Mitt bolån har fått en betydligt högre ränta vilket svider extra eftersom att min arbetssituation är på väg att ändras
Jag har sparpengar på 600k som jag skulle kunna betala av en del av lånet med. Är det klokt? Nu ligger de bara där och jag törs inte riktigt göra nåt med dem pga kunskapsbrist.
Mer info behövs för bra svar…
Du kan utan risk placera dina sparpengar till nära 4% på lämpligt sparkonto. Jämför det med din låneränta. Kanske inte skiljer så mycket. 600.000 är en rejäl buffert. Vi har en ännu lite större men kommer inte att amortera ner vårt huslån. Bra att ha lättåtkomliga pengar om “shit happens” Speciellt för husägare och BRF ägare. Plötslig vattenskada i enda badrummet kan kräva 200.000+ Sek Snabbt. Husägare kan ha än mer “otur”.
25% av bolaget kommer att varslas så med stor sannolikhet är jag en utav dem och vet mer inom kort. Jag är i en branch där ett nytt jobb kommer att kräva tid.
Jag är helt ny inom detta med ett sparkonto med 4% ränta låter som ett bra alternativ. Hur hittar jag ett sånt?
Håller med om att sparpengar är en bra buffert för en rainy day men är också nyfiken på hur ni med mer expertis resonerar ifall just det inte vore en faktor. Är man dum som har lån som kan betala tillbaka?
Vilken är din belåningsgrad (lånets storlek/bostadens marknadsvärde)?
Hur stort är bolånet i förhållande till din inkomst?
Spontant tänker jag att du antingen behöver få bättre koll på din ekonomi (om du är rädd och osäker) eller behöver flytta (om du faktiskt inte har råd).
Jag skulle prioritera buffert på sparkonto före att amortera. Söka nytt jobb redan idag så du är förberedd. Du löser inte din arbetslöshet genom att amortera på bolånet.
Jag kör Borgo som sparkonto. Fler konton finns här:
Det är inte nödvändigtvis dåligt att inte betala av ett lån som man kan betala av. Man får hela tiden väga med alternativen.
Sätter du 600 på ränta 4% och har en boränta som är ungefär detsamma eller något högre så täcker ju ränteintäkterna nästan ränteutgifterna för den delen av bolånet. Då låser du inte heller in pengarna i bostaden. Skulle det krisa så kan du använda dem. Men det kommer ju då troligen med ett litet pris eftersom boräntan lär vara lite högre än sparräntan.
Det finns ju även andra alternativ (som jag kanske inte skulle rekommendera om man riskerar att bli varslad) såsom att investera pengarna i en indexfond eller liknande. Då får man troligen på sikt mer avkastning på pengarna än vad boräntan kostar MEN det blir såklart högre risk eftersom du också kan förlora på din investering. Därför bör man kanske inte göra detta i ett läge där man inte har stabil inkomst.
Sammanfattat så är detta två exempel på vad man kan göra som inte nödvändigtvis är dumt, som alternativ till att betala av 600 på lånet.
Det spelar kanske en viss roll hur stort lånet är också. Är det ett väldigt litet lån sett till inkomst, värde på bostaden etc så är det kanske att gå till överdrift att betala av det ännu mer i panik.
Svårt att svara exakt hur du borde göra eftersom det kräver insikt i din situation samt hur mycket risk etc du är villig att ta. Enda tipset jag kan ge är att ta det säkra före det osäkra i ett läge där du riskerar att bli av med jobbet.
Wow! Så bra svar! Tycker att det i mitt fall nog är klokast att flytta pengarna till ett sparkonto. Tack!
Jag har en till fråga som det känns som att det här forumet kan briljera kring.
Bindningstiden på ett utav mina bolån löper ut nu (min bank rekommenderade att dela upp lånen och sprida ut risken) och min första instinkt är att binda det i 5 år till eftersom att det har lägst ränta.
Men sen så hörde jag någon ekonomiperson säga att de ALDRIG skulle binda sina bolån just nu. Vad menar de med det? Vet att det inte finns svar på vad som sker framöver men har jag missat nåt? Hur skulle en kunnig tänka?
Självklart är det klokt då 600k är lite väl mycket att ha skvalpandes på ett sparkonto. Hälften är mer än nog. Att betala av på ditt bolån är nog den bästa investeringen du kan göra just nu.
Det är just detta lån du ska lösa först. Banken älskar att se dig att fortsätta betala räntor, vilket endast gynnar dem.
Skulle för det första aldrig dela upp lånen, det sprider risken men binder upp dig till samma bank och tar bort ditt förhandlingsläge.
Precis som föregående tycker jag att amortering är klokt, särskilt om du kan få det till att du endast har en och samma löptid för hela lånet (ej delat).
Sen kan du leta ränterabatter om du inte redan har en väldigt bra. Vilken rabatt har du idag?
@Julia_Hammar - vilken bank erbjuder dig dessa siffror idag? De låter helt otroliga i dagens ränteläge. Har du rabatt via arbetsgivare (bank)? Har du riktigt stort sparande eller tjänstepension hos banken?