Placera arv på bästa sätt

Hej, jag har följt rika tillsammans en bra stund men känner mig fortfarande ny i investering och sparande. Jag har haft turen att få tidig arv och det handlar om 300 000kr. Jag undrar vad som skulle vara bäst att investera de pengarna i. Min tanke i början var att lägga undan det till pension, jag är 37 år nu och tills jag är 65 år lär det växa en del. Jag har inga direkta utgifter jag behöver pengarna till. Jag äger egen lägenhet. Har inte bil, inga barn eller dylikt. Jag tjänar runt 20 000 per månad så pensionen kanske inte blir lika bra pga jobb hoppen senaste åren men är på god väg att bli sjuksköterska. Tacksam för alla insikter.

1 gillning

Välkommen till forumet! :smiley:

Med nästan 30 år framför dig sparmässigt är det absolut en toppenidé att lägga varenda krona på en billig global indexfond och sedan inte fundera mer på det. :smiley: :+1:

9 gillningar
1 gillning

Råd om bred indexfond mer låg avgift är bra. Sätt in och låt stå.
Bör kunna ge dig säg 4% utöver inflationen årligen i 30 år i ett normalfall.
Det ger ca 1Msek i dagens penningvärde.
Då kan du dra ner i förtid om du vill flera år innan normala pensionen vid 70 ? eller utöka din levnadsstandard under pensionsåren.
Men håll lite koll på reglerna om 20-30 år.
Nuvarande regler är tyvärr sådana att man har inget för att ha en sparad miljon om man har normal pension. Olika behovsprövade tillägg minskas då rejält och nettot blir pinsamt same same som om miljonen inte funnits . :scream: . Om man låser in miljonen i bra ägt boende så räknas den inte som förmögenhet men man kan inte köpa falukorv för den då. :neutral_face:

Vad skulle den du ärvde från vilja att du gjorde med pengarna?

Jag skulle ta 50 000 och göra nåt kul

Du vet aldrig hur livet ser ut när du blir gammal

1 gillning

Han skulle nog vilja att jag sparar till pension. För honom är säkerhet det viktigaste och eftersom jag inte kommer tjäna så jättemycket så är det ett bra sätt att höja min pension medans det finns tid att låta det växa :slight_smile:

4 gillningar

Som jag pekade på är normalutfallet med nuvarande regler för person med normal inkomst att man inte kan få någon större nytta av sin sparade miljon efter normala pensionsåldern pga att dom behovsprövade bidragen då minskas motsvarande.

3 gillningar