Sparandet från 55 och framåt

Jag funderar på hur min strategi ska vara från 55 och framåt och det vore väldigt intressant att höra er andras strategier.

Min nuvarande strategi som 48-åring är att jag kör 100% indexfond + sparkonto. PPM är AP7 SÅFA och tjänstepension är 100% fond så mycket det går (måste ha 50% trad försäkring med nuvarande avtal).

Jag har förstått Jans allmänna råd som att ha 10% aktier per år tills man ska ha pengarna. Jag vet inte om det fortfarande är “gällande”? Vid 55 kommer PPM och tjänstepensionen att börja växla över till räntor lite varje år. Så jag funderar på om jag även borde göra så med mitt egna fondsparande. Eller borde jag inte göra så alls?

På ett sätt så känns 10 år som lång tid, under förutsättning att jag räknar med att ta pengarna vid 65. Jag har också fått uppfattningen om att räntefonder har dåligt anseende nu?

Hur tänker ni?

Tänker du att du ska använda alla pengar direkt när du fyller 65? I så fall kan det vara lämpligt att börja dra ner risken.

Men för de flesta så tror jag att man kommer börja använda pengarna lite senare och även sprida ut uttagen under tiden. Då behöver man nog inte sänka risken redan utan kanske först börja minska risken när man är runt 60-65 och då göra det i ungefär samma trappsteg som AP7-såfa gör. Så när man är runt 70-75 ligger man kvar i typ 30-40% aktier och resten räntor.

2 gillningar

Jag la en lång kommentar i tråden för Avsnitt #241 om pensioner där första punkten just handlar om aktieandelen före och i pension. Se länk nedan.

Tricket är att göra en total sammanställning av hela ditt kapital och dela in i ränte- respektive aktieandel för att se hur det ser ut på totalen och hur du behöver förändra i olika delar för att ligga ”rätt”.

Det är inte alltid helt lätt. Man behöver göra vissa approximationer. Tex

• Jag räknar inkomstpensionen som räntedel
  • Vi räknar även kapitalet i boendet som räntedel eftersom vi tänkt sälja boendet sent i pensionsåldern för att ta ett bekvämt hyresboende och använda det kapitalet
  • Tänk även på att Traditionella pensioner inte är enbart ränta utan placerar mellan 15-60% i aktier beroende på bolag och lösning. Bäst är att ringa dem eller kolla deras investerings inriktning om de publicerar en sådan för att dela upp Trad i ränte/aktie delar

Så hade jag tänkt :slight_smile:

1 gillning

Det kan vara relevant att utmana “lyxen” att mestadels ha räntor under uttagsperioden. Eftersom vi beräknas leva länge och sluta jobba tidigt tror jag att en viss volatilitet i uttagsportföljen är ett borde för att hålla avkastningen på en rimlig nivå och därmed finansiera ett långt liv.

I övrigt låter det som att du gör precis vad skolboken säger och kan fokusera på annat i livet.

Jag är i samma sits ungefär. Jag tänker som @MattiasA90 och @JFB här. Ska inte allt brännas på 65-årskalaset så kör på som vanligt. Sedan är boendefrågan relevant. Äger du ditt boende eller är kostanderna högre osv. Men ska pengarna komplettera en relativt normal pension så skulle jag isf tänka övergång till räntor så sakteliga runt pensionsstrecket.

För egen del så gasar jag och kör 100% aktiefond.

2 gillningar