Hej! Min mamma är 73 år. Hur ska jag råda henne att ha sina pengar? I dag har hon allt på sparkonto. Hon behöver inte pengarna nu men hur försiktig borde man vara i den åldern?
Svårt! Vid den åldern.
Som minst, konto med en bra ränta!
Men vid den åldern skulle jag hellre se världen
Ålder är bara en siffra ![]()
Ska pengarna bara förvaras säkert eller vill hon se dem öka? Hon kan ju rent krasst ha 20-30 år kvar i sig om Gud och vädret tillåter.
Försiktig med tanke på krig och kris eller bedrägerier, eller vad?
Omöjligt att svara på utan att veta om hon behöver ta av pengarna varje månad för att leva, vad målet med pengarna är (för hennes levnad eller för arv eller olika delar för båda) osv.
Allt på sparkonto är dock sannolikt inte en bra lösning mer än i undantagsfall typ att hon ska använda pengarna inom 2-3 år
Det är nog viktigare att övertala henne att använda upp pengarna innan hon blir för gammal, än att fundera på hur hon skall investera dem.
I den åldern så bör man ha en basplatta på sin bank så man klarar 1-3 månader och guldkant på tillvaron. Resterande bör förvaras tryggt och lättillgängligt på t.ex Spara pengar tryggt - öppna konto direkt - SBAB
Hen helt OK ränta och en good enough förvaring som rör sig hyfsat transparent i förhållande till RB’s höjningar och sänkningar.
Det man vill undvika är förstora tillgångar på standard banken då dessa är lätta att luras på. Flyttar man lejonparten till en andra bank och inte rör dem annat än vid behov så är det enklare att skydda dem från bedrägerier.
Det finns inget självklart svar. Rimliga svar beror också väldigt mycket på hur mycket sparat kapital hon har och hur långt hennes pension räcker.
Det behöver inte vara galet att ha allt på sparkonto i den åldern. Om man pratar med en bank så kommer de ge rådet att sätta in pengarna på helt onödigt märkliga fonder med höga avgifter. Bankkonto är nog oftast bättre än bankens rekommenderade fonder.
Tillägg: Samtidigt, om hon kan leva på sin pension och inte har tänkt att använda kapitalet de närmaste tre åren, då hade jag använt åtminstone hälften till att köpa någon fond med låg avgift. GLobalfond eller Sverigefond efter känsla.
Sedan spelar det såklart roll om vi pratar om 20k eller tre miljoner. Om det handlar om att hon har några tiotusen eller 100k som buffert då är det nog bättre att försöka hitta en hyfsad sparränta på ett bankkonto istället.