*edit: efter att ha postat inlägget så rekommenderades forumet flera trådar med snarlikt tema, dessa så jag inte när jag sökte på ämnet. Ska ta och kika igenom dessa.
Hej!
Frågan gäller inte undertecknad, utan min mor.
Hon fyller inom kort 65, har inget bolån kvar och har bestämt sig för att jobba till 67, alltså två år till.
Hon har inga pengar investerade, förutom lägenheten. Då jag själv för några år sedan kom igång med ett sparande (delvis pga. inspiration från just rikatillsammans) så tog jag upp ämnet med henne men hon ansåg att hon nog var för gammal för sånt.
Så det är väl just det som är frågan, vad skulle kunna vara en lämplig rekomendation i det här fallet? Hon har ju rätt att hon har tiden emot sig för att kunna räkna på en långsiktig tillväxt, och någon större risk med sparade pengar vore ju synd att ta i närtid då pensionen ändå är inom räckhåll. Jag tror också att hon skulle klara sig på det hon skulle få ut i pension, men det är något som kommit upp då och då att “jag funderade flera gånger på att börja med ett sparande, men det blev aldrig av“. Därför vore det kul om det kunde bli av, även om avkastningen inte blir astronomisk. Det får väl ses som en litet nöje på sidan av, kanske 500-1000kr i månadsspar.
Men när man närmar sig 60 så börjar ju pensionslösningarna trappa ner aktieandelen till förmån för räntor för att trygga kapitalet, men att rekommendera henne en räntefond känns ungefär lika med att hon fortsätter ha pengarna på banken. Lutade åt en klassisk globalfond, den avgiftsfria på Avanza, men samtidigt så blir det lite fel att utgå från mitt eget perspektiv, jag som har 25 år kvar att jobba. Jag har ju tid att unna mig risken.
Finns säkert inget klockrent svar, men intressant att höra era jordnära synpunkter och tips i allmänhet 
1 gillning
Behövs lite mer data om din mammas situation för att tycka något tydligt.
Några gissningar…Rätta gärna.
- Din mamma är ensamstående?
- Din mamma har arbetat typ heltid eller mindre och har haft motsvarande max ca 40.000 i lön i dagens penningvärde. (Max 10 % över median för kvinnliga löner.)
- Din mamma har mycket lite sparat nu vid 65 års ålder.
- Om din mamma är född 1960 får hon lägre skatt på lön först det kalenderår hon fyller 68
- Det år hon fyller 68 är då också första året hon får lägre skatt på uttagen pension Stor skillnad . På exempelvis 20.000 i pension dras ca 2200 mer skatt per månad kalenderåren innan.
AI säger…
Viktiga årtal för dig född 1960
Eftersom reglerna baseras på din riktålder ser din tidslinje ut så här:
67 år (2027) Tidigaste ålder för bostadstillägg och garantipension.
68 år (2028) Från januari det år du fyller 68 får du lägre skatt på både pension och arbetsinkomst.
Goda råd.
Att spara ihop upp till 100.000 de två år hon arbetar ytterligare i sparpengar är en bra idee om hon kan. Placera dessa på ett bra sparkonto. Just nu ca 2,4 % i bra nischbank. Upp till 100.000 sparade anses inte vara “förmögenhet” som sänker de bidrag majoriteten med “normal” pension får.
Hennes normala pensionsålder med klart lägre skatt på pensionen etc är kalenderåret hon fyller 68 dvs 2028 framåt. Räkna på vad hon förlorar ekonomiskt varje månad om hon går tidigare.
OM din mamma istället är och har varit höginkomsttagare ändras allt ovan i grunden. Allt sparat hjälper då upp ekonomin som pensionär då man rimligen överstiger pensionsnivåer som KAN i något upplägg berättiga till behovsprövade tillägg. Då bör man snarare mest rikta in sig på var hon placerar tjänstepensioner och PPM etc framåt. Hon har rimligen statistiskt mer än 20 år som pensionär framför sig.
Hon är sambo (med en pensionär), tror lönen ligger ungefär i det spannet. Jag är osäker på storleken på sparat kapital, så pass ingående har vi inte kikat på det. Nischbank med lite högre ränta är ju en bra idé för pengarna som redan eventuellt är intjänade och även, som du säger, det som väntas tjänas ihop under de sista två yrkesåren.
Jag upplevde det som att hon blev rätt taggad på att spara undan några hundringar per månad på ett ISK, kanske mest för det symboliska värdet att det äntligen kan bli av, snarare än förhoppningen att det skulle leda till större rikedomar.
Tackar för input!