Hej,
Har 300 000 kr som väntar på att användas till pensions-åldern, 65 eller 66 år. 3,5-4 år tills dess.
Det är pengar som inte får tappa i värde. Ska jag låta de vara kvar på sparkonto, Sparkonto+collector, Avanza?
Millis
Hej,
Har 300 000 kr som väntar på att användas till pensions-åldern, 65 eller 66 år. 3,5-4 år tills dess.
Det är pengar som inte får tappa i värde. Ska jag låta de vara kvar på sparkonto, Sparkonto+collector, Avanza?
Millis
Välkommen tillbaka @59magier!
Ja, om det övergripande kravet är att pengarna inte får tappa i värde då är det bankkonto med insättningsgaranti som gäller. Avanzas Sparkonto+ kör vi själva. Vet även att SBAB:s sparkonto har rekommenderats på forumet.
Frågan är då: behöver du ALLA de 300 000 kronorna direkt vid pensioneringen, eller har du tänkt ta ut mindre belopp månadsvis under flera år? I så fall kunde det kanske vara bra om en del av pengarna fick chansen att fortsätta växa till sig?
Jag har själv c:a åtta år kvar till pensionen, och enligt de vanliga råden borde jag då (vid pensioneringen) ha fördelningen 0% aktier / 100% ränta. Men om jag lever i tjugo år ytterligare då? Vore det inte bättre att i så fall ha - säg - 50/50, och göra månadsuttag i enlighet med fördelningen? Dvs när aktieandelen sjunker under 50% så tar jag ut från räntedelen, och när räntedelen sjunker under 50% så tar jag ut från aktiedelen istället? En sorts kontinuerlig ombalansering m.a.o…
Att låta alla pengar frätas bort på ett bankkonto känns inte speciellt lockande ens när man blir gammal
Tack! Det låter bra! Tänkte kanske att en 20+80 eller 30 +70 fördelning kunde vara aktuellt, men då är risken förstås att pengarna kan minska. Får läsa på mer från ert avsnitt 49 om hur man plockar ut sina pensionspengar. Bra att vara lite förberedd.
Tack för tipset!
Hej Peo! Jag har tänkt ta ut ett mindre belopp under en längre period, så perioden är egentligen längre än 3,5-4 år, och istället 6-7 år, Från pensionsåldern om ca 4 år och under 2-3 års tid.
Jag har lyssnat en bit på avsnitt 46, som jag tror gavs ut för några år sedan, men kan tänka att det fortfarande gäller, beträffande uttagsberäkningarna. Jag kan ändå tänka att man kan ha en osäkerhetskänsla över att placera säkra pengar i en aktie/räntefondsfördelning, som man absolut inte vill förlora.
Ta rygg på AP7 Såfa’s viktning mellan aktier-ränta, den är rätt rimlig.
Aha, och vilken fördelning är det?
Mycket intressant! I jämförelse med AP7 SÅFA är jag alltså onödigt “feg” redan nu vid 58 år… Men det stärker ju iaf min tanke om att behålla en andel aktier även efter pensionsdagen. Sedan kan man säkert diskutera den exakta fördelningen.
(Dock får man ju vara beredd på att enskilda år kan komma att gå minus. Om man inte är redo för detta - vilket ju också var TS utgångspunkt - så får man nog hålla sig till 100% ränta ändå. Men då riskerar man att pengarna långsamt äts upp av inflationen istället.)
Jag blev verkligen förvånad av en så hög andel aktier, och även vid 70-75 års ålder med AP7 Såfas alternativ. Men för att kunna sova gott om natten, som Jan brukar uttrycka det, så är det nog en gyllene medelväg som får gälla. Jag har insett i denna diskussionen att det är värt att ha pengarna “igång” och inte kvar på bankkontot iallafall. Tack för intressanta tips!
Tack för överraskande och intressant tips!
Såklart, här hjälps vi åt:)
En kommentar ang. AP7 Såfas fördelning: 18,5% av din lön avsätts till din pension varje år. 16% som inkomstpension som man kan betrakta som låg risk. Bara 2,5% får du att placera som premiepension. Så sett i den större helheten är det rimligt att ta lite större risk med premiepensionsdelen, vilket AP7 tar hänsyn till.
Det skulle kännas underligt för mig själv att släppa investeringarna helt nära pension, man tror ju på fortsatt tillväxt i ytterligare 20 år. Men det viktiga är att du inte tar högre risk än du är bekväm med och din ekonomi klarar av, och det är så klart högst individuellt.