En äldre släkting, pensionär sedan länge, bor ensam i en villa.
Fint hus från 50 talet, centralt i en mindre svensk stad. Vet inte vad det kan vara värt precis men säkert 2-3 miljoner.
Nu behöver en större investering göras, ny värmepump. Kommer antagligen kosta omkring 150 000. Pengar som släktingen inte har. Hen har redan lån på huset och låg pension så hen vill gärna inte utöka lånet.
Jag har inga problem att få fram pengarna. Jag hjälper gärna till med det. Jag står också som ensam arvinge på huset.
Hur bör vi göra detta rent praktiskt? Jag skulle kunna föra över pengarna till hennes konto. Men man kanske skulle ha något skriftligt med? Tips mottages tacksamt!
Skriv ett skuldebrev. Det går bra att ha det som ett ränte- och amorteringsfritt lån.
Nu är det naturligtvis osannolikt, men det kan ju finnas andra arvingar du inte känner till. Då är det bra att ha skyddat dig själv genom ett skuldebrev.
Om du inte vill använda dina sparpengar kan du också ta ut ett bolån på huset där släktingen godkänner pantsättningen.
Skuldbrev riskerar bli explosivt om TS skulle gå bort innan den berörda släktingen. Även om någon arvordning är mycket mer sannolikt kan man tänka vad som händer om det blir på annat vis.
Varför explosivt? Om gåvotagaren är vid sina sinnes fulla bruk (vid avtalets ingång) så är det en fordran som dödsboet har gentemot gåvotagaren. Med reservation för att jag missar något.
Ja, du missar att ts med största sannolikhet inte vill att den äldre släktingen ska bli skyldig ts dödsbo något om ts skulle vara den som dör först av de två.
Skriver de ett gåvobrev finns ingen fordran.
Den äldre släktingen kan inte ta lån. Skulle hon ha en skuld till ts dödsbo, via skuldbrev till ts, skulle hon behöva sälja huset (såvida hon inte är ts arvinge och det arvet löser det hela.)
Varför skulle det vara ett problem? Lånet behöver inte amorteras i sin helhet för att TS går bort. Dödsboet ärver skulden som amorteras i enlighet med skuldebrevet. Stipuleras inte att lånet ska amorteras så ska lånet inte amorteras. Kan däremot skrivas in att lånet har slutförfallodag 2042 och att det är säkerställt i huset, dvs att det behöver lösas för att huset ska kunna överlåtas.
Nu kanske inte det är ett problem för dig, men kom ihåg att om du upprättar ett skuldebrev med 0% ränta och 0% amortering så preskriberas skulden och skuldebrevet efter 10 år om långivaren inte har påmind låntagaren om att skulden finns. Tex att du skickar en låneavi med specifikation avseende skulden vart 10 år
Jag utgår från att din släkting får Bostadstillägg för pensionärer från Pensionsmyndigheten. Om inte, ansök Omgående ! Utifrån det du berättar borde chansen vara stor att det beviljas och eventuellt även äldreförsörjningsstöd(Pensionsmyndigheten kollar om det är aktuellt per automatik när ansökan om Bostadstillägg kommer in).
Om din släkting säljer huset till dig och sedan hyr, som föreslås, är risken stor att Bostadstillägg försvinner eftersom släktingen får en stor summa pengar /tillgång. Om släktingen äger huset (belånat över nocken eller med 0 kr så räknas det INTE som tillgång vid ansökan om Bostadstillägg).