Hej,
Jag skriver å min mammas vägnar. Hon är 64 och planerar gå i pension till hösten, efter ett långt yrkesliv. Hon kommer ha en bra pension, ca 30tkr/mån efter skatt, livet ut.
Lite om hennes allmänna ekonomiska situation:
Hon har aldrig sparat pengar i fonder eller aktier, men har idag ca 150tkr investerat och sparar runt 8tkr/mån just nu. Detta gör hon i fonder.
Hon sålde sin lägenhet ifjol och har efter att skatt och lån betalats av ca 9,5 miljoner över. Utöver detta har hon ett sommarhus värderat till 6 miljoner, med belåning på 2 miljoner. Därutöver har hon en fastighet som hon kommer ärva, värderat till runt 2 mkr utan några lån.
Hon bor i Stockholm, men är inte i akut behov av ett nytt boende, eftersom hon har ett försthandskontrakt. Däremot är hon intresserad av att köpa en ny lägenhet, med en maxbudget på 6 mkr, hon vill inte ta något lån på lägenheten utan avser betala ur “egen ficka”.
Hon planerar att investera ca 1,5-2mkr på sommarhuset, och bör således ha 1,5-2 mkr över. Det är dessa 2 mkr hon är osäker på hur hon ska förvalta. Hon vill ha kapital som “guldkant”, men samtidigt är 2 mkr väl mycket att ha liggande på ett sparkonto med runt 1 % ränta. Hon kommer som sagt ha runt 30tkr efter skatt i pension, och fasta avgifter för henne (bostad, bil osv) bör ligga runt 20tkr/mån. Hon kommer således ha runt 10tkr att leva för i månaden. Således bör hon också ha möjlighet spara pengar vissa månader i alla fall.
Men hon vill kunna resa och njuta av livet (men hon har inga stora excesser). Men säg att hon vill kunna ha 50tkr/år för resa, hon är 64 idag, och säg att det kanske max är 10-15 år som hon kommer resa på det sättet, i så fall är det alltså 50tkrx15 = 750tkr hon vill ha tillgång till, plus lite till, så säg 1 mkr. Men över så lång tid tänker jag att det är dumt att ha allt det kapitalet liggande på sparkonto. Utöver de 750 tkr, återstår det ju även runt 500tkr-1 miljon att placera på ett eller annat sätt. Hon är helt ointresserad av att sätta sig in i aktiemarknaden, så jag tänker att det enklaste för henne handlar om fondsparande (eller investmentbolag tex), nåt där hon inte aktivt behöver engagera sig helt enkelt.
Vad hade ni gett henne för råd?
För egen del funderar jag också på hur ni tänker kring boendet, hon kommer ju inte påverkas av räntesituationen (utöver på lånet på sommarhuset), och således är det ju onekligen ett prekärt läge just nu, borde hon vänta nåt år med att köpa lägenhet för att se vad som händer med marknaden, eller kan hon lika gärna köpa något nu om hon hittar något hon vill ha? Hennes plan är ju att bo i den här lägenheten resten av livet. Saker kan ju förändras på vägen givetvis, men hennes avsikt är ju inte att göra en vinst och sälja inom några år tex. Vill hon flytta kommer hon ju sälja och köpa på samma marknad så att säga. Hon ser lägenheten som låst kapital som vi sedan får ärva. Sommarhuset ärver vi syskon ju en dag också såklart, men det är sannolikt inte något vi syskon väljer att sälja. Hon vill därför såklart att lägenheten känns som ett “bra” sätt att investera pengarna för att ge oss ett fint arv.
Har ni några tankar om hur hon bör tänka med bostadsköpet?
Mvh
Max