Bolån eller inte

Jag har en lägenhet som är belånad till ca 33%. Jag har även ett visst kapital, för närvarande på en bank. Min fundering är om det är smartare att betala tillbaka lånet och bli 100%-ägare till bostaden eller placera pengarna på annat sätt. Med tanke på stigande räntor som lär fortsätta uppåt.

Några saker att tänka på:

• En globalfond bör över tid ge högre avkastning än bolåneräntan, även om det kan finnas perioder på både 1 och 5 år när det inte stämmer.
  • Som pensionär kan det vara svårt att utöka sina lån. Vill man då “leva upp” sina pengar är det bättre att ha dem tillgängliga än låsta i bostaden.

Men som du säger, du får i regel betala mer för bolånet än du får i ränta på sparkontot. Och känslan av att vara skuldfri kan vara värd mycket!

Kolla också SEBs sparräntor med längre bindning nu. Kör du bundet bolån kan du sannolikt få motsvarande sparränta som du betalar hos din bank i ränta!

1 gillning

Förväntad genomsnittlig avkastning på börsen är ca 7% så sålänge räntan är långt under det så är det bättre att ha pengar investerat än att betala av lånet.

Förutsatt att man är bekväm med den hävstången som ett lån ger om man investerar pengarna istället. :slight_smile: inte alls säkert att alla är det även om det matematiskt kan vara det bästa. Jag gillar också tanken på att vara helt skuldfri även om det skulle innebära lägre absolutavkastning i framtiden.

2 gillningar

Nackdelen med att betala av hela lånet är ju att pantbreven då förfaller. Det gör att du kan få mindre betalt vid försäljning eftersom köparen då måste betala för helt nya pantbrev för hela fastigheten/lägenheten. En liten amortering för att få ned räntekostnader kan vara trevligt men inte helt.

Stämmer verkligen detta? Min bild är att alla pantbrev som någon gång tagits ut finns kvar, oavsett om de nyttjas eller inte.

(för bostadsrätt kvittar det förstås eftersom pantbrevskostnaden är försumbar)

1 gillning

Dessa tankar har jag också brottats med. Det logiska rent matematiskt hade naturligtvis varit att låta ens sparkapital varit på börsen då det ger en högre procentuell avkastning än vad jag betalar i ränta. Men…

Vi är alla olika och jag personligen känner ett visst lugn i att nu i maj kunna betala av de sista 5 000 kr på mitt bolån. Jag köpte lägenheten för 3,5 mkr och hade då lån på 1 475 000 kr. Så på fem år har jag betalat av med bara pengar som kommit från lön (möjligtvis lite undansparade slantar).

Nu när lånet är avbetalat så inser jag att jag skulle fortsätta det här sparandet i säg 3 år till. Då har jag inte bara betalat av hela bolånet utan skaffat mig en buffert på ca 700 000 kr. Och 3 år är faktiskt inte en särskilt lång tid. Jag lever inget lyxliv, men jag är inte heller överdrivet snål.

Så på åtta år kommer jag att ha gjort mig oberoende av banker samt skaffat mig en buffert som många ändå skulle betrakta som hygglig, utan att oroa mig för vad diverse galningar till presidenter eller inflytelserika techmiljardärer får för sig att hitta på.

Ett litet sparande kommer jag att ha på börsen, som får representera någon slags lekhink. Börsen känns ju annars lite lynnig och helt irrationell. Jag gillar att sova gott.

4 gillningar

Pantbrev är enbart för fastigheter. TS bor i bostadsrätt.

Stämmer inte! Pantbrev finns kvar och kan utnyttjas framöver utan kostnad. (Även om det nu för TS rörde en BRF)

4 gillningar