Köpa boende till förälder

Hej forumet

Jag behöver lite ekonomisk rådgivning angående eventuellt köpa bostad till förälder ihop med min bror.
Jag har i dagsläget en hyresrätt som boendeform och ingen egentlig plan för närtiden att skaffa hus/bostadsrätt till mig själv, då jag fortfarande jobbar upp en eventuell insats.

Dock är min 73 åriga mor i en jobbig sits, där hon är på gränsen till fattigpensionär. så jag och min bror leker med tanken att köpa en bostadsrätt till henne. budgeten är i så fall ca 1-1.3 miljon i för lägenheten totalt. Där jag och bror kommer få bära hela kostanden av lån och räntor.

Nu till min egentliga fundering och fråga. Om jag binder upp mig på ett boendelån på ca 650 000.
På vilket sätt ställer jag till det för mig vid lån och köp av eventuellt eget boende i framtiden?

Jag har i dagsläget en bruttoårsinkomst på 640 000 i ett singelhushåll utan barn.

Är det någon av er här som har en liknande situation / erfarenhet och hur era tankar och hur löste ni den i så fall?

Jag vill hjälpa min mor men jag vill inte totalt stjälpa mina egna möjligheter på bostadsmarknaden för något där jag antagligen inte kommer kunna plocka hem eventuell vinst på flera år förhoppningsvis.

1 gillning

Det blir ju så mycket mindre du kommer ta i lån till din egen bostad sen, ungefär som när du har kreditkort eller liknande där kreditutrymmet ställer till det på samma sätt.

Har ni kollat upp bostadstillägg till modern? Har du aktier du kan belåna istället? Det syns ingenstans.

Hej.

Ja jag har ju läst om den berömda 4.5 gånger brutto som banker räknar med så den har jag förståelse för.

Har inte mycket i aktier det mesta sitter i fonder, Belåna aktier är ett helt nytt koncept för mig, får läsa på lite om det där.

4,5x årsinkomst (stadigvarande, dvs bara grundlön och utan övertidsersättning, provision, etc) gäller för amorteringskrav. Lånar du mer än detta behöver du amortera 1 % till på bolånet utöver andra eventuella amorteringskrav (baserade på belåningsgrad).

Du FÅR låna mer än 4,5x. Men det kommer bli en högre månads-“kostnad”. Gränsen brukar ligga runt 6x.

1 gillning

Har hon en väldigt ofördelaktig hyra i nuläget? Annars verkar det ju enklare att ni ger henne pengar direkt istf att köpa något. Säg att ni stöttar henne med 3-4000 kronor var per månad. Då kanske problemet kan lösas utan att blanda in lån och flytt.

3 gillningar

Detta var också min spontana tanke. Enklare för alla parter om ni betalar hela eller delar av hyran.

Hyran är inte ofördelaktig än, men hyresbostäderna skall stamrenoveras (för andra gången på 10 år, då första var ett fuskbygge) och detta resulterar att hyrorna höjs. Sen vill vi att hon kommer närmare stadscentrum med kollektivtrafik och att hon har möjlighet att komma närmare sina barnbarn.

Jo vi har övervägt att hjälpa henne med hyran men det lönar sig verkligen in på långa loppet ekonomisk plus att det blir dyraret.

Frågan är dock vad kan det ställa till för mig på i min privatekonomi med eventuella framtida låneansökningar.

Det ställer inte till med något annat än att ditt låneutrymme minskar med 650 000 vilket ju inte är en så särskilt stor summa, detta kan du ju fixa att amortera av på 10 år. Att ha flera lån är inget konstigt. Och med din inkomst skulle du ju klara att äga ytterligare bostäder.

1 gillning

Katastrofscenariot är väl att du träffar en partner och ni vill köpa gemensam bostad. Ni kan inte köpa den bostad ni vill eftersom ditt låneutrymme är begränsat. Du ångrar beslutet och det blir osämja mellan dig och din bror.

Om du ser ovanstående som osannolikt så är det väl ingen större risk med er plan. Omtänksamt av er att ni försöker göra mammas liv bättre.

Men alltså, TS tjänar runt 50 000 kr i månaden och har inga barn. Ett lån på 650’ kommer inte urgröpa hans lånemöjligheter särskilt allvarligt. Särskilt inte om lånet amorteras ner lite snabbt vilket borde vara fullt möjligt med TS ekonomi.

1 gillning

Konstigare saker har orsakat osämja i familjer. Förutsättningar kan ändras snabbt. Det viktigaste när man delar ett ekonomiskt beslut med familjen är att säkerställa att det inte orsakar något gräl framöver. Behövs det en exitplan för nån part?

1 gillning