Arv på 1.5 miljoner

Hej!

Min svärmor kommer få ett arv på 1.5 miljoner. Hennes första plan är att betala av billån på ca 150k. Resterande vill hon använda för att gå ner i tid. Hon är 57 år idag.

Hur ska hon tänka med resterande pengar? 100% räntefonder och plocka ut en visa summa varje månad + avkastningen som blir?

Hur mycket hon ska går ner i tid har hon inte bestämt och tanken är inte att pengarna ska täcka upp för för all den förlust som gå ner i tid innebär.

Generellt har de väldigt låga utgifter. Ytterligare pensionsförsäkring har de i deras hus som de skulle gå ca 2 miljoner i vinst på ev försäljning.

Kom gärna med tankar och tips hur hon kan tänka för att få ut maximalt av pengarna.

4 gillningar

Det är ändå ganska mycket pengar så en professionell rådgivare kan vara värt. Hör med @janbolmeson för tips om en bra rådgivare.

Jag personligen hade skapat en 60/40 portfölj (antingen enligt nedan eller Lysa). Rent teoretiskt så bör man sätta in hela beloppet på en gång. Men jag hade delat upp det på säg 2-3 år. Så att man månadssparar säg 50 000 kr.

Exempel på en 60/40 portfölj:
50% Länsförsäkringar Global Index
10% Plus Allabolag Sverige
20% AMF Räntefond Mix
20% Storebrand Obligation A

Det hade varit min plan.

3 gillningar

Med en 60/40 portfölj brukar man räkna med 4% avkastning. Säg att hon har 1,3 miljoner investerade. Då skulle hon kunna få 5000 kr per månad.

4 gillningar

Vad har hon för kostnader per månad idag?

1 gillning

En ”rak” utbetalning över 8 år, utan att placera pengarna ger ju ca 15 000 kr/mån. Frågan är vad hon behöver?

3 gillningar

Jag tycker inte 3,3 miljoner i nettoförmögenhet räcker för deltidspension vid 57 för två personer, men jag vet ju inte hur deras utgifter ser ut. Under en medellivslängd så får man vara beredd på ganska mycket fastighetsunderhåll från att man är 57 till att man flyttar ut.

Bra att amortera skulden med högst ränta först!

1 gillning
3 gillningar

Varför ens ta risk? 4% kan du få på sparkonto med insättningsgaranti idag.

9 gillningar

Du tänker då att man gör den typen av investering och avkastningen som blir använder man för kompensera för det man förlorar genom att gå ner i tid?

Jag tror hon är ute efter en kombination.

Skulle en idé vara att man delar upp det? Gör en rak utdelning på 500k. Det skulle ge 5000kr i 8 år. Sedan investera resterande i 60/40 portfölj och låta avkastningen på den portföljen bli som en ”bonus” som man spär ut den raka utdelningen på.

2 gillningar

De har låga utgifter. Ett hus med snåla driftkostnader där mycket är gjort. En händig gubbe har hon också som grejar mycket.

Värt att tillägga är ett hennes man är egen företagare där det finns en del pengar att hämta hem när han väljer att avveckla alternativt sälja det. Det handlar då mycket om lagervärde.

Hon brukar ha runt 17-18 på tusen kvar efter utgifter. Hon lever med sin man, så de är två delar på hushållskostnaderna.

Just nu lever hon ganska gott. Unnar sig mycket. Misstänker att hon inte sparar så långsiktigt… utan mycket korta sparhorisonter för resor o dylikt.

Bra fråga. Inget hon räknar på sig tror jag.

Finns det något bra sätt att räkna ut hur mycket avkastning hon skulle fått ut på 10år om hon skulle plocka ut 10.000kr varje månad från 1.3 miljoner?

1 gillning

Idag ja, när vi har en inflation på 10%

Över tid, tror jag snarare på en 60/40 portfölj som ger 4% över inflationen.

1 gillning

Låter klokt.

Jag tror det är vettigt att investera någon del av arvet. Om inget annat så tillåts den att växa över tid. Det gör den inte på ett sparkonto.

3 gillningar

Hälften på bankkonto, typ Landshypotek som ger 3,35 % i dagsläget och hälften i en global indexfond. Plocka lämpligt månadsbelopp från bankkontot. Har hon tänkt jobba till 67 så dela på 10 år. När pengarna är slut på bankkontot kan hon fylla på med, förhoppningsvis… lite realiserade fondmedel med vinst på indexfonderna.

1 gillning

Ska nog sätta upp något med vissa inlåningseffekter om pengarna ska räcka i 10år. Brukar finnas kapitalförsäkringar med fasta utbetalningar etc. Låter för mig väldigt konstigt att lyckas ha ett billån på 150k samtidigt som man har 18k ’över’ varje månad.

3 gillningar

Gamla skolan där de inte har koll på att amortering är en bra grej :upside_down_face:

1 gillning

Berätta för henne att hennes barn ka ske skulle få majoriteten av arvet efter att billånet är betalt då det ändå går bra för henne och hennes man. :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

2 gillningar

Köp en ägarlägenhet eller fastighet och hyr ut den.

2 gillningar

50 % Avanza global index, 50 % sparkonto och andra räntepapper skulle jag köra på.

1 gillning