Hej,
våran bolån har fördubblat sig (som alla andras misstänker jag) och då undrar jag om vi ska bli av med den hel eller betala av bara hälften eller sitta lugnt i båten och inte röra den. Inköpspris 5,2millioner, lån på 2millioner nu.
Månadskostnad ränta 5600kr men blir troligen mer fom 1/4. Inkomst brutto ca 60tusen/månad sen utdelning från företaget 7-800tusen/år.
Vi har ca 1,6millioner på sparkontot och ca lika mycket i aktier och fonder. Jag tror inte vi kommer behöva ha ngn stor utgift i närmaste framtiden, bil har vi köpt nyligen.
Hur ska man tänka nu när börsen inte ger ngt men räntan går upp?
Personligen tänker jag så här: jag kör vidare med exakt den strategi jag haft än innan. Amortera lite grann, ha en rimlig buffer och spara resten i breda indexfonder. En bra strategi bör inte behöva förändras av marknadsläget. Men det bygger på att man har marginal att klara svängningar som sker, vilket det låter som att du har med råge.
amorterat genom att minska sparkontot (om det inte är bundet sparande). Är det bundet sparande tillkommer ju “straffavgifter” genom sänkt ränta, så då kan det löna sig att vänta tills det bundna löper ut.
Jag hade tagit 1,3 miljoner från sparpengarna och betalt av på bolånet. Man kommer hyfsat långt med 300´ på sparkontot. Du kan sedan använda pengarna som varje månad skulle gått till ränta/amortering till att månadsvis investera på börsen ist. Go känsla att sänka löpande kostnader och ni blir mindre känsliga för bortfall i inkomst.
Har en liknande situation. Bolånets bindningstid löper ut i slutet av månaden. Väljer att betala av hela lånet. Relativt riskfri investering, då jag har ett småhus, nyrenoverat med billig uppvärmning.
Har kvar buffert till hus, resor, barn och ett fck yu-kapital om jag lessnar på jobbet, blir sjuk eller arbetslös.
Tog mitt beslut grundat på att det ger en skön kudde och god nattsömn utan lån. En frihet att äga.
Skiter det sig, och jag behöver mer kapital så har jag pantbreven och kan snabbt belåna fastigheten.
Kommer att sätta av ett månadssparande som dagens boränta skulle kosta mig för att inte vänja mig vid högre disponibel inkomst. Då jag planerar att bygga ny villa när jag hittar rätt tomt.