Investera i 70-års åldern

Hej,
Lång historia kort, Fick ett samtal för några dagar sedan från en gammal kollega.

Han hade sparat ihop 1,1milj
Bor i ett hus för nästan 2 milj med 500k i lån.
Inga övriga lån.
Pension 11,000:- efter skatt.

Av de 1,1milj så är ca 300.000 investerat i SEB dynamisk räntefond och någon mer liknande med hög avgift som rådgivaren på SEB hade rekommenderat. Resten sitter på ett vanligt sparkonto.

Han skulle vilja kunna ta ut 2-4000 varje månad utan att det sjunker jättemycket för han vill kunna lämna ett arv efter sig till sina barn säger han. Han vill inte heller se sina pengar sjunka i värde med t.ex 30-50% vid en börskrasch.

2019 frågade han hur han skulle göra med de 300k och jag rekommenderade då LF global index eftersom det var så liten del av det totala beloppet men efter att han pratat med rådgivaren på banken så blev det tyvärr inte så och nu ser han att det jag föreslog hade varit bättre men det är lätt att vara efterklok.

Förra året hjälpte jag till och förhandlade abonnemang, försäkringar, avtal m.m. så där finns det inte så mycket att göra.

Vi pratade även om att han kunde ta och leva för de 1,1 milj i några år utan att ha dåligt samvete för att sedan sälja huset och flytta till lägenhet och få pengar till barnens arv där. Han trodde realistiskt att han skulle orka bo kvar i huset 2-3år till ungefär med gräsklippning, vedhantering o h underhåll utan att behöva be om hjälp med det. Huset är renoverat för 7-12år sedan med nytt tak, ny luft-vatten värmepump, ny vedpanna, nyty kök m.m. så jag ser inte att det finns så mycket stora utgifter kvar där.

Jag funderade på om han kanske skulle ha 300k på sparkontot och sedan 800k på lysa med 40% aktier och 60% räntor med månadsutbetalning på 3000kr? Nån som har ett bättre förslag?

Behöver ni veta mer för att ge ett bra svar så får ni fråga.

2 gillningar

jag hade tagit ut mer än några få % om man är så gammal, minst hela avkastningen iallafall. 300k på sparkonto + 800k lysa är inte helt dumt, då kan man plocka avkastning om den är positiv så har man sparkonto som backup om det blir negativ avkastning

resten beror på hur stor risk man vill ta.

ex sätta allt i en bra fond och bara ta ut om börsen går upp, eller sätta 50% i fond och 50% i ränta, så kan man plocka 100k om året av räntefonden tills den är tom. då gör det inte så mycket om börsen kraschar, han plockar ju inget av den fonden. förhoppningsvis hinner den återhämta sig

annars finns ju diverse kapitalförsäkringar och sådant som ger bättre avkastning än ränta men mindre avkastning än börsen, med ett litet risktagande.

det måste vara riktigt tufft med hus på 11k/mån, jag hade tagit ut minst 100k om året oavsett vad

jag har varit med om äldre släktingar som fått hjälp med ekonomi av någon bekant man aldrig träffat, det känns ju… sådär när man knappt vet vem personen är. jag har också haft en släkting vars hemtjänstpersonal utnyttjat honom på hundratusentals kronor, i det fallet fick hemtjänstpersonalen till och med arbeta kvar med andra klienter tills dess att vi vann i tingsrätten, då fick hon sparken. jag vet inte relationen du har till honom och hans barn osv, men som hans barn hade det känts lite sådär att någon annan hjälper ens förälder med ekonomin

Varför ger han inte arvet nu direkt? Då tar han bort all risk

Förstår hur du tänker men som det är nu så går han “back” 2-4000 i månaden så han kan inte ge bort hela arvet nu utan vill veta att han klarar sig själv först och tycker det är synd att se att kapitalet minskar även om han skulle kunna ta ut 3000/månad i 30år innan det är helt slut.

“Barnen” är helt okunniga och ointresserade. Syftet är inte att växa pengarna utan snarare behålla värdet. Han har allt han behöver så han klarar sig bra på 11.000 + de 2-4000 som han tar av från sparkontot nu.

Många aspekter här.
Han kanske kan får loss 1 MSek netto lite drygt efter skatt och mäklarravode när han säljer huset.
Beroende på var han bor lär han behöva den summan för att kunna köpa sig ett nytt litet boende. En BRF etta kanske. Varför vänta.
Den lägenheten kan väl barnen få ärva när han dör.
Ofta är behovet av arv mindre än man tror. Ofta är barn 55+ när föräldrarna dör. Inte sällan har barnen sin bästa ekonomi i livet då när barnbarnen typ flyttar hemifrån och boendets belåning har minskat.
Arvet till barnen blir nice men inte på något vis viktigt!
Vadå klarar sig… Lev medan du kan säger jag…
Om jag var honom och hade en bucket list skulle jag börja beta av på den.
Jag har släktingars som köpte ny bil vid 85 och sina dagliga bilturer uppskattar dom mycket. Andra reser på sista minutenresor ett par veckor för bra pris flera gånger till varmare trakter. Det har även vi gjort
Antag att han istället ger barnen 100.000 var nu. Tar ut 12.000 Sek per månad från nu från sparandet att göra kul för. Då kan han göra mer roliga saker ett antal år . Låter mycket trevligare.
Placera pengarna på sparkonto i nischbank med bra ränta. Minst 3,0%
När sparpengarna är slut kan han få en hel del behovsprövade tillägg som bostadstillägg mm och kommer up normal levnadsstandard för pensionärer. Kommer inte gå någon nöd på honom.
Att med låg pension försöka smeta ut en dryg 1 miljon på en lång tid som pensionär är en dålig idee. Ger mindre pengar att spendera än om man använder upp pengarna snabbare.

Klokt svar. Han kanske bara ska ta de 300k som han har investerat via SEB med hög avgift och flytta till något likvärdigt med lägre avgift ifall han vill ha kvar de investerade och leva upp resten tillsammans med nära och kära och skapa upplevelser och minnen.

1 gillning

Kolla på Pensionsmyndighetens hemsida om han skulle få bostadstillägg och hur mycket ungefär om han inte hade så stora besparingar. Visserligen får lån räknas in i boendekostnad, men räkna med och utan. Eventuellt kan det vara en bra idé att betala av lånet, spara ca 100’ av sparkapitalet som är “fribeloppet” i sparkapital och ej påverkar bostadstillägg. Om beräkningen ger ett hyfsat bostadstillägg kan det vara idé att ge förtida arv på sparkapital över 100’ och eventuellt lösa lånet först. Värt att undersöka…

2 gillningar