Jag är a-lös men har en hel del pengar på banken som jag fått från en avliden släkting.
Jag har bolån på 1,4 milj och ett lösöre på drygt 1,1 milj, skulle ni betala av hälften av bolånet och sedan använda lite av pengarna sparsamt så länge jag inte har jobb… eller har någon något annat förslag som jag inte tänkt på.
Det skall tilläggas att jag har en portfölj med aktier och fonder på över 3 milj….
Vad är ditt kassaflöde? Med andra ord:
Vad har du för inkomst/ersättning?
Vad betalar du för bostaden varje månad (avgift, ränta, amortering)?
Vad är dina andra fasta/rörliga kostnader?
Vad är chanserna att du skaffar jobb inom 6-12 mnd?
Rörande din fråga. Du har en utgift på ca 5800kr/mnd(förutsatt 2% amortering och 3% ränta) idag. Skulle du lösa halva lånet idag och enbart betala 3% ränta så är det en månadsutgift på ca 1800kr. Dvs du har minskat din månadsutgift med 4000kr.
Behöver du det för att få din vardag att gå ihop? Om du behöver det så skulle jag amortera ner till ca 45%-48% av värdet i bostaden och hitta en utgiftsnivå som du är bekväm med.
Har du nått mål med dina fonder i övrigt? För om du lever och mår bra även utan de 1,1msek som du fått i arv så ser jag inte behovet av att spendera dem bara för att du kan. Har du hyfsat långt kvar till pension så skulle jag nog ha investerat dem. På 20år så blir dina 1,1msek ca 4msek utan tillskott. Om du lägger ihop dem med dina befintliga 3msek så kommer de landa på runt 15-16Msek om 20år. Är det värt det? Ja det beror på din ålder och hur nöjd du är med ditt liv så som det är. Vill du ha mindre utgifter och mer pengar att röra dig med just nu så är det bättre att amortera och spendera. Om du ändå är nöjd och din ekonomi går ihop så kan du vara långsiktig.
Svårt att råda för din person, men rent allmänt samt om det hade gällt mig själv så skulle jag inte ha valt att amortera ner lånet (vilket jag inte heller gjort med mitt eget huslån, jag har låtit de pengarna jobba som investerade istället) då det är förhållandevis lågt, samt att du klarar kostnaden även som arbetslös. Jag hade låtit pengarna stå kvar investerade för att växa till sig och det finns ju alltid möjlighet att amortera av lånet framöver.
Förhoppningsvis får du snart ett nytt jobb och får ännu mer marginal
Ett mellanting är ju att behålla 100tkr för att lätta på trycket under tiden som arbetslös tills dess att du får ett nytt jobb. Du har då 1Msek att investera extra. Om du sedan ändå vill betala av så har du ju pengaran för de med 4+Msek i fonder som förhoppningsvis jobbar på under tiden. Och de 100tkr som du lägger på ett sparkonto kan du ta ut de 4tkr som du skulle minskat dina utgifter med om du betalat av på lånet. Det räcker för att täcka upp i över 2 år. Och om du har tur och börsen snittar 7% efter inflation/skatter och avgifter de kommande 2 åren så har du “tjänat tillbaka” ca140tkr på att ha miljonen på börsen.
Det blir lite av ett mellanting där du nallar på en del för att lätta på trycket under tiden du är arbetslös samtidigt som du låter den större massan arbeta för dig.
Vet inte hur du i dag har de 1,1 miljonerna, men är du arbetslös så kan det vara extra viktigt med låg nettoränta, låg risk för nedgångar i din nettoförmögenhet, och låg risk att inte kunna få tag på pengar om/när du behöver sådana.
Ovanstående kan du uppnå om du sätter in pengarna du tänkt amortera (eller mer av de 1,1 miljonerna) på högräntekonton med insättningsgaranti. Exempelvis om du har Skandias just nu bästa ränta för 3-månaderslån (2,47%) och sätter in pengarna på Hoistspars / Broccs / Plus1s just nu bästa ränta för 3-månaderssparande (2,7%).
Börjar med att beklaga bortgången av din släkting.
Du HAR ju tillgångar i övrigt både i aktieportfölj och lösöre + nu det här arvet. Så du sitter på flera bra kort på hand. Som arbetslös blir det väldigt svårt ta nya lån om du amorterat bort nuvarande.
Så jag hade personligen gett mig själv “betänketid” genom göra som flera är inne på. Ta pengarna/summan du funderar på att amortera och sätt in de på ett räntekonto hos en nischbank. Beroende på din bolåneränta och om du t ex binder sparkontot en tid så blir det väldigt lite “diff” mellan låneräntan och sparräntan dvs din “kostnad” för att behålla lånet ytterligare ett tag blir väldigt låg.
Så ser du framöver lite hur livet utvecklar sig och kan då när som helst ta beslutet att ta sparpengarna och amortera bort en del av lånet.