Min mamma som ärr 77år har en buffert på ca en halv miljon kr på ett sparkonto. Hon har ett villalån men vill behålla bufferten utifall något händer. Är det vettigt att investera en del eller allt i fonder eller aktier nu? Har ni isåfall tips på strategi?
Ett krav är att det är självgående och inte kräver aktivt underhåll.
Tidshorisont, Tidshorisont och Tidshorisont är det som sätter risktåligheten.
Utan tidshorisonten går det inte att svara om det är vettigt eller inte.
Skulle säga nej, behåll som buffert. Ser ingen anledning att riskera pengarna för att vara lite rikare (kanske) som 87-åring
Svårt att svara på utan att veta riskvilja och sparhorisont. Om ni ändå väljer att investera och vill ha det enkelt så välj en global indexfond på ett ISK. Behövs inte mer än så. Men det passar endast för långsiktigt sparande.
Vad är det dyraste som kan behöva åtgärdas på hennes villa ?
Byte av tak, värmepump/panna som går sönder …
Kan hon ta nya lån vid 77 års ålder ?
Frågan är också hur mycket av dessa pengar hon vill ha tillgängliga för sig själv.
Min mamma valde att dela ut en del av det till oss barn. Så hon får njuta av att se oss ha kul med pengarna istället för att vi ska ärva det efter hennes bortgång. T ex ska jag och sambon gifta oss och tänkte använda pengarna till resan och lite sånt kul 
Beror lite grann hur stor villalånet är förhållande till bufferten på ca 0,5mkr. Är villalånet stort torde kanske bufferten behövas pga ökade räntekostnader o låg pension. Är det tvärtom(låg villalåg o hög pension) så kan man kanske sätta halva sparkonto i Investor
Om hon är som de flesta i den åldern är det förmodligen viktigare att inte förlora pengar än att tjäna pengar. Så sparkonto med ränta säger jag.
Hon borde göra nåt kul för pengarna medan hon kan
Är det hennes fundering eller din om hur pengarna skall förvaltas? Fråga henne vad hon vill att pengarna skall användas till. Där är ditt svar på hur de bäst skall investeras.
Buffert = sparkonto med 2+ % ränta och runt 4 fria uttag per år. Exempelvis SBAB, Borgo eller Ikano Bank.
Investera i sin egen hälsa.
Börja simma 3 gånger i veckan.
Gå på massage 1 gång i veckan.
No brainer, en 77 åring skall absolut inte investera i aktier/fonder speciellt inte då momentum är på väg söderut.
Det finns perioder där det tagit 15 år tills OMX är tillbaka på samma nivå igen.
Sparkonto med ränta.
En halv miljon kan snabbt gå åt på akuta renoveringsbehov (allt ifrån fixa tak till handikapanpassa huset). Är man 60+ så är banker inte heller sugna på att låna pengar till henne.
Jag tycker hon ska ha kvar pengarna på ett högräntesparkonto med insättningsgaranti och eventuellt använda pengarna på sånt hon tycker ger henne värde.