Hej! Min pappa är 88 år gammal. Han kommer snart att sälja sin bostadsrätt och får då en summa på ca miljonen. Vad tycker ni är bäst att göra med dom pengarna? Fond eller konto med ränta?! Han bor på ett äldreboende och kommer förmodligen inte att behöva använda pengarna, då han inte är förmögen att resa eller något sådant.
Rent krasst, är det pengar du kommer ärva? Vad kommer/skulle du göra med kapitalet då? Om det skulle åka in på fonder, så kan det ju lika gärna åka in på fonder idag. Om det skulle användas eller parkeras temporärt på räntekonto, ja då är det ju rimligt att det är där det ska ligga nu också.
Vad vill din pappa?
Hur kan pengarns använda för att förgylla hans tillvaro på något sätt?
Är ha klar i knoppen och vill det ska gå i arv kanske ha vill ge bort det som gåva nu istället?
Min mamma som är 86 och forfarande bor hemma pratar alltid om att kostnaden/hyran/maten på själva äldreboendet kan skilja en hel del om han har 1 miljon på banken eller 100”. Så kan vara värt att kolla närmare på.
Men oavsett skulle jag föreslå att man börjar med att sätta in de på räntekonto med vettig ränta >2%.
Wh**es and cocaine!
Hahaha nå nej, kanske förskott på arv om han inte vill uppleva nåt en sista gång.. kanske man kan överraska han
En annan grejj är också att de är rätt dyrt och dö också, så dödsboet behöver ju kanske inte va heltomt.
Hade mina föräldrar haft miljoner i den situationen så hade jag föreslagit att de i förstanhand lagt pengarna på att bo på ett bättre hem. Tyvärr är det lite si och så med äldrevården. De tjänade ihop dem, kan pengarna göra ngt för dem är det prio 1.
Helt på allvar så är det onödigt att sitta här och spekulera är karln klar i knoppen så måst man väl fråga han vad han vill göra med sina slantar.
Är du hans förmyndare och du sköter de ekonomiska så ska väl alla beslut mer eller mindre göras för hans bästa och inte för någon annan.
Ge bort 80% till barn o barnbarn.
Innan han blir lurad av ett telefonsamtal…
Innan Sossarna inför arvsskatt.
Som många andra är inne på:
Finns det en del av dessa pengar som din far vill eller kan använda? Om ja, sätt undan dessa på sparkonto eller lätt investering, kanske räntefonder. Alla pengar utöver detta, med din fars samtycke om möjligt, bör du direkt tänka på din egna och eventuellt andra arvingars sparhorizont. När kan du komma att använda pengarna?
Målet bör vara att inte det minsta påverka den äldres livssituation till det sämre. Samtidigt som du bygger en så bra framtid för dessa pengar, tycker jag.
Jag håller inte alls med, det är gubbens pengar inte någon annans och jag tycker man borde använda hans egna pengar för att göra hans liv bättre.. enligt hans egna önskemål eller vad man tror han skulle velat.
Man ska jobba ihop egna pengar, får man något är det väl bra, inget man ska räkna med.
Håller med dig.
Vilket hemskt sätt att se på sin far. Använd pengarna till att göra hans liv bättre, fundera inte på hur de kan användas av någon annan. Vilket TS inte ens själv skriver, för övrigt.
Står inte ens att stackarn är döende, man kanske kan vänta med arvsdiskussionerna.
Nu sa killen du citerar iofs “om det finns några pengar din far inte kan eller vill använda”?
Nä detta handlar absolut inte om arv eller pengar för min egen del, utan ville mest höra hur folk resonerar.
Han är helt klar i skallen, så såklart ska han bestämma själv.
Finns det såna i Sverige? Trodde bara sånt existerade i amerikanska filmer typ
Men det är ju nice isf om man har råd att bekosta lite bättre boende!
Beroende på vad man vill kan man köpa till. Eller t ex ta in tjänster i hemmet så att man kan bo kvar längre. Köpa hem lite roligare/mer anpassad mat än vad hemtjänsten bjuder på etc.
Ah, ok! Men när du säger “köpa till”: måste man förhålla sig till de vanliga kommunala omsorgsboendena då, och sen finns det typ tilläggstjänster till det? Eller finns det privata “dyra” boenden man kan välja också?
Vad jag förstått (föräldrarna bor än så länge kvar i huset) så är det vanligaste alternativet hem med tilläggstjänster, snarare än renodlade privata självkostnadsalternativ även om det ska finnas sådana med t ex för de som inte kvalificerar men ändå önskar sådant boende.
För mina föräldrar kommer jag hålla ett öga på kvaliteten på hemtjänst etc och ser det ut att finnas möjlighet till mer värde kommer jag förespråka att sparade medel går till kompletterande/bättre alternativ. Liknande den dag de ev behöver bo på ett hem. Allra helst skulle jag iofs vilja ha dem nära så jag själv kan hjälpa dem.
Var detta ett svar på min text? Om ja så fattar jag inte vart din kritik kommer ifrån. När har jag påstått att pengarna ska användas emot pappas intresse eller hans vilja?
Läste du bara andra halvan av min text?
Om ja: här har du den igen “Finns det en del av dessa pengar som din far vill eller kan använda? Om ja, sätt undan dessa på sparkonto eller lätt investering, kanske räntefonder.”
Detta är ett tydligt svar på vad original frågan var. 1 miljon finns, de kommer nog inte användas upp, vad gör man med dem?
Sen går jag vidare med att säga att de pengar som pappa ej anser sig behöva bör placeras så bra som möjligt baserat på sparhorizonten av de pengarna, vilket ofta betyder att aktiefond är rätt val. Är det kontroversiellt?
Ursäkta om jag gick händelsen i förväg men är det inte dags att börja prata och tänka på när och vad pengarna ska användas till? Om de används kommande fem år, nja aktiefonder kanske inte är super relevant, men absolut inte fel. 10 år, mycket mer relevant om inte orimligt att placera dem någon annanstans än i aktiefonder.
Jo jag läst lite väl snabbt ![]()
Inga problem ![]()
Diskutera med honom om gåvor till arvingarna är ett alternativ. Om han bor på ett boende kommer en miljon in direkt pareras av den egenavgift han betalar och hela millionen kommer i princip försvinna i statens stora svarta hål utan någon som helst inverkan på hans liv.
Går det som gåva till er kan ni istället förvalta pengarna på ett sätt som ger honom något mervärde - trevliga upplevelser, bättre middagar, goda viner eller vad som helst som förgyller hans tillvaro.