Amortera är väl alltid bäst?

Hej, är det nån som har feed back -vi har en förälder som inte kan sköta sin ekonomi så vi syskon gick till banken för att kolla läget. Förälderns hus hade lån på 700 000 och jag föreslog att eftersom det hyrs ut så ska (stor del av) hyresinkomsten gå till att amortera lånen. Det verkade baknkvinnan inte hålla med om, ej heller mitt syskon. Nu har vi en god man till föräldern och igår när vi alla träffade föreslog jag igen att överskott ( eftersom förälderns behov är täckta) ska gå till amortering men då säger god mannen att det är bättre sätta in på sparkonto på Nordea. Det låter märkligt, dels har jag alltid trott man först ska försöka bli skuldfri och dessutom så är ju sparräntan på storbanker i stort sätt obefintlig. Har jag fel? :slight_smile: MVH M

1 gillning

Det finns inget “rätt och fel” här. Allt beror på riskaversion, humankapital och ålder. Som 26-åring har jag t.e.x tiden på min sida och skyfflar in alla sparpengar (utöver tvingande amortering) på börsen istället.

Men att amortera ligger väl hyfsat nära till hands för din förälder i och med att hen troligtvis är lite äldre och inte har många (några?) år kvar i arbetslivet.

Dock är marginalkostnaden för att placera pengarna på ett sparkonto i princip 0 idag. Dvs du kan placera pengar på sparkonton med 1,0% ränta eller betala runt 1,0-1,2% ränta på bolånet. Men på sparkontot har man inte kapitalet bundet i bostaden. Det kan det vara värt att betala typ 0,2% ränta för så att säga :slight_smile:

Stort tack för svar -men jag som nybörjare fattar ej riktigt -så det är ingen större skillnad? Dvs lika bra vilket som? :slight_smile:

Har verkligen Nordea sparkonton där man kan få 1% i ränta? :thinking:

1 gillning

Ja föräldern är ju 76 plus och kommer inte att bli friskare.

Huslånen har dessutom nu ökat med 100 000 på ett år sen vi var på banken, Har inget förtroende för Nordea.

Såhär; Sätts pengarna in på ett (bra) sparkonto med runt 1,0% sparränta och bolånet är hyfsat bra förhandlat till runt 1-1,5% ränta så innebär det ju att kostnaden för lånet blir ytterst marginellt. Pengarna på sparkontot kan ju alltid amortera ner lånet om räntorna sticker iväg!

1 gillning

Ja! Tack! Har du tips på sådant sparkonto? :slight_smile:

Nja. Jag är så van vid att vara frisläppt och otrogen med banker så jag tar för givet att sparpengarna placeras hos valfri nischbank :wink:

Här finns en lista på konton. Jämför sparkonton & sparräntor - Bästa sparräntan | Compricer

1 gillning

Ok vad menar du -bättre att sätta in på sparkonto?

Tack för svar!

Hur har det ökat? Har föräldern/god man lånat upp mer under året?

Nej tror ej det. Jag bad goda mannen fråga Nordea det,

Det kan inte hända bara sådär. På “kontot” för bolånet ska alla händelser finnas med som givit upphov till att det utökats.

I sådana fall har någon lånat upp på bostaden.

1 gillning

Kanske ta en stund och kolla på det här avsnittet ihop?

Reagerade bara på att det saknas 100 000kr och att det finns en god man med i bilden.
Kanske pga alla artiklar en har läst om god man och förskingring.

Följdfrågan kommer då varför goda mannen vill att pengarna ligger på sparkonto. :thinking:

Behöver inte alls vara så, bara konspirationsteorierna som spökar. :wink:

1 gillning

Utan att ha detaljer låter det mellan raderna som ett exempel där framtidsfullmakt hade varit på sin plats (person som på äldre dar blivit dement och ej längre kan bo kvar hemma).

Finns försäljning av huset som alternativ?

Det där låter som något du verkligen borde kolla upp. Nordea kan inte bra öka huslånen. Det är någon som belånat upp mer.

2 gillningar

Tack för alla svar! I nuläget tror jag ej god mannen gjort ngt felaktigt.

Sns: ja vi ska sälja huset nu. :slight_smile:

1 gillning

Läste nedan att föräldern är 76. Om det kommer ett kostsamt renoveringsbehov på huset är är det inte troligt att banken kommer låna ut pengar. Därför är det bra att ha en egen kassa att kunna betala ifrån. Det står inte hur stor belåningsgraden är på huset, men eftersom lånet var på bara på 700 000kr så är belåningsgraden säkert under 50% och troligen lägre än så. Därför är det ingen större risk att ha kvar ett lån på huset. Mitt råd är att sätta in överskottet i fonder med fördelningen 60/40 på aktier/räntor. Den förväntade avkastningen är betydligt större än räntan. Absolut inte pengarna på ett sparkonto med 0% ränta, hellre då i en räntefond som ger bättre avkastning än 0.

4 gillningar