Företrädesrätt för bolåneskulder vid dödsbo i obestånd

Vi har en tråd kring att betala av bolån (1) och en punkt som kom upp är möjligheten att få nya lån som pensionär.

Pensionärer tenderar att vara äldre och äldre tenderar att ha kortare återstående levnadstid så en faktor för bankerna är att nya bolån till pensionärer relativt ofta slutar i ett dödsbo. I de flesta fall inga problem eftersom tillgångarna i dödsboet nästan alltid täcker skulderna.

I de fall det finns mer skulder än tillgångar har bankerna då företräde framför övriga gäldenärer? Enligt (2) så är det inte fallet men artikeln diskuterar inte specifikt bolån så panten mot objektet kanske implicit är starkare.

Någon kunnig forummedlem som har svar?

(1) Nackdelar med att betala av bolånet och bli skuldfri?
(2) När pengarna inte räcker till i ett dödsbo | Konsumenternas

2 gillningar

@Nestor har säkert järnkoll på detta.

Ett skuldebrev gäller även när låntagaren dör. Då träder dödsboet in som låntagare istället. Finns en pantbrev [eller pantförskrivning av bostadsrätt] så gäller detta givetvis även efter ett dödsfall.

2 gillningar

Låt mig förtydliga med ett exemple:

Kalle är 60 år och bor i en mindre stad. Han köper en två för 500 000 med ett bolån på 375 000 som han sedan betalar av enligt gällande lagar och regler.

Spola fram tio år och Kalle är nu pensionär. Lägenheten är nu värd 600 000 och bolånet ligger på 300 000. Kalle fryser avbetalningarna och betalar enbart räntor.

Tyvärr så har Kalle drabbats av spelmissbruk och dra ihop SMS lån och andra skulder på 250 000. På grund av stress och andra faktorer så dör Kalle vid 72 års ålder.

Vid dödsfallet hade Kalle följande skulder:

Bolån 300 000
SMS lån: 250 000

Tillgångar:

Bostad som i nuvarande skick kan säljas för 540 000 efter avdrag för mäklarkostnader etc.
10 000 på bankontot.

Under processen att reda ut dödsboet samt kostnader för begravning har ytterligare 50 000 i kostnader upplöpt.

Det finns alltså en brist på 50 000 i dödsboet.

Får nu banken sina pengar först innan återstående likvid skickas in i dödsboet eller är banken jämnställd med övriga fodringsägare?

Om dödsboet försätts i konkurs har banken förmånsrätt i ditt exempel.

2 gillningar

Till skillnad från övriga fordringsägare har banken säkerhet i form av pantbrev. Banken får alltså fullt betalt.

Det skulle ju ha varit oerhört märkligt om ett pantbrev inte skulle gälla på grund av dödsfall.

2 gillningar

Jag var också lite förvånad när jag läste artikeln.

Verkar som om jag antingen inte läste ordentligt i första vändan eller att artikeln har uppdaterats eftersom specialfallet med pantbrev nu finns utskrivet.

2 gillningar