Hej
Min far gick bort för en tid sedan och jag hjälper min mor med hur hon ska få ihop vardagen efter att även hans pension försvunnit. Som det är nu är det inte helt lätt att få det gå ihop på endast hennes pension. Frågan hur hon ska bo har också kommit upp.
Min mor bor i ett ganska stort hus som är nästan avbetalt, antagligen värt ca 2-2,5miljoner. Hon vill gärna flytta till något annat, exempelvis en hyresrätt. Hur tycker ni man ska tänka kring hennes situation? Min mor är ca 75år så förhoppningsvis har hon många år kvar som hon behöver täcka upp pengamässigt.
Min tanke är att hon säljer huset, tar undan tre årshyror för den hyresrätt hon vill ha (ca 9-10000kr/mån) som hon sätter på banken på bästa fasträntekonto med olika förfallodag. Resten sätter hon hos Lysa i 100% aktier. Efter tre år fyller hon på med pengar från Lysa. Eller har ni några andra tips?
Köpa bostadsrätt, det finns ju vissa som är anpassade för äldre med ordnade aktiviteter, varm innergård och så. Om hon nu inte önskar hyresrätt.
Önskar hon inte spendera pengar på annat, resa, gå på teater/restaurang. Nu vet jag inte hur det ser ut för henne, om hon riskerar att bli ganska ensam och vill ut för att social med andra.
Tack för svaren. Bovieran ser fint ut, tyvärr bor hon i annan del av Sverige där hon har sina vänner och andra aktiviteter. Nackdelen som jag ser med att köpa bostadsrätt är att hon måste stoppa in i stort sett alla pengar hon får från försäljningen och ändå har en månadskostnad som ska betalas. Kanske jag tänker fel men det verkar mer ekonomiskt att bo i hyresrätt för hennes del?
Om hon kan tänka sig att tillämpa 4%-regeln på kapitalet hon får ut efter husförsäljningen skulle det kunna täcka en god bit av framtida hyreskostnader. Då kanske det till och med finns pengar kvar efter 30 år. Om hon är ok med att pengarna tar slut tidigare kan hon ta ut mer än 4%-regeln.
2 miljoner skulle tex kunna bidra till hyran med 6600 kr/mån (2000000*0,04/12).
Det finns liknande som bovieran på andra platser. Jag vet tre i min omgivning som andra företag byggt. Det går att belåna en bostad som pensionär efter man köpt den. Men vanligt bostadslån är svårt då pensionen är låg. Jag ser också fördelen med lugnare grannar.
Fördelen med hyresrätt är att hon kan leva upp pengarna lättare, om det är vad hon vill.
Ditt resonemang med hyresrätt istället för bostadsrätt är sunt, så gjorde min mor när hon sålde sin kåk.
Sätt undan två årshyror istället för tre på “hyreskontot” och fyll på varje kvartal så att hon alltid har mellan 21-24 månader hyreskapital på sitt konto, bättre än att hon ska börja oroa sig då hyreskontot börjar närma sig noll även om det är tänkt att det helt plötsligt ska hoppa upp till tre år igen. Gamlingar vill ha kontinuitet och gott om pengar på kontot för att känna sig trygga.
Ska hon verkligen sätta allt av resten i aktier, hon är ju 75 år gammal?
Om hyresrätt är “mer ekonomiskt” beror ju helt på den egna situationen. Om man har 30 års kötid till några äldre hyresrätter med låga hyror kan det säkert stämma. Om man mer behöver fokusera på objekt som går att få “här och nu” så är det ofta så att hyresrätter är dyra och bostadsrätter betydligt billigare, om det är månadskostnaden vi tittar på.
Hur mycket kapital som binds i en bostad spelar för de flesta människor ingen roll. Jag pratar nu inte om “smarta investeringsnördar” utan vanliga människor som behöver få lönen att räcka till normala kostnader. Om hon kan köpa en bostadsrätt på en plats som passar hennes livsplaner i övrigt och få en hyggligt låg månadsavgift där så borde det vara en no-brainer. Det är förstås väsentligt att titta noga på föreningens ekonomi eftersom det finns stora skillnader där.
Min egen mamma bor i en bostadsrätt i Stockholm och har inga egna bolån. Hon kan finansiera månadsavgiften och övriga kostnader med sin pension. Så värst mycket pengar över blir det men det funkar.
En dam på 75 har härad 15 år kvar att leva Statistiskt. Varav kanske 10 med hyfsad hälsa. Hyresrätt låter vettigt om inte BR är billiga där hon bor. Jag skulle akta mig för aktier/fonder om det är hennes situation som skall säkras med hög! konfidens. Risk för mångårig nedgång finns alltid vilket vore trist. Bundet Konto med bra ränta och förbrukning av kapitalet med ett säg 20 årigt upplägg kanske vore vettigt.