Min mor vill gå i pension snart och funderar på att göra det som 64 åring, dvs om 2 år. Loggade in på min pension och såg helt ok ut med bra lön till 70 och därefter 32500/mån. Hon skulle vilja ha åtminstone 40/mån från 70-80.
Hon har några miljoner sparade så hon skulle utan problem kunna ta 10/mån från sitt sparande mellan 70-80. Problemet är att hon vill att vi ska få pengar och vill inte ta från arvet.
Hon har redan gett bort 1/4 av hennes sparande till barnen.
Alla barnen har det gott ställt och ser hellre att hon lever gott än att vi får pengar till större boende.
Hur tar man denna dialogen? Hon har gått i fällan och har sina privata penga via nordea och söderberg och partners som en ”premium” kund. Inte vågat engagera mig innan men nu tyckte hon att vår dialog gav mer än hennes rådgivare…
Det är väl fri (och gratis) flytträtt på pensionsförsäkringar numera? Bra att göra innan de tas ut så slipper du förmodligen avgifter under uttagstiden.
Nej, jag sa redan åt henne. Men nu ska vi ju gå från ord till handling
Har du några tips angående andel på börsen och hur det ska ändras över tid?
Hon har 8 år kvar tills hon tar av privata sparandet - men majoriteten av sparandet lär hon inte röra på mer än 15.
Hon har ju egentligen inte en dålig situation men vill inte “nalla på ert arv”. Var transparenta med att ni klarar er bra med det som blir kvar när hon har haft ett bra liv.
Både jag och frun har varit klara för våra föräldrar att vi vill inte ha något arv, vi klarar oss bra som det är. Det är väl bara att säga så, att föräldrarna redan har gett mer än nog till barnen under deras livstid och att de inte ska bekymra sig över att göra av med pengarna själv.
Det du kan hjälpa är med att flytta sparandet till lågavgiftsfonder på Avanza eller liknande samt med ev. Deklaration av rea-vinst. Äldre kan tycka att detta är väldigt svårt. Ang. Fondval så är nog de de flesta aktiefonder bättre än vad hon har. Inga blandfonder än.
Även ITP pensionssparande kanske hon kan flytta, möjligen ha fackföreningarna något stopp för att undvika flytt från deras pensionsbolag(?).
Sen är det bara att be till börsguden att avkastningen höjer hennes pension till 40kkr/mån, men annars har hon som sagt pengar att nalla av.
Sorry om det var otydligt. Nej hon ska jobba till 64, dvs 2 år till. Men simuleringen på minpension visade mycket högre inkomst från 64-70, därefter 32500 resten av livet, kan ha varit en bugg men såg rätt ut. Verifierade att det var rätt ålder i klickat.
32500 brutto! Hon skulle vilja ha en inkomst motsvarande 40 iaf. Men jag räknade högt med att ta ut 7k/mån från sparandet bad hon fundera om det kändes ok att ta 840k av sparandet för att dryga ut det mellan 70-80.
Det här med mental bokföring… Jag tror inte din mor vill klicka på sälj-knappen varje månad från sina fonder. Det är som att man aktivt tar en del från arvet varje månad.
Men där tycker jag utdelande fonder är perfekta. Eftersom man aldrig klickar på sälj-knappen så känns det inte mentalt som att man tar från arvet.
Inget offentligt. Hon tjänar ändå 65/mån så helt ok. Men hon har opererats många gånger senaste åren och varit sjukskriven en del. Dålig relation med chefen. Varit där mer än 10 år och chefen är rätt ny och orättvis.
Alright! Men det du vill ha hjälp med, är det hur du ska diskutera investeringar med henne så att hon förstår, eller är det hur du ska prata med henne för att få henne att känna att hon inte behöver tänka på nåt arv till er? Bara det sistnämnda som jag har några tankar om, det förstnämnda kan nog många här mycket bättre
Kan du inte i så fall bara säga att hon kan inte få gå tidigt i pension, ha en pension på 40’ i månaden långt upp i åldern samt maxa arvet till er barn med rådande omständigheter. Det går inte ihop sig, hon måste tänka om kring något av dessa tre önskemål. Och det som ger er alla absolut minst oro/problem är att hon använder kapitalet för att leva av i stället för att maxa arvet.
Sedan var pengarna ska placeras är lite en annan fråga. Tänker att de ska ha relativt låg risk så att de inte minskar för mycket i någon börskrasch.
Jamen ungefär såhär: Lägg upp det som om du skulle hålla ett tal. Typ berätta om hur fint det är att ha just henne som mamma och hur fint det har varit när hon har ställt upp på olika sätt (nämn några situationer, damma av några fina minnen och/eller lite mer generellt om hur hon alltid har stöttat/lyssnat el dyl), och hur detta har bidragit till att du idag känner att du står stabilt på egna ben och att det är en frihet att känna att du har den ekonomin du har att luta dig mot. Säg att det gör dig så glad varje gång du ser att hon gör något trevligt för sig själv, och att du önskar henne många trevligheter framöver (möta vårarna i Toscana, köpa en ny elcykel, gå en salsakurs eller whatever), och med detta sagt vill du verkligen att hon ska förstå hur väl rustad du är att ta hand om dig själv och hur mycket det skulle glädja dig om hon sätter sprätt på “arvet” med hjärtats lust.
Ungefär så hade jag tänkt. Går ju att vara lite högtidlig och faktiskt säga det som ett tal under nån lite festligare familjemiddag, men funkar precis lika bra i ett samtal. Tror att hon inte behöver få veta att hon har gjort tillräckligt för er, att ni klarar er och vill att hon ska njuta av pengarna - hon behöver känna det.
Ja allt detta utan att ha nån kunskap alls om dig och din mamma såklart