Min svärmor kommer få ett arv på 1.5 miljoner. Hennes första plan är att betala av billån på ca 150k. Resterande vill hon använda för att gå ner i tid. Hon är 57 år idag.
Hur ska hon tänka med resterande pengar? 100% räntefonder och plocka ut en visa summa varje månad + avkastningen som blir?
Hur mycket hon ska går ner i tid har hon inte bestämt och tanken är inte att pengarna ska täcka upp för för all den förlust som gå ner i tid innebär.
Generellt har de väldigt låga utgifter. Ytterligare pensionsförsäkring har de i deras hus som de skulle gå ca 2 miljoner i vinst på ev försäljning.
Kom gärna med tankar och tips hur hon kan tänka för att få ut maximalt av pengarna.
Det är ändå ganska mycket pengar så en professionell rådgivare kan vara värt. Hör med @janbolmeson för tips om en bra rådgivare.
Jag personligen hade skapat en 60/40 portfölj (antingen enligt nedan eller Lysa). Rent teoretiskt så bör man sätta in hela beloppet på en gång. Men jag hade delat upp det på säg 2-3 år. Så att man månadssparar säg 50 000 kr.
Jag tycker inte 3,3 miljoner i nettoförmögenhet räcker för deltidspension vid 57 för två personer, men jag vet ju inte hur deras utgifter ser ut. Under en medellivslängd så får man vara beredd på ganska mycket fastighetsunderhåll från att man är 57 till att man flyttar ut.
Du tänker då att man gör den typen av investering och avkastningen som blir använder man för kompensera för det man förlorar genom att gå ner i tid?
Jag tror hon är ute efter en kombination.
Skulle en idé vara att man delar upp det? Gör en rak utdelning på 500k. Det skulle ge 5000kr i 8 år. Sedan investera resterande i 60/40 portfölj och låta avkastningen på den portföljen bli som en ”bonus” som man spär ut den raka utdelningen på.
De har låga utgifter. Ett hus med snåla driftkostnader där mycket är gjort. En händig gubbe har hon också som grejar mycket.
Värt att tillägga är ett hennes man är egen företagare där det finns en del pengar att hämta hem när han väljer att avveckla alternativt sälja det. Det handlar då mycket om lagervärde.
Hälften på bankkonto, typ Landshypotek som ger 3,35 % i dagsläget och hälften i en global indexfond. Plocka lämpligt månadsbelopp från bankkontot. Har hon tänkt jobba till 67 så dela på 10 år. När pengarna är slut på bankkontot kan hon fylla på med, förhoppningsvis… lite realiserade fondmedel med vinst på indexfonderna.
Ska nog sätta upp något med vissa inlåningseffekter om pengarna ska räcka i 10år. Brukar finnas kapitalförsäkringar med fasta utbetalningar etc. Låter för mig väldigt konstigt att lyckas ha ett billån på 150k samtidigt som man har 18k ’över’ varje månad.