Seriös aktör för seniorlån?

Lyssnade på detta. Jag har varit skeptisk till seniorlån men undrar om jag ändrat mig.

Jag har en kompis som bor i bostadsrätt utan lån. Finns det någon seriös aktör där ute som ger ut seniorlån. Vad jag förstår så är det inget de stora bankerna erbjuder.

3 gillningar

Inte lyssnat än men ska göra det. Tack för tipset!

Det kallas väl kapitalfrigöringskredit numera men är ju samma sak.

Problemet är väl också detsamma dvs att räntan är hög, 6%ish, och läggs på skulden. Långivaren får tillbaka beloppet plus ränta den dagen man ställer tofflorna eller flyttar till hemmet. Kan nog innebära att de i princip tar beloppet som blir kvar vid försäljningen. Kan ju dock vara värt det för de som vägrar flytta och behöver cash.

Konsunenternas har en bra översikt. Verkar bara vara två aktörer nu. Bluestep och Svensk Hypotekspension. Seriösa eller inte :man_shrugging:

1 gillning

Tar banken 6 % så är det mer än dubbelt mot vad ett vanligt lån kostar.

Man “gömmer kostnaden” genom att inte justera den förrän de dör eller flyttar.

Den som tar lånet kan inte bli skyldig mer än att banken kan ta hela huset vid ett eventuellt prisfall.

Tycker inte detta är helt seriöst men förstår anledningen. Ekonomin haltar i samhället och behöver få ut mer kapital i omlopp. Att skuldsätta de lånefria är deras lösning.

1 gillning

Ja det blir ju definitivt billigare om man kan lyckas ta vanligt bolån. Pensionärer har dock inte så lätt med det men man kan absolut undersöka på olika banker vad som går att göra.

Bankerna är väl inte så pigga på att ge bolån till pensionärer men begränsad belåningsgrad (20-50%) har jag hört i bekantskapskretsen att folk lyckats få. Kräver dock att man shoppar runt på olika banker och förhoppningsvis träffar rätt bankperson.

2 gillningar

Hamna inte i en situation att behöva seniorlån :smiling_face_with_sunglasses:

2 gillningar

Även om villkoren är usla kan man ju faktiskt tänka sig situationer där det passar.

Äldre person utan arvtagare att värna om. Låg cashflow men stort kapital låst i boendet.

Bra för banken, men kanske även bra för individen. Dåligt för allmänna arvsfonden, men vad gör väl det…

7 gillningar

Säg det till din 75 årlige släkting som strävat hela livet att bli skuldfri som inte får ihop vardagen med låg pensioner men ett antal miljoner bundna i boendet :sweat_smile:

5 gillningar

Det behöver inte heller vara så drastiskt. Min kompis köpte lägenheten för väldigt länge sen och lägenheten har stigit väldigt mycket i värde, flera hundra procent. Pensionen är så det går runt, men inte mycket mer. Det finns inte heller någon självklar arvtagare och att flytta till motsvarande hyresrätt skulle mer än fördubbla månadskostnaderna.

3 gillningar

Ingen har en tidsmaskin.

Vi får försöka rädda framtidens pensionärer genom att sprida budskapet.

3 gillningar

Jag befann mig själv häromåret lågbelånad men helt utan kreditvärdighet pga KALP och hur den beräknas. Det misstaget gör jag inte om nu när jag bedöms kreditvärdig igen.

4 gillningar

Tycker det är synd att man i Sverige inte har något motsvarande det franska viager-systemet.

Ägaren säljer sin lägenhet till en köpare, men ägaren behåller rätten att bo kvar i bostaden fram till sin död. Köparen betalar inte hela summan på en gång, utan:

Bouquet: En engångsbetalning vid köpet, som vanligtvis motsvarar 20–30 procent av lägenhetens marknadsvärde (högre eller lägre beroende på säljaren ålder, kön, m.m).

Rente viagère: En månatlig betalning som fortsätter så länge säljaren lever. Beloppet baseras på säljarens ålder, hälsa och lägenhetens värde.

När säljaren avlider får köparen (eller arvingarna) fullt ägande av lägenheten.

Har själv funderat på att köpa ett (framtida) semesterboende på det sättet. Win-win.

2 gillningar

En situation som inte är helt ovanlig! Steg 1 är alltid att kolla om Bostadstillägg för pensionärer kan vara aktuellt! Enkelt att göra en prel beräkning på Pensionsmyndighetens hemsida. Ser det ut att vara aktuellt så är det “enkelt” att ansöka online på Pensionsmyndighetens hemsida.

Spelar ingen roll hur mycket bostaden är värd, om det är villa, BRF eller hyres. Inte heller hur stor den är. Ensam person i 15-rumsvilla är ok. Du får inte ha mycket “pengar på banken”(tillgångar utöver bostad), över 100K så minskar bostadstillägget. Du får inte äga ytterligare en bostad, semester - eller fritidshus i Sverige eller utomlands (självklart egentligen, men….).

Jättemånga pensionärer (“sjukpensionärer”) känner inte till hur det funkar! Ca 100 tusen pensionärer skulle få om de bara ansökte enligt beräkningar!

Hjälp till att sprida kunskap!

Mvh DonTomaso.

4 gillningar

Jag funderar på det här som en metod för att faktiskt nå Die With Zero. Vi har alla bundna pengar som inte går att förbruka innan vi dör, och om det här gör att man kan få loss 100% av pengarna så kan det vara användbart.

Samtidigt låser det ens beslutsmöjligheter, t ex om man av annan anledning behöver flytta innan man dör—då kan man nå zero innan man dött :sweat_smile:

4 gillningar

Det som förvånar mig i sammanhanget är att räntan inte går ner av konkurrensskäl. Låter som det skulle vara väldigt säkert att ge ut lån med bostaden som säkerhet även om man inte har så mycket inkomst. Någon får gärna förklara. Gissar på att det är bolåneregler som ställer till problem. Inte bara bankernas egenpåhittade policy.

1 gillning

Det kanske inte är helt enkelt varken etiskt, legalt eller praktiskt att vräka någon som råkat leva så länge att ökande belåningsgrad kraschar in i fallande kassaflöde.

För vanliga bolån så har man ju också bostaden som säkerhet och samtidigt uppfyller man inkomstkraven enligt lag. Då får man låg ränta.

Med låg inkomst och bostaden som säkerhet är ju risken högre för banken så ganska naturligt att räntan blir högre.

Om man tycker typ dubbla boräntan är rimligt ska jag låta vara osagt, men om behoven av sådana lån ökar så kanske det blir högre konkurrens med fler spelare och då kanske räntan kan pressas ner.

Det känns ju inte som högrisk att låna ut 30-40% av en bostads värde till folk som lyckats göra sig skuldfria en gång i tiden :sweat_smile:

3 gillningar

Precis detta är ju nackdelen. Jag har kikat på det här också och timingen är det kritiska. När ska man ta loss pengarna bundna i bostaden med en sådan här kredit? Om man är tämligen säker på att man aldrig vill flytta som pensionär, kommunen man bor i är bra och har goda förutsättningar att så förbli s.a.s. kan det absolut vara en idé.

Så långt har jag kommit fram till att dessa krediters mekanism gör att man bör inte ta en sådan förrän man är runt 75. Om man lever och är frisk då.

I teorin kan man då “bränna” sitt kapital man redan har betydligt fortare mellan säg 60-75, leva livet resa konsumera etc. Men sen måste man ta en sådan här kredit då. (Eller ja, måste och måste men ni förstår)

Och så t slut bli utburen ur bostaden m fötterna före med Zero.

Vem vet om dessa krediter/aktörer finns kvar i Sverige om 17 år… mycket kan hända och kommer hända. Så vågar jag lita på att det här går att göra i framtiden och därmed konsumera upp mitt kapital fortare än jag annars kan? No way back s.a.s.

Die With Zero är lätt att säga, ganska lätt att verkligen mena, men betydligt svårare att faktiskt exekvera.

1 gillning

Men finns det inte en lösning här i scenariot du beskriver? Alltså att kompisen kan sälja lägenheten och på så sätt ha mer än tillräckligt fritt kapital att betala de fördubblade månadskostnaderna?

Eller menar du/kompisen att vinsten från försäljningen inte räcker?

Vi kikade lite på det här i en annan tråd för några månader sedan och om jag minns rätt så kan inte lånegivaren kasta ut husägaren även om skulden (inklusive ränta) övergår 100% av bostadsvärdet.

Detta gör att seniorlån till sin natur är väldigt spekulativa och potentiellt kan gå väldigt fel för banken med stora kreditförluster. En pensionär kan mycket väl leva 20-40 år i fastigheten och även en liten felbedömmning av ränteprofilen under livstiden gör att ett “säkert” lån plötsligt kan bli till en rejäl kreditförlust.

1 gillning

Jag har aldrig förstått hur detta kan vara fördelaktigt. Också så himla svårt att veta var man är i livet 10-15-20 år framåt i tiden när gamlingarna trillar av pinn. Antar att man får stå för underhållet under tiden också?