Jag tror att ordet “risk” kanske är lite för brett. Jag ser det som att:
- Bankkonto/buffert bör anses säkrare än allt annat generellt eftersom avkastningen är lägst.
- Om man vet med sig att man har svårt att hålla i pengarna så ökar dock risken för att man gör av med dem på bankkonto.
- Risken för att bli av med pengar på grund av mänskliga misstag, brottslighet, banker som går i konkurs osv. ökar också här jämfört med amortering.
- Amortering och räntefonder bör ha en liknande risknivå eftersom avkastningen bör vara snarlik (även om jag idag anser att svenska räntefonder avkastar sämre än amortering).
- Amortering sänker risken för mänskliga fel och riskerna med bankkonto ovan.
- Amortering ökar din risk att du inte får tag i pengarna om du har en för liten buffert.
- Denna risk sjunker dock kraftigt om du har en säker anställning och ökar vid eget företagande och mer osäkra anställningar.
- Amortering är dock det säkraste om du vill försäkra dig om att du inte blir av med pengarna.
- Räntefonder ökar din risk för att bli av med pengarna.
- Räntefonder har också en risk att du inte kan få tag i pengarna när du behöver (se spiltan räntefonder under senaste kraschen t. ex.).
- Aktier/aktiefonder bör anses ha den högsta risken att bli av med pengar men också högst avkastning.
- Man kan dock argumentera för att risken är lägre än för amortering att du inte kommer kunna ta ut likvider.
- Jag tror dock de flesta är överens om att aktier är mera riskabelt än amortering?
Därmed så kommer vi se olika på “risken” beroende på vilken situation vi befinner oss i. Jag kan även tycka att om man har 3M i buffert och 3M i lån så kan det vara rimligt att amortera 1.5M så man bara har 1.5M i lån (alternativt investera i aktiefonder om man föredrar det, men då ökar risken). Jag vet inte riktigt om man verkligen behöver sitta med 3M i buffert? Så allt beror på vad man väger in i “risk” och vilken situation man befinner sig i:
- Bankkonto → amortering = ökad risk
- Räntefonder → amortering = samma risk
- Aktier → amortering = sänkt risk