalet måste ju fortsätta att jobba för framtiden.

2 gillningar

Många tack för alla svar!!
Är 62 år och har en pension på 5 miljoner plus då 2,5 miljoner i vinst på huset.
Ska titta och analysera vad ni här på forumet kommit fram till​:grinning::+1:

God dagens
Jag ska inte komma med något råd,utan bara säga hur jag gör.

Jag sparar på Lysa fast månadsspar samt om det blir något över ibland.
Med lite olika “portföljer”
Har lite olika risk så att säga.

Har 10 år kvar till 65.
Hoppas på hyfsad avkastning fram till det är dags att gå och att det blivit en bra grund.

Sen när jag väl är där är tanken att ta ut det som den växer med varje år.

Så det är bara tillväxten jag tänkt plocka ut.

Jag är inte någon ekonomi professor eller så.

Men med tanke på att börsen steg under 1900 talet med ett snitt på 7-8 %
Med alla världskrig ,kriser mm

Så är min förhoppning att kunna plocka ut 5 %
Årligen å ändå inte nalla på kapitalet.

Förhoppningsvis blir det till en guldkant på tillvaron.

Mvh

Jag hade levt gått för dem pengarna och hade gjort de resorna jag gillar mest. Eller så kan du betala ca. 20.000 i månaden i 10 år.

Hej

Finns det några arvtagare att ta hänsyn till?
Annars tycker jag en av bästa sättet att dryga ut pensionen är att satsa på stabila utdelningsaktier.

Den finna en del stabila sådana som ger ca 4-6% per år. T.ex inom banksektorn.
Kostar en aktie runt 100:- så får man 25000 aktier.
En utdelning på 5:- så får man 125 000:- per år i utdelning.

1 gillning