Måste man betala tillbaka sitt bolån?

När jag kollar på mitt lånebesked från SBAB så har mitt lån en återbetalningstid på 40 år. Amorteringskravet är på 1% men försvinner när man understiger 50%.
Men om jag fortsätter amortera 1% per år kommer jag ha ganska mycket lån kvar om 40 år. Kan banken då tvinga mig betala tillbaka lånet? Jag antar att det är så, men varför pratar man inte om det? De flesta “vanliga” personer amorterar så lite de kan, lånar för renoveringar etc.

Förstår att banken ju tjänar pengar på att ha ett lån så länge jag betalar ränta, men finns en risk i att inte betala av sitt på 40 års sikt?

2 gillningar

Nej du behöver inte betala tillbaka ditt lån. Så länge du sköter dina räntebetalningar är banken relativt maktlös i vad de kan göra.

Om du dock läser skuldebrevet du fått i samband med att lånet tecknades lär det stå ett gäng punkter där banken kan dra tillbaka lånet, exempelvis om banken ska sluta med låneverksamhet eller dylikt.

2 gillningar

Om du mot förmodan bor kvar och inte har bytt bank eller liknande (och därigenom tecknat ett nytt lån) så kan de nog i teorin göra det. Men i praktiken så lär de inte neka dig ett nytt lån om du slaviskt betalat räntan i 40år. Har det varit bara lite inflation under denna tid så kommer nog lånet också vara ganska litet i förhållande till inkomst (troligen pension vid den tiden då).

Men det är väl inte återbetalningstiden som är 40 år, utan löptiden. Utan amortering blir ju återbetalningstiden oändlig.

3 gillningar

Glöm inte att de dessutom är måna om sin investering, dvs. huset i sig. Lär garanterat skickas ut någon bankman för att göra en överblick.

När du dör så behöver dödsboet betala tillbaka

Nja, inte riktigt så. Banken säger inte upp lånet med automatik bara för att låntagaren dör. Jag har varit med om att ett dödsbo har haft kvar sitt lån i flera år.

I och flr dig inte speciellt smart, eftersom man då oftast inte får någon skatteffekt på låneräntan.

4 gillningar

Att banken skulle säga upp ett sådant lån är lika troligt som att en antikvitetshandlare skulle sluta sälja antikviteter för att de är för gamla…

Det är ju på lånen som bankerna tjänar pengar!
Om teoretiskt så skulle ske, dräller det av andra aktörer.

Att förutsätta att man har sitt bolån hos samma aktör hela livet är något av ett feltänk. Trogna kunder prioriteras sällan, så det är viktigt att man stämmer av låneräntan med andra banker under årens lopp. Just nu är SBAB ett bra alternativ, men ingen vet hur deras vilkor ser ut om några år.

1 gillning

Banken känner väl till sin risk, det är därför det krävs en säkerhet. Den säkerheten är själva bostaden och såkänge banken (marknaden) anser att den är mer värd än lånet så sover banken lugnt. Även om du skulle avlida så är dödsboet skyldig banken pengar, pengar som kommer fås vid (tvångs)försäljning av fastigheten.

Amortering är inget banker gillar, tvärt om. Amortering gör att bankens vinst (ränta) går ner över tid då lånebeloppet minskar. Amortering är ett politiskt beslut skapat för att tvinga bankerna att inte låna ut fullt så mycket och hålla lite reson i bostadspriserna. Det sagt så är svenskar sjukt högt belånade ur ett internationellt perspektiv, främst pga bostadspriserna.

Den enda gången banken blir orolig är om du tappar din betalningsförmåga (långsiktigt sjukskriven/arbetslös) eller om bostadsmarknaden kraschar.

2 gillningar

Men ett dödsbo skall avslutas någon gång och då måste lånen lösas.
Oftast genom att tillgångarna säljes.

Antar det finns arvingar ialla fall som har ett intresse av att realisera ev. överskott i dödsboet.

Om det blir underskott antar jag att det är bankens problem som inte bevakat säkerhetens värde löpande.

Man kan inte ärva skulder via arv.

Jag tänker att man betalar så mycket på sina lån att man har en rimlig löpande ekonomi med inkomster vs utgifter under livet. Vilket teoretiskt är enkelt men kan vara svårt att bedöma kanske?

Dö me noll, liksom. Eller snarare, dö efter att ha gjort det man vill.
Färdi te o dö skulle man kunna säga.

Därav rekommendatioenn att inte betala av allt innan pensionen. Vissa utgifter kan vara svåra att finansiera med lägre inkomster. I alla skeden av livet.

1 gillning

Hur agerar banken när ett dödsbo inte har likvida medel att betala räntan med, då det inte längre kommer in lön/pension ?
Processen med bouppteckning och arvsskifte tar kanske ett halvår.

Ett arvskifte behövs inte för att sälja fastigheten. Tvärtom, oftast säljer man väl fastigheten först, för då vet man vilket belopp det finns att fördela.

Det gäller att snabba på med bouppteckningen, i värsta fall kan banken dessutom bevilja anstånd på lånet med två månader.

I praktiken uppstår det inte några problem. Oftast är äldre personer lågbelånade och kniper det kan någon av dödsbodelägarna betala upplupen ränta i avvaktan på arvskiftet.

2 gillningar