Leva upp tillgångarna under pensionen

Hej! Behöver hjälp med planering inför pensionen. Jag har inga barn eller i dagsläget nära anhöriga som faller sig naturligt att testamentera eventuella tillgångar till och planerar därför att leva upp det som finns under åren som pensionär.

Jag är gift med en person (med ett vuxet barn som bor i ett annat land). Vi äger en belånad bostadsrätt tillsammans men vill nu när vi är 50 år flytta till ett hus att bo i för resten av livet. Hur gör man det utan att ha förmögenheten låst i fastigheten mot slutet av livet?

Seniorlån verkar vara orimligt ocker så det känns inte aktuellt. Har ingen yngre person med inkomst som kommer kunna vara medlåntagare på eventuellt bostadslån i framtiden. Står i kö för gruppboende för äldre och till Bostad Stockholm, men är tveksam till att flytta till lägenhet på äldre dagar.

Hittade Fromma på nätet som köper ens bostad och hyr ut den till en. Någon som känner till Fromma? Vad är haken med dem? Finns det andra vettiga förslag?

Stort tack på förhand!
:older_woman:t3:

Jag hade lusläst det avtalet många gånger innan jag litar på att sälja till ett bolag för att hyra tillbaka är en bra ide. Vad händer om fromma säljer bostaden? Vad händer om dom höjer hyran? Vad händer om dom går i konkurs?

Det finns inga företagsuppgifter på hemsidan, bara ett telefonnummer. På Trustpilot finns 3 mycket positiva recensioner som alla är skrivna på 2 dagar 2020.

Varningsklockor! Ska inte säga att det är en dålig ide, men varning för att bli lurad utifrån det lilla jag sett bara på 5 minuter googlande.

Hmm, om du kan tänka dig att bo i Frankrike så finns det ett etablerat sätt. Viager heter det. Du säljer bostaden, men får nyttjanderätt fram till din död.

1 gillning

Ja, har tittat runt lite mer nu, håller med. Tack!

1 gillning

Hoppas ni hittar en bra lösning!

Tack! Det hoppas jag med. Om någon här har tips så tas de tacksamt emot.

Tack för tips! Frankrike är dock inte aktuellt.

Hej Tanten! Om du vill bo i Stockholm så kan jag varmt rekommendra SVPH i Nockeby eller Fredhäll. Det är ett unikt äldreboende som kanske kan vara något för dig?

Ser ju väldigt trevligt ut :grinning: tack!

Har jobbat där en gång i världen. Det är bra men man ska gärna passa in. Prislistan är bra att titta på också.

2 gillningar

Tack för värdefull input!

1. Sälja lägenheten och köpa billigare hus?
  2. På vilket sätt är seniorlån ocker?
1 gillning

Hej och tack! Precis, tanken är att sälja lägenheten och köpa ett billigare hus en bit från storstadspriserna. Jag funderar på hur/om man kan frigöra det monetära värdet som sitter i fastigheten efter säg 15-20 år. Man kanske vill bo kvar i huset men behöver pengar för att leva. Det verkar lätt att bli lite låst när man blir äldre. Har hittat ett poddavsnitt som förklarar dilemmat ganska bra :point_down:t4:. Även hur seniorlån blir dubbelt så dyrt som vanliga bostadslån, (pga ränta på ränta-effekten). Det nedslående är att det enda alternativet verkar vara att sälja och flytta till något man hyr eller ett äldreboende. Vilket då också kan ge mycket högre månadskostnad.

1 gillning