Jag är pensionär. Behöver lite cash och skulle vilja hitta en lösning där jag bor kvar i min villa. Villan är värd 4 milj. Jag skulle behöva åtminstone 2 milj, som jag tänkte bränna av på en 5 - 10 år, dvs så länge jag kan leva ett aktivt liv. Hur löser jag detta?
Detta är ett problematiskt ämne eftersom bankerna bedömer din betalningsförmåga utifrån din inkomst.
Om du har barn kanske de kan vara borgenärer eller medlåntagare.
Det finns senoirlån, men det är en väldigt dyr lösning.
På denna länk tas problematiken upp ytligt:
Det här är rätt svårt i Sverige tror jag. I USA finns s.k. reverse mortages som är just detta, man får ut en del av bostadens värde som en klumpsumma. I Frankrike finns också ett gammalt (och populärt) system ‘viager’ där man säljer sitt hus mot en lägre klumpsumma och en löpande månadsinkomst, men har rätt att få bo kvar tills man dör. Blir dock dålig stämning om man lever väldigt länge, men finns försäkringar som köparen kan ta för att skydda sig mot detta.
Kanske går att googla någon ovan och “Sverige” för att se om det finns några liknande upplägg.
Finns ett antal alternativ, och vissa har redan tagits upp:
- Seniorlån - ganska dålig ränta men eventuellt kan du bor kvar tills du dör.
- Försök gå till en bank och få vanligt bolån, eventuellt med hjälp av borgenär. Kan bli svårt som pensionär ibland.
- Sälj huset till någon som investerar i villor och skriv kontrakt om att du ska bo kvar tills du dör mot en skälig hyra.
Jag skulle själv potentiellt kunna investera enligt 3) beroende på var i landet villan ligger.
Hej Daniel!
Såg det här gamla inlägget och tänkte att jag testar iaf…
Jag skulle behöva hitta en investerare/köpare av ett radhus i Huddinge, Stockholm.
Med förutsättningen att jag kan vara kvar som hyresgäst i 1,5 -10 år, beroende på vad köparen skulle vara intresserad av.
Skulle du veta om någon som kan vara intresserad (eller möjligtvis du själv) så får du väldigt gärna pm:a mig.
Trevlig eftermiddag,
Janne
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig av flera orsaker, men jag tror det finns bolag som kan köpa ut dig, till exempel: https://www.fromma.se/ eller Sälj huset och bo kvar i ditt hem - Ivato. Obs. de två första resultaten jag fick när jag googlade, ingen egen erfarenhet.
Hej igen!
Tack så mycket för ditt svar!
Okej, jag forskar vidare.
Ha det fint och hör gärna av dig om du skulle råka snubbla över någon som skulle kunna vara intresserad!
Mvh,
Janne