En avlägsen bekannt till mig tycker att han gjort en smart lösning:
Han har via någon typ av seniorlån, (60plusbanken?) blivit av med lån och ränta på huset. Banken har tagit över allt.
Han hade lån på ca 3 mille, betalade runt 5000 kr/mån, det slipper han nu vilket måste vara perfekt.
Han är 65 år, nyblivien pensionär och får bo kvar så länge han vill. Finns inga arvingar så när han avlider får banken huset.
Är detta så bra som det låter eller finns någon nackdel eller hake på upplägget? Jag tycker det låter för bra för att vara sant…
De lösningarna förekommer. Banken i fråga gör ju bedömningen att huset är värt mer än räntan/avkastningen som bolånet eller motsvarande investering ger under den beräknade kvarvarande livslängden. Så lösningen är bra för banken men rent matematiskt troligen sämre för din bekant.
Men eftersom man lever livet nu är det såklart en attraktiv lösning att få mer pengar i plånboken på äldre dar och kunna bo kvar i en bostad man uppskattar. Särskilt om det inte finns ett arv att ta hänsyn till.
Jag känner inte till det finstilta i dessa upplägg och vad som händer om man exempelvis får för sig att sälja för att byta bostad. Det är väl främst där de eventuella nackdelarna kan gömma sig.
Aldrig hört talas om detta men låter som en riktigt fin affär för banken också
Skulle vara spännande o se vad som händer ifall han väljer o sälja huset innan han dör?
Det kommer han aldrig att ha råd med. Tänk bara vad räntan på 3 mille ska ha gått upp.
Har hört talas om detta i andra länder. Aldrig i Sverige. Det kan ju vara intressant för en del. Man funderar över hur underhåll osv skall finansieras.
Detta är väl en väldigt viktig aspekt i det hela.
Det låter som att han har sålt huset i förväg för att kunna leva upp pengarna istället?
Låter som ett sjukt bra upplägg om man inte har planer på att lämna något efter sig till någon annan.
Som andra nämner, visst, banken tjänar definitivt på detta, men vad gör det?
Fanns enligt vad jag läst och hört på nyheterna en advokat i Frankrike som köpte en kvinnas lägenhet med ett liknande upplägg.
Tanken var att advokaten skulle sälja lägenheten när kvinnan gått bort.
Kvinnan levde till typ 95 och advokaten dog innan henne …
Tror det var i ett av rikatillsamans avsnitten om jag ej minns fel där dom tog upp det
Haha sjukt ändå o gå runt o vänta på någons död för o tjäna en hacka
Underhållet kommer ju att bli eftersatt, mycket kan hända på 20 år. Det är tex. ett sutteränghus som aldrig är omdränerat.
Banken tar ju en risk men det är ju deras problem
Här har vi ju början på ett sjukt bra manus till en dramakomedi eller liknande
Skulle detta möjligtvis vara anledningen till varför man inte skulle skaffa en partner eller några barn. Låter som något för FIRE-rörelsen
Han har en egen strategi för “Die with zero”.
Ja och det är tydligen bra. Ingen här har ju hittat någon nackdel.
Det var värre än så t o m!
Jeanne Calment är den äldsta människan som levt, vad vi verifierat vet (fast det tydligen är ifrågasatt!). Det var hon som sålde sin lght till en advokat (låter wikipedia fortsätta historien):
År 1965, vid 90 års ålder och utan arvingar, skrev Calment ett kontrakt att sälja sin lägenhet till advokaten André-François Raffray. Denne var då 47 år gammal och accepterade att betala henne en summa av 2 500 franc i veckan så länge hon levde, ett vanligt arrangemang i Frankrike som ibland kallas omvänt hypotek. Efter att Raffray dog av cancer vid 77 års ålder 1995, fick hans änka fortsätta betala tills Calment dog 1997. Till slut hade familjen Raffray betalat motsvarande mer än 1,3 miljoner kronor, vilket var mer än dubbelt mot vad lägenheten var värd.[1]
Snacka om kass affär!
om räntan stiger till 15-18% så är det ju förträffligt att ha betalat av lånet, men om det blir minusränta igen så är det ju onödigt
Låter som en typ av kapitalfrigöringskredit. Banken drar väl nytta av ränta på ränta effekten då räntekostnaderna läggs på det befintliga lånet som inte heller amorteras. Alla kan väl inte vara vinnare, om nuvarande ägare är vinnare och banken likaså borde väl nästa köpare vara den som får betala för kalaset. Om underhållet dessutom har varit eftersatt blir affären för denne ännu sämre.
Att låta framtiden betala verkar vara ett återkommande tema gällande skuldsättning.
Är det seniorlån eller motsvarande så får man låna en summa som man kan lösa de lån man har (de tar inte över nuvarande lån) och sedan ska huset säljas vid frånfälle Den utlånande bank tar då först sin del och blir det något över så fördelas det som arv i allmänhet dvs finns det inga arvingar (hela linjen ut) så går det till Allmänna Arvsfonden.
Nackdelar
Oftast hög ränta - men det finns ju en risk att låntagaren blir 110 och bor hemma hela tiden.
Man blir låst till fastigheten - kan bli svårt att låna för att köpa något nytt
Fördelarna är ju att man slipper lån och räntekostnader och kan leva upp “sina” pengar
Tack alla,då har jag fått svar som jag är nöjd med. Det verkar inte vara någon större risk med detta under de förutsättningar jag angav.
Jag hade samma förslag hos mina föräldrar. Vi tackade nej, då det skulle ätit upp arvet och mina föräldrar hade redan god ekonomi.
Men det kan vara en kanon grej för att få loss pengar och leva på sina tillgångar under dom åren man har kvar. Det är ju mycket roligare att få loss en massa pengar varje månad och leva livet än att leva snålt. Många har ju för låg pension för att kunna njuta av sin pensionering och dom goda åren efter 65 är färre än dom flesta förstår.
Vanligare söderöver, som en del varit inne på. Omvänt hypotekslån vet jag att fransoserna sysslat med länge. Men som jag förstått det finns det ingen chans att flytta (eller åtminstone inte flytta med lånet). Så behöver man t ex flytta till ett äldreboende och det innebär kostnader så får man inte plötsligt loss mer ur huset.
Min spaning är att jag tror detta kommer att bli vanligare här också i takt med att vi blir äldre, de flesta får bättre ekonomi över generationsgränserna och fler dör barnlösa.