Med banker som går i konkurs, skyhög inflation och skenande elpriser tycker jag det är svårt som förstagångsköpare att orientera sig i allt som har med bolån att göra. Min sambo (27) och jag (27) letar just nu efter ett hus i södra Sverige för oss och våra två små barn att bo i. Föräldraledigheten kommer vara över vid eventuell inflytt.
I de områden vi letar i ligger huspriserna på 6.5-7.5 miljoner. Vi kan gå in med 2.6 miljoner som kontantinsats och har avsatt pengar för lagfart och eventuella pantbrev. Bilen är betald och har inga övriga lån förutom till CSN som kostar 1500 kr/månaden. Våra löner är 40k och 39k, vilket innebär att 4.26 miljoner är 4,5 av vår årsinkomst. Enligt den banken som vi har kontaktat får vi låna 4.5 miljoner. Men är det egentligen rimligt? Såklart beror det på vad vi prioriterar, och ett boende nära havet i ett lugnt område är precis vad vi vill ha.
Ni med motsvarande lånebelopp, är min oro befogad? Ska vi vänta ett halvår, om det är möjligt? Eller ska vi sikta in oss på något billigare område?
Det går ju matematiskt ihop även om det är något över min smärtgräns. Den största risken som jag ser det är snarare en oplanerad skilsmässa vid fel tidpunkt.
Inte roligt att fundera över men ack så vanligt där ute…
Jag lånar alltid 5.5x årsinkomst när jag köper ny bostad.
Har hellre pengar på börsen än inlåsta i bostaden
Är ensam och har ungefär 2.75m lån just nu. Inkomst till gränsen för statlig skatt, 51~/månad så jag är snart nere på 4.5x årsinkomst i lån Blir att sälja och byta bostad om 1-2 år och låna upp till 5.5x igen, borde bli runt 4 milj lån och 700 kontantinsats då.
Om din oro är befogad eller inte hänger väl ihop med hur riskbenägna ni är, hur säkra era jobb är, och hur känslig eran ekonomi är i övrigt.
Om ni har oro för framtiden me alla högre kostnader så skulle jag söka efter en billigare fastighet där man har typ 50% belåning… Om man efter flera år när allt lungnat ner sig så kan man sälja å köpa nytt…
Att hitta en bostad man bor i resten av livet är inte säkert för man har olika stadier i livet…
Sikta på ett billigare objekt så ni slipper sömnlösa nätter. Det är ett helvete om pengarna knappt eller precis räcker varje månad.
Kanske det finns ett billigare objekt i samma område som behöver renoveras men låt det vänta ett par år tills ungarna har slutat rita på väggarna eller kanske ni kan dra er upp lite grann från kustremsan.
Att titta på radhus som alternativ till villa är ett enkelt sätt att hålla nere kostnaderna. Det finns olika typer av radhus och områden. Det är kanske inte så kul att ha en kvadratisk platt minitomt med fem stycken likadana minitomter runtomkring. Så måste det ju inte se ut. I min värld är lite av poängen med radhus att kunna bo mer centralt, jämfört med hus med stor tomt som ofta ligger en bit utanför stan.
Det är nog omöjligt att ge dig ett “korrekt” svar på din frågeställning. I slutet av dagen är det era preferenser som kommer styra & avgöra (såklart också eran ekonomi).
Vill man ta större risker så belånar man sig 85% och hoppas att man klarar sig framöver, med allt vad detta kan innebära.
Gillar man inte att ta risker så tittar man på billigare objekt alt. sparar mer så man har en större kontantinsats och på så vis minskar sin exponering mot lån.
Vi har tidigare tittat på dyrare köp gällande hus/lägenhet. Ju mer vi tittar på det & räknar, desto mer infinner sig en känsla av tvivel och tveksamhet. I vår bekantskap har vi en del som köpt dyra bostäder (troligtvis genom ganska hög belåning). När vi har varit på besök så har känslan inte alls funnits där att “vi vill också ha det såhär”, utan snarare mer åt hållet att vi ska satsa på ett billigare boende och allokera pengar på annat än boende.
Men vi är alla olika, oavsett så önskar jag er lycka till!
Köp billigare och börja stärka er långsiktiga ekonomiska bana. Många 45+ ångrar att de köpte för mycket hus och hamna långt bak i sin privatekonomi. Ränta på ränta fungerar både upp och ner. Sett en del överbelånade unga par verkligen gå under när man inte har råd att täcka sina utgifter när en blir sjuk/arbetslös….
Billigare, säger jag. 4,5 MSEK i lån ger i sommar någonstans 13ksek i ränta i månaden. (5% ränta, 30% avdrag).
Med era löner får ni typ 60 ksek kvar, innan all VAB och annat. Typ 25% av er disponibla inkomst som kommer försvinna direkt. Lägger du på driftkostnader och renovering så kommer era utlägg för boende vara åtminstone 30 % av er inkomst.
Visst, löner kan stiga och räntorna kan sjunka. Men det kan också bli ett barn nummer tre. Eller annat elände.
Det som gör att det ändå är möjligt är att ni har så pass bra kontantinsats! Det gör att det inte är omöjligt. Men just nu är det inte orimligt att avvakta lite för att se var vi landar.