Uttagsstrategi för änka

Jag har själv skjutit på att fundera på hur jag ska ta ut mina hopsparade pengar då det finns tid kvar, men jag föröker sätta mig in i det för min mammas räkning nu när min pappa gått bort (det var pappa som hade hand om allt ekonomiskt).

Finns det några bra tumregler man kan utgå från eller har ni några bra tips på läsning kring hur mycket man bör ha investerat på äldre dar?

Jag har inte alla värden klara för mig än, men i grova drag:

• Min mamma är runt 70
  • Kostnaderna är högre än hennes pension, men inte överdrivet mycket (ca. 10k)
  • Det finns en hel del pengar på sparkonto
  • Det finns en hel del investerat i en indexportfölj (global marknad) - kanske 50% av pengarna
  • Vi barn är överens om att mamma borde använda pengarna (inte spara åt oss)

Jag tänker att man räknar ihop fasta kostnader + rimlig levnadskostnad utöver det och ser till att det alltid finns x år “säkrade pengar” till det med lite marginal. Sen antar jag att man får dela upp det som blir över i en del som kan ligga investerad och en räntedel (sparkonto) som hör till investerade delen av pengarna så att säga som man tar av varje år för att fylla på den säkrade delen. Här tar jag tacksamt emot tips eller länkar till artiklar o.d.

2 gillningar

Hej,

Finns en artikel om just uttagsstrategier som Jan har gjort, du hittar den här.

Sedan vet jag inte om den besvarar exakt alla dina frågor, men tycker du kan börja där och sedan kan du återkomma när du väl har läst och har lite följdfrågor! :slight_smile:

Tack Robin. Jag ska läsa igenom den. Har lyssnat på det avsnittet redan, men har ju andra ögon nu när jag ska använda det i verkligheten.

Först av allt: jag beklagar sorgen. Så himla fint av dig att försöka underlätta för din mor.
Om de har varit gifta länge (innan 1990) så kan hon få änkepension.
I övrigt så kan det finnas möjlighet till garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd. Vissa av dem kan man få trots att man själv har sparade medel.
Om hennes kostnader är 10 tusen högre än hennes pension i månaden (eller så missförstår jag) så bör ni ser över kostnadsbilden och hur hon kan leva billigare.

Jag tycker du tänker klokt i fördelningen. Ett tips är att ha ett par års kostnader liggande på ett sparkonto med ränta, gärna binda ränta på de som ska vara om några år. Kanske läge att vikta ner risken i det som är investerat och sätta det i en generationsfond/blandfond, alt. behålla globalfonden och komplettera med något mer mindre risk.

1 gillning

Tack för tipsen Monica. Det är såna här grejer jag aldrig hört talas om, så det är toppen att du delar med dig.

1 gillning

Fint att du hjälper din mamma och att ni vill att hon ska göra något för henne med pengarna! :slight_smile:

@monica gav riktigt många bra tips och förslag! Inte minst att ha ett par års pengabehov på sparkonto med ränta för tryggheten och kassaflöde. Nedan en länk till Compriser där du kan hitta nischbanker med insättningsgaranti och vettiga räntor.

När det gäller hur mycket man ska ha investerat i aktier/aktiefonder på ålderns höst så finns det lite olika tumregler. Att inte ha något investerat alls då tar man risken att inflationen urholkar köpkraften. Att investera för mycket och det kommer en krasch som varar länge, så är risken att man inte klarar sig.

Vanguard (uppfinnarna av indexfonder och välrenommerade) ger lite tips på hur stor del av totala kapitalet som man bör ha investerat i aktiefonder beroende på ålder. Notera av totala kapitalet dvs inkl aktiefonder i pensioner under utbetalning (tex PPM) så ni får sätta er och räkna på det. Se bild nedan. Med den så kan ni hamnar hyfsat rätt.

Vanguard aktieallokering beroende på ålder
image

https://www.compricer.se/sparande/

2 gillningar