Hjälpa förälder med pension och boende

Hej,
Min ensamstående mor bor idag i en villa utan bolån och närmar sig pensionsålder. Hon har dock drabbats av sjukdom så det är osäkert hur arbetsför hon är den sista tiden innan pension. Hög sannolikhet att hon klarar sig mer än 5 år men oddsen blir sämre efter 10 år.

Problemet: Hon har idag dålig inkomst tack vare sjukskrivning och den dagen pensionen tickar igång finns det väldigt dåliga resurser där också. I bästa fall kan hon täcka sina räkningar men ett tillskott måste till för att hon ska kunna leva ett drägligt liv. Huset är också gammalt och det kommer behövas underhållas kontinuerligt.

Vi är idag flera syskon och åsikterna kring hur detta ska hanteras går isär. Mina syskon önskar att hon säljer huset, flyttar till något billigare och drar ner på kostnaderna för att lösa situationen på det sättet.

Jag har möjlighet att skjuta till det kapital som behövs både för drift/levnadskostnader och även eventuella reparations och underhållskostnader på villan och har egentligen för avsikt att göra det. Men är väl kanske inte redo att skänka bort kapitalet. Jag behöver nödvändigtvis inte intjäna ränta på pengarna över tid men skulle i nån färg eller form vilja få tillbaka dessa den dagen hon går bort.

Spontana tanken är om det går att skriva någon form av avtal på ett privatlån som man kan uppdatera över tid som sedan regleras vid husförsäljning vid dödsfall. Då tas det från dödsboet och det som blir kvar delas lika på.

Men jag utgår ifrån att jag missar flera aspekter och att någon klok här på forumet har bättre idéer vilka jag med tacksamhet tar emot!

Snabb kalkyl: krävs ca 2-3mkr över tid i tillskott. Värde i villa ca 6-7mkr i dagsläget.

Syskonens åsikt verkar rimlig i mina ögon.

Ja, de har inte fel i sak. Men jag har resurser att hjälpa henne och önskar göra det. Så skulle vilja fokusera på en lösning likt den jag tog som exempel.

1 gillning

Vad vill din mor?

1 gillning

Det är absolut möjligt att skriva skuldebrev mellan dig och din mamma så att det du lägger in blir din fordran på henne och i framtiden din fordran på dödsboet. Du kan också avtala om ränta.

En annan tanke: vad är skälet till att behålla villan? Kan tänka mig känslomässiga skäl som också är viktigt. Om du skulle vilja ta över den i framtiden så kan man ju också göra ett skifte av villan nu. Din mamma kan leva på del av köpeskillingen hon erhåller av dig (och betala hyra till dig). Finns många möjliga lösningar.

Är skuldebrev det bästa alternativet? Tänker att det är hyfsat viktigt att upplägget är klart för samtliga familjemedlemmar för att undvika konflikt vid bouppdelning. Det känns som en viktig aspekt för framtiden. Hur undviker man frågetecken och eventuell konflikt bäst?

För att svara på från @QueenofNight och dig. Min bild är att det enda hon vill är att bo kvar. Mest pga känslomässiga skäl. Huset, trädgården, geografisk placering är där hon känner att hon hör hemma. Finns inga praktiska uppsidor då det är mycket att ta hand om ställt mot en lägenhet. Men det tror det ger henne sinnesro.

Finns inget särskilt intresse att ta över villan då både jag och mina syskon bor i närheten i våra egna. Att köpa fastigheten till 100% idag känns som en för stor investering. Med mitt föreslagna upplägg använder jag en mindre del av mitt kapital som jag besitter idag och det känns bättre.

Fin idé och eftersom du har medel för det så låter det som det bästa att din mor bor kvar. Se till att dokumentera vad du betalar och hur mycket så att ni undviker problem i framtiden. Hade jag haft möjlighet hade jag gjort som du.

Skuldebrev är en handling som är juridiskt bindande, därför rättssäkert för dig. Men för att undvika konflikt i framtiden är det ju så klart lämpligt att hitta samförstånd med syskonen (men det gäller ju alla lösningar).

1 gillning

En annan sak, om inte gjort så undersök rätt till bostadstillägg för pensionärer. Villan som man bor i anses inte som kapitaltillgång och räknas därför inte in.

1 gillning