1 miljon i gåva?

Hej!

Jag är 37 år, har 3 barn, hus och driver företag. Livet är med andra ord mycket busy och härligt.

En närstående person till mig (min fina mamma​:smiling_face_with_three_hearts:) har erbjudit sig att ge mig en miljon kronor. Min spontana tanke var att säga nejtack. Jag vill att hon ska njuta av sina pengar då hon arbetat hårt i sitt liv för att spara/investera och har nu ca 5 miljoner. Jag misstänker att hon blev besviken över att jag inte tog emot pengarna.

Hon ville ge pengarna i gåva som enskild egendom. De ska alltså inte delas med min partner om vi separerar.

Vad hade ni gjort - tagit pengarna eller inte? Vad hade ni gjort med pengarna isåfall? Är det något ni reflekterat kring innan ni sagt ja/nej till pengarna?

Tacksam för era tankar!

1 gillning

Det är din mammas val så jag hade tagit emot pengarna och investerat dem för framtiden. Hon verkar ju ha sitt på det torra och klara sig.

16 gillningar

Det är inte ett rop på att du har mycket för dig och kanske inte hinner träffa din mamma något längre? Kanske är tänkt att vara krut för att frigöra tid medan mamma finns vid liv?

9 gillningar

Jag skulle nog först satt mig ner med min mamma eller annan som ville ge mig en summa och prata. Hur ser hens ekonomi ut idag, hur ser hens planer ut för sina senare livsfönster, om jag tackade nej, vad skulle hen göra med pengarna?

Om situationen varit så bra som din mammas, hon haft rimliga förväntningar och beräkningar för resten av sitt liv, så hade jag troligen tackat ja. Chansen är att pengarna är till mer nytta för mig idag än om de kommer som arv om x många år.

Personligen skulle jag kunna sluta månadsspara om jag investerade den summan. Jag skulle också årligen kunna plocka ut en rejäl summa och ändå ha långt över den summa jag främst månadssparar till, min pension.

Jag skulle lyft detta, tror givaren skulle känna sig glad att pengarna gör så stor nytta.

Sen är jag låginkomsttagare, så för mig skulle det lyfta hela min livsinkomst rejält. För andra kanske skillnaden inte är lika stor.

Sen är det en trygghet att investera pengarna, ifall det skulle bli en ombytt situation om x år.

6 gillningar

Nu har det inte varit en stor summa för mig runt 100k som jag tog emot, jag sa att jag att de verkligen inte behövde det då dem jobbat och slitet hela sitt liv. Nu många år senare har de förstått att de kan göra vad de vill med sina pengar vilket de nu i högre grad gör. Men oavsett kommer din mamma hade de bra ändå med de 4 M som är kvar. Men de beror ju lite på hur mycket pengar du har själv som sagt hur mycket är 1 M för dig. Min drivkraft att spara är ju faktiskt grundat lite i hur mina föräldrar levt (väldigt sparsamt) men ändå ett bra liv och att jag tänker att de gärna ser att man ska ha det bättre helt enkelt.

2 gillningar

Jag hade tackat ja till pengarna direkt om hon hade gett mig en bra anledning till att ge mig pengarna trots att jag har flera syskon. Om även de fick pengar skulle jag tacka ja och se det som ett förskott på arvet.

Hade jag fått ett tillskott på en miljon nu hade jag slutat jobba. För fem år sedan hade jag nog gjort en extra resa för kanske 200000 och köpt aktier och fonder för resten.

4 gillningar

Hon kanske ser detta som förtida arv och tycker att det gör mer nytta idag än om 30 år ?

Sitt ner och samtala om vad gåvan innebär för er bägge.

9 gillningar

Ingen kan riktigt svara på den frågan åt dig men för att försöka behöver man väl veta lite mer om din situation. Sitter du på 9 MSEK investerat och ett avbetalt hus i Lidingö kanske du inte ska ta mammas pengar. Men lever du lön-till-lön är det självklart en stor boost.

3 gillningar

Som investerare borde du ha förstått att din mamma ville göra en bra investering med de pengarna. Det är inget konstigt med att investera i relationer – de kan ge en riktigt bra avkastning under årens lopp.

1 gillning

Jag vill oxå att mina föräldrar ska använda sina pengar och det påminner jag dom om ibland.

Nu tänker jag att ha 5 eller 4 miljoner inte gör någon skillnad. Din mamma vill ge dig pengar med varm hand istället för med kall. Det vi har lärt oss är att du har större nytta av pengarna nu än om du får dom när du är 65år. Din mamma är klok! Jag tycker att du ska ta emot pengarna och sedan använda en del.

9 gillningar

Man kan ju inte tala för någon annan och det här är ju verkligen extremt beroende på person och familj.

I vår familj har vi alltid funderat kring och pratat om just hur pengar skall skifta från generation till generation. Sedan brukade det ju vara mer komplicerat, eftersom arvsskatt fanns.

Jag accepterade själv rätt många miljoner i gåva från min far medan han var i livet, så det är väl inte chockerande att jag kan tycka att det kan vara en bra idé att acceptera. Men samtidigt handlade det i vårt fall också om att föra över en verksamhet, inte bara pengar.

Jag tycker själv att det är ganska självklart att när man ger gåvor till barn så sker det som enskild egendom. Det är väldigt odramatiskt och det är standard. Det vore konstigt att ge på något annat sätt. Enskild egendom innebär väldigt få begränsningar (kanske för få).

Jag tänker att du förlorar ganska lite på att ta emot pengarna. Eftersom hon vill ge bort pengarna så är det rimligt att du tar emot dem, tycker jag. Om du verkligen känner att hon kan få någon användning för dem kan du väl behålla investera dem så att de kan hälpa din mamma om det skulle behövas. Men hon verkar ju ha mer än vad hon behöver redan, så risken för det är väl ganska liten.

5 gillningar

Har du syskon? Se till att ni behandlas lika (får lika mycket pengar nu och eller sen).
Om du inte behöver pengarna kan de hoppa en generation? Sätt de i en KF med dina barn som förmånstagare.

9 gillningar

Ta emot, tacka och investera. Om inte till dig själv så till barnen.

Och välkommen till forumet! :smiley:

8 gillningar

Ta emot! För mig är generositet ett kärleksspråk och hade nog blivit lite ledsen om gåvan inte ville tas emot.

6 gillningar

Jag hade en riktig berg- och dalbana i tankarna när jag själv ställdes inför det där.

Jag var aldrig orolig för att mina föräldrar inte skulle klara sig, men bland mina vänner har det alltid varit lite sunkigt att vara rikemansbarn och “glida på en räkmacka”. Själv är bäste dräng, typ. Tror de tar upp det i Fast and Furious; de rika kan köpa sig fina bilar, men äkta bilintresse visar sig i tiden och mödan man lägger ner själv. Pengar är fusk. Tror Green Goblin säger något liknande i Spider-Man 2. “I see. You want to be your own man. I respect that.” När Spindelmannen tackar nej till ett fett stipendium eller liknande.

Samtidigt tänkte jag att jag kan ta emot pengarna (de stod redan i mitt namn), men inte använda dem. Spela fattig, ungefär. Låta dem ha sitt liv och sedan själv gå från rags to riches på lika villkor, som många andra “hjältar” i släkten gjort.

Samtidigt är det där fiktion och kulturella ideal. I verkligheten är det få som jobbar gratis på helgerna för att det är kul, eller säger “Äsch, ge mig lite mindre i år” vid löneförhandlingar.

En sak som hjälpte lite var också att relativisera. En snittsvensk är förmögen jämfört med en snittafghan, sydsudanes eller 1800-talssvensk o.s.v. På samma sätt är en miljon inte så mycket för många som är ännu rikare, eller för framtidsmänniskor om utvecklingen fortsätter såhär.

Och; jag kunde se det som payback för mindre bra delar av uppväxten. Slopa bitterhet för det förgångna och på samma gång slopa skuld över gåvan! Det var nog en rätt avgörande del i att komma över det hela.

Sedan har jag ändå hållit fast vid att inte konsumera kapitalet, bara avkastningen, men det har nog mindre betydelse rent objektivt. Det är nog mer för att blidka den där delen av hjärnan som från uppväxten inte vill ta emot gåvor.

Nu, sedan jag började lyssna på RT, så har jag reflekterat en del över slumpen också. Att kasta bort goda förutsättningar och gå från rags to riches själv funkar ju bara om man inte räknar med slumpen alls. I praktiken finns det jätteduktiga, hårt arbetande människor som har otur och blir utfattiga. Kanske 90-95% av entreprenörer, beroende på underlag. Och visst- alla kanske inte jobbar lika hårt eller är lika duktiga, men det är ju inte som att hårt arbete automatiskt gör att man drar ihop en miljon hursomhelst. Och även om det vore så skulle det kräva massa livstid av dig.

3 gillningar

Om en gåva kommer utan kondition man ska ta den tycker jag.

1 gillning

Mamma har gett 50-250k ett par gånger, alla barnen säger ”fokusera på dig själv” men hon svarar alltid ”jag vill”. Har pratat med henne om det att hon bör unna sig men hon säger att det får henne att må bra att kunna ge. Har helt slutat säga emot nu eftersom hon verkar tycka det är viktigt. Jag har investerat allt hon gett mig.

Som någon nämnt tidigare: viktigt att alla får lika mycket samtidigt.

7 gillningar

Du kan också ge tillbaka genom att ge saker till henne som hon inte unnar sig själv. T ex restaurang-besök, småresor osv. Mina föräldrar är dåliga på att unna sig själv, så då hjälper dem med det. T ex så köper de ibland microvågsmat (bekvämt, lätt), men då köper jag Foodora. Utflykter som de inte blir färdiga att göra osv. Fundera på vad du kan ge som de inte ger sig själva

5 gillningar

Detta är väl en fråga som inte kan avgöras på generell, objektiv nivå, det beror väl helt på förutsättningarna. Varför var din impuls att säga nej? Det verkar inte vara en jättedålig idé ur ekonomisk synvinkel om hon har en hyfsad pension och hon har väl antagligen gjort en bedömning av sin ekonomi som du lite underkänner.

Ur mer personligt perspektiv är det inte helt obegripligt att det kan kännas lite avigt att få en så pass dyr gåva om man inte akut behöver den.

3 gillningar

Jag hade föreslagit en upplevelse tillsammans istället (om möjligt). En resa med henne och familjen för att skapa minnen för livet.

Det måste ju inte kosta en miljon, men man kanske inte behöver välja det billigaste heller. Känns det konstigt att ta emot resan ändå kanske du själv kan överraska med lyxigare middagar när ni väl är där.

2 gillningar