Premie för att spara istället för att amortera vid lång horisont

Hej!

Som många med bolån tänker jag ofta på det här med att amortera kontra inte amortera.

Läste det senaste nyhetsbrevet och har läst den långa tråden där det står svart på vitt att även om du inte redan har god likviditet efter köpet så är bästa alternativet att spara istället för att amortera.

Jag tycker dock fortfarande '“kostnaden” för att spara istället för att amortera verkar signifikant om man inte redan har god likviditet.

Tänker därför dela med mig av ett gäng räkneexempel som grund för vidare diskussion.

Förutsättningar:

• Bostadsrätt
  • Bostad värderad 3 500 000kr
  • Lån på 3 000 000
  • 15 000kr/månad att lägga på amortering + ränta + sparande
  • Ägarna är 35år idag och vill ha en god ekonomi vid 65års ålder för att gå i pension tidigare (360 månaders horisont)
  • Ägarna vill bo kvar i bostaden även efter pensionen

För att göra matten enkel så räknar jag att:

• bolåneräntan är 3.14% med 30% avdrag
  • en indexfond har 7% avkastning med 30% skatt
  • obundet sparkonto har 1.5% ränta med 30% skatt
  • 3 månaders bundet sparkonto har 2.3% ränta med 30% skatt
  • räntor såväl som indexfonder betalas ut månadsvis (1/12 av procent exkl. skatt)

Det är osannolikt att bolåneränta/sparränta skulle vara statisk under en 30års period men det gör det signifikant lättare att räkna på.

Dessa sparräntor är också lägre än de som florerat i diverse trådar men om vi tittar på ett resurssvagt par med dålig likviditet efter bostadsköp är 3års bindningstid på pengarna inget som hjälper dem att parera krissituationer.

SBAB är använt som mått för såväl sparränta som bolåneränta.

Exempel 1:

Riskglad - allt extra läggs på ISK

Det är här det är solklart bättre att spara än att amortera. Förutsatt att börsen fortsätter tuffa på.

Situationen efter 360 månader:

• Total betald ränta: 1 730 197kr
  • Kvarvarande bolån: 1 900 000
  • Sparande: 4 039 979kr
  • Nettoförmögenhet: 2 139 979kr

Om lånet inte löses vid pension är kostnad för ränta + amortering = 8 123kr

Exempel 2:

Riskavers - sparkonto

Här har vi någon som ogillar risker och tycker alla pengar på börsen är för hög risk.

• Tycker att 500 000kr obundet på sparkonto är en bra buffert (ca en årslön för mediansvensken)
  • Lägger sen pengar på bundet sparkonto
    • Räntan från det obundna sparkontot flyttas till detta konto

• Kvarvarande bolån: 1 900 000kr
  • Sparande: 2 368 984kr
  • Nettoförmögenhet: 468 984kr

Exempel 3:

Försiktig - sparkonto + ISK

Här har vi någon som ogillar risker och vill ha tillgång till pengar om något händer men tycker att lite risk på börsen är berättigat.

• Tycker att 500 000kr obundet på sparkonto är en bra buffert (ca en årslön för mediansvensken)
  • Lägger sen pengar på bundet sparkonto tills bundet + obundet sparande är hälften av lånet. Om ena parten går bort kan halva lånet således betalas av på 3 månader.
    • Räntan från det obundna sparkontot flyttas till detta konto
  • När ovan två kriterier är uppfyllda läggs resterande på ISK
    • Räntan från bägge sparkontona flyttas hit

• Kvarvarande bolån: 1 900 000kr
  • Sparande: 2 604 969kr
  • Nettoförmögenhet: 704 969kr

Exempel 4:

Annuitet - amortering + ISK

Här har vi någon som vill bli av med sitt bolån så snabbt som möjligt.

• Allt extra läggs på amortering tills lånet är avbetalat
  • Därefter läggs allt på ISK

• Total betald ränta: 1 070 094kr
  • Kvarvarande bolån: 0kr
  • Sparande: 924 902kr
  • Nettoförmögenhet: 924 902kr

Vid pension är kostnad för ränta + amortering = 0kr

Självfallet ser exempel 1 bäst ut. Allt på ISK, strunta i att amortera mer än du måste. Vid pension kan du sen lösa bolånet utan problem om ekonomin inte klarar ränta + amortering + brf avgift.

Men det finns risker med börsen och försvinner pengarna så står du där med lånet.

De rimligare alternativet att jämföra med amortering är nog då exempel 3 där du har god tillgång till likvida medel om det värsta skulle hända men ändå har lite exponering mot börsen.
Kostnaden för exempel 3 blir då 610kr per månad eller 7331kr per år.

Är detta då något som anses som en rimlig försäkringspremie för ökad likviditet?

(länk till min kalkyl: https://docs.google.com/spreadsheets/d/17lMR\_-ytlUuHAGwIDCQDW0M_bu1y3KzZ/edit?usp=sharing&ouid=105264381326060262964&rtpof=true&sd=true )

Om en slutsats ska dras och ställas mot detta, att investerade pengar försvinner. Utveckla gärna vad du menar med försvinner.

Investerade pengar fluktuerar över tid, vilket är en risk. Vid en börskrasch eller annan större nedgång kan värdet på dina tillgångar sjunka under den summa du investerat. Normalt återhämtar sig börsen men om du direkt efter nedgången behöver pengarna för en personlig kris så finns det risk att ditt investerade kapital inte täcker ditt behov (även om det hade täckt det vid investeringstillfället).

Amorterar du allt på bostaden finns det också risk att värdet på huset sjunker och att du inte kan höja ditt bolån ifall du behöver få tillgång på pengar. Väldigt risky!

2 gillningar

Varför inte

1. Buffert på 4-6 månadskostnad (dvs vad familjen spenderar under 4-6 månader) på obundet/kort bundet sparkonto och
  2. Resten på ISK och fonder?

Tankar:

• ISK beskattas inte med 30% utan snarare runt ~10% vid en avkastning på 7-9%.
  • Buffert på 12 månadslön är kanske 7-8 månadskostnad för familjen, beroende på hur mycket ni tjänar/sparar, så detta är också OK.
  • Om ni investerar i fonder och börsen krashar så har ni fortfarande era löner, a-kassa/inkomstförsäkring och sedan er buffert innan ni behöver sälja någon fond på lite lägre pris.
  • ‘om en av er går bort’← man kan väl teckna en försäkring för det med banken? (Finns sådant hos SHB iaf)
  • Jaa, det är inte det mest lönsamma att låna på 3.1% och investera på 2.3%. :slight_smile:
  • sedan kan man extraamortera lite efter ett tag om man vill, framför allt om börsen är på all-time-high. Den minskar ‘investeringsrisken’, då investerar ni på (en säker) 3.1% istället för (en osäker) 7% avkastning.
1 gillning

Räknade om siffrorna med min uppfattning av ditt förslag.

• Livförsäkring med försäkringsbelopp för halva bolånet. Räknar med ca 150kr per person (går ju upp allteftersom åldern stiger)
  • Justerar sparkontot till 300 000kr. Täcker alla vanliga kostnader i sex månader men vissa sparanden till renovering och andra projekt pausas vilket känns rimligt i en krissituation.
  • Efter 300 000kr sätts allt på ISK, där ISK är justerat till 10% skatt.

Med omräknad ISK så hamnar vi:

• amortera - Nettoförmögenhet 954 492kr
  • balanserat sparande - Nettoförmögenhet 1 860 623kr

Det här kan nog vara en vinnande medelväg.

1 gillning

Ja, men det är väl i princip exakt så varje rationell ekonomiskt insatt individ gör så jag förstår inte riktigt varför du krånglat till det så mycket. Detta upplägg har jag kört med typ halva livet.

Just renovering kan man finansiera lite senare genom att höja bolånet ifall värdet gått upp på bostaden. Så har det varit för egen del, så har aldrig behövt ta av sparande eller buffert för att renovera.

hade jag haft 30år på mig och haft arvingar hade jag gått på alt 4
Men har man inte tiden gillar jag alt 1. . särskilt efter du når den punkt där sparandet på ISK överskrider lånet. . då KAN du betala av hela lånet på ett bräde och hinna börja om med sparandet , , ,du har då också mer tillgång till pengarna