Hur placera ca 2 miljoner?

Hej.
Vi (makar 74 resp. 76 år) är nya i detta fantastiska forum och håller på att se över våra tidigare rätt spretiga investeringar och sparande. Jag inser att det är rätt många frågor nedan och vissa svar kanske kan utläsas av tidigare frågor. Jag är ändå mycket tacksam för synpunkter på vårt resonemang och våra frågor nedan.

Vi har totalt cirka 2,8 miljoner att investera och räknar med att det vi investerar i aktier/fonder kommer att ärvas av våra två barn (inga särkullsbarn finns).

Så här funderar vi just nu:

1. Make 1 har ca 0,5 mil på ISK i Avanza, jämt fördelade på tre globala indexfonder (Avanza global, LF global och DNB global)

2. Make 2 har ca 0,5 mil på ISK i Avanza, jämt fördelade på två Didner & Gerge – fonder (Aktiefond och Småbolag). Dessa är för dyra och har inte presterat bra över (vår) tid och skall bytas. Troligen till globala indexfonder, MEN VILKA? (samma som make 1 eller andra förslag).

3. Vi sparar också på ISK för två minderåriga barnbarn (öronmärkta men i make 2’ s namn). Just nu ca 150 tusen vardera. Vi funderar på om vi skall fortsätta på detta vis eller kanske låta vår dotter (mycket redig) ta över på ISK i hennes namn? Så ”slipper” vi ansvaret. VI ANTAR ATT OCKSÅ DETTA SPARANDE BORDE VARA I GLOBALA INDEXFONDER?

Utöver detta har vi:

1. Ca 0,5 mil på obunden, omedelbart tillgänglig buffert för ev. bilbyte och oförutsedda utgifter.

2. 1 mil ligger på 3 M fasträntekonto och så länge man kan få ca 4 % är vi rätt nöjda med det. HUR INVESTERAR VI DETTA NÄR RÄNTAN BLIR ”FÖR LÅG”? Vi räknar med att även detta kommer att gå till barnen, men utesluter inte att vi kan komma att vilja ”nagga” av kapitalet om behov uppstår.

Våra löpande intäkter (pension) täcker mer än väl våra löpande kostnader så vi räknar med att kunna fortsätta spara cirka 4 tusen till barn och barnbarn. ENLIGT SAMMA FÖRDELNING SOM INVESTERING PÅ RESPEKTIVE ISK, ELLER ANNAT FÖRSLAG?

3 gillningar

Välkomna till forumet.

Ett alternativ kan kanske vara ett förskott på arv? Jag är inte på något sätt expert i ämnet vad det innebär men då skulle Era barn kunna få investera pengarna nu

1 gillning

Ja, som make 1 är bra förslag.
Vilken fond av de tre ni väljer spelar ingen större roll på sikt.
Alla tre är likvärdiga och kommer följa varandras utveckling på sikt. Specifika år kan det bli små skillnader mellan dem men det går inte att veta vilken som kommer vara bäst.
Bara att välja ena eller flera av dem och köra på.

2 gillningar

Ett tänkbart alternativ är att kombinera global indexfond med sparkonto och/eller räntefond. En vanlig rekommendation med “vet-inte-sparhorisont” är 50/50 aktiefonder och sparkonto/räntefonder. Vill man minska risken för kraftiga rörelser upp och ner i kapitalet, kan man dra ner andelen aktiefonder till en nivå som som känns bekväm.

Tack.
Förskottsarv tycker vi är en god idé och det har vi genomfört. Skulle något av barnen vara i stort behov av ytterligare hjälp, kan vi förskottera mer. Det känns mest flexibelt att vi själva håller på återstående medel just nu. På det viset har vi möjlighet att hjälpa den som har störst behov om det behövs.

1 gillning

Tack.
Det stämmer väl med vårt eget resonemang.

Tack.
Utöver buffert på ca 0,5 mil har vi just nu 50/50 global index-fond/fasträntekonto. Eftersom vi räknar med att barnen ärver det mesta känns det som placeringshorisonten är rätt lång och att vi kanske (om räntan faller mycket) vågar öka aktiefondandelen något. Samtidigt känns det rätt tryggt att ha medel tillgängliga om tex. något av barnen får ett akut behov. Det vore ju trist att behöva sälja av fonder som gått ned kraftigt.

1 gillning

Välkomna, och grattis till en bra ekonomisk situation!

Jag tycker helheten på ert upplägg ser jättebra ut! Jag har också lite D&G-fonder, men en mycket mindre andel. Kör istället precis samma fonder på alla era olika ISK (även barnens) som make 1.

Pengarna som ni har på sparkonto tänker jag att ni kan behålla på sparkontot så länge man tjänar åtminstone 3%. Om räntan sjunker under det kan ni starta en ny tråd då för att få råd igen. Svårt att veta vad som blir bäst då. Tänk också på att man i det lägen kan tänka sig att flytta ut hälften från sparkontot, istället för att köra ”allt eller inget”.

Slutligen skulle jag själv valt att behålla ”barnens” ISK-n i eget namn. Man vet aldrig om det blir tjafs mellan barnen efter att man gått bort. Bara misstanken om att syrran tallat på ens eget ISK kan vara tillräckligt för att förstöra en relation. Om ni behöver stödja ngn ytterligare så se till att det blir 100% rättvist (sätt in lika mycket på bådas ISK).

Med vänlig hälsning,
F

Hejsan, ny här i denna tråd och detta forum, varför inte se på ett alternativ som Tessin.se
Dom erbjuder en ränta på 12-14% med en medel riskt.
Mvh
Bob

Tack snälla för bra svar.
Resonemanget rund aktiefond vs inlåningskonto köper jag rakt av. Kompletterande fråga runt “rättvisa”.

Vi har genom åren hjälpt barnen med brf och diverse annat. Vi har hållit god kontroll över vem som fått vad. Just nu ligger ett barn “lite före” men det kommer vi att jämna till inom kort.

Vi började också för många år sedan att fondspara i depå för båda barnen. Depåerna har sedan några år ändrats till ISK, som barnen (nu runt 40 år) nu disponerar själva. Där har vi sparat exakt samma belopp, så det råder fullständig rättvisa.

Vår dotter har två barn, medan vår son är barnlös. Sedan ett antal år tillbaka månadssparar vi också till barnbarnen på varsitt ISK, öronmärkta för respektive barn men i min frus namn. Vi har diskuterat att flytta över dessa till vår dotter men det lutar nog åt att vi fortsätter att låta dem ligga under min fru.
Borde vi kompensera vår son på något sätt? Vad tycker ni?
Vi har planer på att upprätta testamente och framtidsfullmakter och skall kontakta jurist och naturligtvis ta upp detta.

Jag försöker svara med referens till tidigare svar, men begriper inte hur jag skall göra. Tyvärr framgår det inte vems goda inlägg jag besvarar.

HJÄLP hur gör jag?

Ni har fått många bra förslag.
Glöm inte bort att unna er. Sätt guldkant på tillvaron. Res, restaurangbesök och gör sånt ni vill göra och sånt ni drömt om.

1 gillning

Det är precis den här typen av frågor som kan splittra ett par syskon. Själv skulle jag inte bry mig om mina syskon fick lite mer från mina föräldrar, men för min fru (som i allt annat är helt underbar) skulle detta vara orsak till en hel del förgrämelse om tex våra barn skulle få mindre än sina kusiner. Jag vet en annan familj där morfadern skänkt en del pengar jämnt fördelat mellan sina fyra barnbarn. Den dotter som bara har ett barn är duktigt bitter på sin syrra som har tre barn. Syrran med tre barn är bitter tillbaka för att syrran med ett barn ens ifrågasätter upplägget…

Själv skulla jag inte ”hoppa över en generation”, utan helst skänka till mina barn så får de fördela mellan sina barn, åtminstone om inte alla barn har lika många barnbarn…

Om ni nu för över dessa ISKer till dottern så prata åtminstone med sonen och dottern om detta så det är ok för båda. Det kan också vara bra att vara övertydlig, tex skicka ett mail till barnen en gång om året med sammanställning över hur mkt var och en fått i förskott på arvet. Då minskar risken för tjafs när dödsboet ska fördelas.

Med vänlig hälsning,

Fredrik

1 gillning

Tack för Dina värdefulla synpunkter.
Vi kommer nog inte att flytta över barnbarnens ISK till vår dotter, utan behålla dem hos min fru. Sedan kommer vi nog att skriva något om hur vi vill att dessa skall fördelas och naturligtvis tala med båda våra barn om det.
Än en gång, stort tack.

1 gillning

Tack.
Vi skall verkligen inte glömma att unna oss själva också.

2 gillningar

Menar du såhär?

Du markerar den textraden/raderna du vill svara, så kommer det upp en ruta som heter “citat”. Tryck på den så blir det som i mitt inlägg här ovan :slightly_smiling_face:

Tack Mattias

1 gillning

Vi har också öronmärkt ett konto åt barnbarnen och helt enkelt skrivit i testamentet att innehavet ska fördelas lika mellan samtliga våra barnbarn.

2 gillningar

Rättvisa är svårt!

Hur gammal är er son och tror ni att han kommer få barn i framtiden?

Månadssparande till barnbarnen är också lite tricky. Planerar ni att månadsspara till barnbarnen för all framtid eller tills dom fyller 18? Eller annat upplägg? Tänker att de äldsta barnbarnen kan förfördelas av ett sådant upplägg. Hur gör ni om ni får en sladdis?

Ett sådant här upplägg löser nästan alla typer av orättvisor som kommer med att ha ett separat månadssparande till respektive barnbarn.