Min svärmor är änka och börjar fundera på att sälja sin villa och flytta till lägenhet. Villan är troligen värd omkring 1,5 miljoner och väldigt lite i lån. Hon har låg pension.
I hennes verklighet är nog endast hyra ett alternativ, eftersom hon nog kommer få svårt att låna. Jag funderar dock på att köpa en lägenhet till henne, eftersom jag tror det blir en bättre totalkostnad trots allt. Då kan vi även hitta ett bättre läge och ha henne närmare vår bostad och barnens skola mm. Hon är ett ovärderligt stöd för oss i vardagen.
Någon som har bra tankar kring hur man skall tänka?
Jag skulle kunna tänka mig att köpa lägenheten och hyra ut den till henne om föreningen tillåter. Annars är väl ett personligt lån ett alternativ och att hon köper i sitt namn. Min sambo har ett syskon och jag vill inte ha problem vid kommande bouppteckning. Kommer dock dröja länge.
Jag litar fullt på min sambo och har unga problem med vår egna ekonomi.
Hur funkar bostadstillägg för pensionärer om man äger sin bostad eller hyr i andrahand?
Vore intressant att höra om det finns några bra erfarenheter.
Det spelar ingen roll. Du kan få bidrag oavsett upplåtelseform. Mitt tips är att du testar Pensionsmyndighetens räknesnurra med olika scenarier för henne för att se hur det skulle kunna slå. Bostadstillägg | Ansök om bostadstillägg | Pensionsmyndigheten
Det som jag skriver nedan är mina egna slutsatser från en liknande situation, jag är inte jurist gör egna efterforskningar.
När det gäller bostadstillägget finns det ett förmögenhetstillägg som även tar hänsyn hur stora och vilka tillgångar man har:
“Ett tillägg till inkomsten ska göras med 15 procent av den sammanlagda förmögenhet som överstiger 100 000 kronor för den som är ogift”
Om din svärmor säljer villan kommer hon ju att få en slant över och detta kommer då räknas in i förmögenhetstillägget och påverka hennes bostadstillägg (ev blir det inget alls?) vilket iofs är logiskt (om man har pengar behöver man inte bidrag?).
Så om hon flyttar till hyresrätt eller om du/ni hyr ut en lägenhet till henne så blir ju hennes bostadstillägg lägre om hon har kvar pengarna från villaförsäljningen. Ev. kan hon ge bort pengar i gåva till sina barn så hon kommer under gränsbeloppet i tillgångar som börjar räknas som förmögenhetstillägg.
Alternativt så använder hon pengarna från försäljningen och köper lägenheten själv, och kan då också skjuta upp vinstbeskattningen från villan.
I detta fall skulle du/ni kunna vara medlåntagare då hennes pension inte räcker till för att få lån. Medlåntagare för bolån - Tänk på det här | Sparbanken Tanum.
Dock kommer det med nackdelar att vara medlåntagare. Du blir solidariskt ansvarig för lånet tillsammans med svärmor, fastän du inte äger någon del i lägenheten som är säkerheten för lånet.I det fall du och din fru skulle separera har du alltså fortfarande kvar lånet tillsammans med svärmor. Det skulle också påverka dina möjligheter att få andra lån, tex om du vill låna mer på egna bostaden.
Om det finns pengar att låna ut som privatlån till svärmor så framstår det som det bästa alternativet att svärmor köper och äger lägenheten själv, och att ni separat har ett skuldebrev gentemot svärmor. Räntan som hon betalar kommer ju att räknas till hennes kostnader och ev. ge ett högre bostadstillägg.
Om föreningen sätter sig emot andrahandsupplåtelse är delat ägande en möjlighet, förslagsvis 95%-5% då kommer ni även ifrån avgiften för uthyrning. Kolla vad stadgarna säger i de föreningar som är aktuella.
Precis som Matsetti säger gjorde min vän under studietiden då hans far köpte en bostadsrätt som han “hyrde ut” till sonen. Han gav då sonen en procent fast de muntligt kom överens om att det inte var en gåva utan ett lån.
Sedan betalade sonen avgift, drift samt större delen av räntan.
Pappan sålde sedan lägenheten med vinst och sonen fick bo bättre och billigare än hyresrätt.
Kolla med bostadsrättsföreningen,vissa kräver att man äger en andel ( en lägsta procent ) för att inte räknas som andrahandsuthyrning vilket bara godkänns under kortare tid eller av speciella skäl. Bra om svärmor äger till större delen och ni hjälper till om det fattas en mindre summa via lån eller delägande. Som ägare av bostadsrätt ska du ju också vara delaktig i föreningen.