Jag försöker hjälpa/sprida lite ljus över min mammas ekonomi och hade gärna tagit emot lite pointers/tankar/fler kontrollfrågor. Allt är välkommet med andra ord.
Hon är idag unga 70 och är i god form. Hennes man är i samma ålder, men är tyvärr i sämre form, men klar i sina tankar.
Hon jobbar enstaka dagar på tidigare arbetsplats men väldigt sporadiskt och kan i princip bortses från. I övrigt går de runt på sina pensioner gemensamt.
De bor numera i hyresrätt. De har bil som är avbetald sedan ett par år.
Kapital finns på dryga miljonen (efter husförsäljning ett par år sedan). Denna summa behövs inte för deras vardagsekonomi och de ser inte att pengarna kommer behövas framåt. Dock vill de ha “känslan av att kunna göra som vill”. Jag tolkar det som att de vill kunna åka till släkt och vänner när som helst, inte köpa en ny bil nästa helg - mindre summor som önskas.
De är riskaversa och “ska man verkligen investera i aktier”:resonemanget finns i allra högsta grad. Samtidigt förstår de att inflation äter upp kapital.
Min tanke har varit att rekommendera Lysa.
25% av kapitalet på räntekonto
25% av kapitalet på 60/40
50% av kapitalet på 90/10.
Enkelt, överskådligt och hanterbart. Allt på samma ställe.
Varför detta? Vore det inte enklare att köra 80/20 i en portfölj - tillsammans med 25% av hela summan på sparkontot skulle det bli 25% korta räntor (sparkonto), 15% övriga räntefonder och 60% aktiefonder, vilket låter ganska rimligt i sig.
Du skrev att de är riskaverta men samtidigt inser risken med inflationen. På totalen har portföljen du föreslår 60% aktier. Det kan de såklart ha men du kanske ska diskutera med dem att ”snitt kraschen” på börsen är runt 50% och inträffar typ var 7e år. Alltså kanske de ska vara beredda på att kapitalet kan gå ner runt 30% i snittkraschen. Lite hur det skulle kännas för henne, även om hon har pengar på sparkonto så det drabbar ju henne inte direkt och förhoppningsvis återhämtar ju sig börsen. Bara att ha den typen av diskussion så de inte får kalla fötter när det kommer en krasch, för det gör det ju förr eller senare.
Sen tycker jag du kan förenkla som andra sagt med två delar. Sparkonto + en portfölj.
Om de vill ha lägre risk men ändå vara hyfsat säkea på att skydda mot inflation så skulle jag säga
20% sparkonto
80% i en 50/50 portfölj
Det ger 40% aktier på totalen som bör kunna hålla inflationen stången och samtidigt sänker risken något. Ett alternativ.
Hmm. Jag tänker direkt på “die with zero” eller maximera arv till efterkommande generation.
Vad som är lämpligt sätt att förvalta miljonen beror helt på vad mammas mål är där. I vår släkt förespråkar vi i yngre generationen “die with zero” för den äldre. Dom är ofta i grunden småsnåla (födda runt andra världskriget) och inte vana att spendera “i onödan”.
Har fått mina föräldrar att kosta på sig utelunch ibland genom att bjuda ut dom på luncher. Det satt långt inne. Mamma lagar inte mat längre. Nu får dom i sig lite sallad och grönsaker också.
Är man 70 kan man hoppas på 5 friska år till med god sannolikhet. Sen vet man mindre.
Med en skröplig partner kan man ändå exempelvis dra till värmen på Kanarieöarna och brumma fram med en hyrd mobility scooter i sakta mak på fina handikappanpassade strandpromenader i exempelvis Playa de las Americas några veckor (eller 3 eller 4) iskalla vintermånader.
Ett par veckor går på kanske 50.000 för två på bra hotel med alla måltider avnjutna ute. Assistans på flygplatserna är helt gratis.
De har vunnit det ekonomiska spelet och behöver inte mer pengar
Det viktigaste för dem är känslan av frihet och ha “mycket” pengar tillgängligt
Förlusten till inflationen är osynlig
En nedgång hade kostat dem mycket i livskvalitet.
Så jag hade börjat med berättelsen i form av känsla och risk. Exempel:
200.000 kr på bankkonto på den egna banken så att det syns när de logga in (“ska kännas som mycket pengar”)
200.000 kr på bankkonto t.ex. SBAB eller liknande med hög ränta (eller LYSA bankkonto) - ska kännas som “vi har minst lika mycket till”
200.000 kr i en 50/50-portfölj - “lagom risk”
400.000 kr i 100/0-portfölj - eftersom vi har mycket på bankkonto 1 och bankkonto 2 och lagom-portföljen så är det här ändå pengar vi inte behöver som vi kan ta mycket risk med eftersom sparhorisonten är lång.
Dom är gamla, så +7 år sparhorisont på börsen går bort. Kolla på Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer
Det ser ut som bundna räntor på längre än 3 månader inte lönar sig just nu.
Ofta ligger räntor högst under kampanjer, så viktigare med bra web interface, bankgaranti än absolut hösta räntan.
SBAB eller Marginalen bundet på 3 månader för 60% av kapitalet och Avanza sparkonto för 40% av kapitalet rekommenderar jag.
Låter vettigt som det är. Att bränna iväg en hel del pengar på lite kul kanske kan funka framöver.
Med lite tur om hen får stabil period minst avseende cancern.
Nedanstående tips är ett exempel på Teneriffa.
Det finns tvåmans scootrar man hyr med den skröplige i bakre sitsen. Dom brukar puttra fram i högst promenadfart på strandpromenaderna. Man såg många sådana. Helt tillrättalagt för dom.
Dina föräldrar behöver inte bekymra sig om ekonomin. Jag ser ingen anledning till att ha pengarna på annat än räntebärande konto.
Radhuset kan bära med sig kostnader som är svåra att få lån till i dina föräldrars situation.
Vill de bo kvar? Alltså, ta en seriös diskussion om det, även med tanka på din pappa.
Fråga din pappa vad han vill hitta på, och din mamma, inom rimligheternas gräns map behandling och måeende. Där har du ett bra användningsområde/investeringsområde.