Hej!
Försöker hjälpa Mor lite granna med hennes Portfölj, Hon fyller 85 nu och har sparat lite i aktier och fonder sen jag vet inte när, men med ålderns rätt så hänger hon väl inte med riktigt numera (eller kanske inte alls). har bommat i princip hela ISK grejen Jag gjorde för 2 år sen om en Nordea stratega fond till lite räntefonder och spp global aktiefond, totalt har hon väl egentligen för hög del i aktiefonder, men hon har ett ok bufferkonto också.
Som det ser ut nu. Naturligtvis skuldfri boende i villa.
Buffert
1 100 kkr (0 räntekonto) Här skulle man kunna ändra till ett med ränta
Depå
Ränte Fonder
Amf Lång 38kkr
AMF Mix 38kkr
Spiltan Högräntefond 38kkr (skall man verkligen ha denna ? fast beloppet är sålitet)
Spiltan Räntefond 197kkr (vet att det inte är favoriten här längre men är den egentligen så dålig)
Aktiefonder
SEB Europa 100kkr ( haft länge men borde kanske säljas och köpa indexfond i ISK?)
SEb scweizerfond 180kkr (haft sen urminnes tider typ +800% minst)
Nordea Alpha 155kkr (haft länge mycket plus men den och hennes aktier går nog ganska lika)
Aktier( De flesta har hon haft sen gud vet när schablonregel vid försäljning)
AZN 50kkr
AtlasCopco 252kkr
Essity 182kkr
NDA 76 kkr
SCA 103kkr
Trelleborg 130kkr
ISK
Spp Global 341 kkr
Hur skall hon göra med det som ligger i Depå i detta fall, dumt att sälja nu och flytta till ISK om krachen kommer, men tror man på krach så skall man ju sälja det utan att nyinvestera 
Tänkte föreslå kanske att sälja av en del av aktierna, kan behålla en del bara för att hon tycker om att gå in på text tv och kolla hur dom gått. men kanske minska i de större innehaven.
Fonderna i Depå SEB europa går ju hitta billigare bättre, SEB schweizerfond gissar jag påverkas av CHF kursen (dyr men diversifierar till en bra krach valuta?) ellerär det bättre ändå med en index europa om hon vill ha kvar europa viktning.
Nordea Alpha fonden borde ju bort dyr och liknar ju aktierna ganska mycket, kanske sälja av och köpa SPP Global istället ( Hon ligger ju tung i Europa och tyngre i Sverige totalt sett)
Tänker jag vettigt? eller skall allt in på ISK?
Allt ligger på Nordea och i den åldern byter man inte bank i alla fall, PUNKT 
Det viktiga här är väl inte att maximera vinst, men inte stå helt utanför marknaden heller.
Lättare att besluta med sina egna pengar än hennes livsbesparingar.
Vad händer om banken fattar att hon egentligen inte hänger med nog mycket för att hantera detta längre, kan dom sälja allt då och bara sätta det på ett konto? kommer ju såna där fråga svar grejor ibland som de måste fylla i.
Tacksam för kloka råd.