Finns det någon här som har varit utgivare av bostadslån (privat skuldebrev), med bostad som säkerhet ? Dvs panträtt måste skrivas in i skuldebrevet på något sätt.
Jag skulle vilja låna ut ett visst belopp till pensionär som blivit ensam pga dödsfall och inte kan omförhandla med bank. Dock krävs för bostadstillägget att kostnaderna ska medräknas:
70 procent av räntekostnader för lån som har bostaden som säkerhet
Det kan nog fungera, så länge ditt lån löser de tidigare banklånen. Annars kommer ni dela på säkerheten (bostaden) och det brukar inte uppskattas. Vilket leder till nästa frågeställning; vad händer om bajset träffar fläkten och du behöver tvinga fram en försäljning? Är du bekväm med det?
Lånet löser alla tidigare lån på fastigheten. Borde en formulering i skulebrevet ang. panträtt räcka då tro ? jag antar att försäkringskassan eller pensionsmyndigheten (vet inte vilket ännu) kan vilja se detta. Jag är bekväm med möjliga utfall jag förstår att jag behöver göra samma saker som en bank skulle behöva göra.
Tackar, jag hade kollat på en annan länk innan (liknande). Det gäller eget bostadshus, inte bostadsrätt. Jag har lite mallar från tidigare skuldebrev, det är bara pantsättningen som är ny egentligen. Det står i ovanstående länk:
För att undvika problem med pantsättningen, rekommenderar jag att ni ingår ett avtal, vari ni stadgar att du erhåller lånet och att långivaren därefter ska erhålla pant i bostadsrätten.
Det låter ju inte jättekomplicerat att ta med detta, kanske med en mening till som beskriver andemednigen så att det inte kan misstolkas. Det övriga som sades verkade mest hantera prioriteringsordning vid flera långivare eller bostadsrättsförening som jag fattat det … säg gärna till om jag fattat fel
Länken berörde, mycket riktigt (nyköp av) en bostadsrätt och inte en enskild fastighet.
Det som jag tänker kan komplicera ditt fall är övertagandet av en pant och att lånet (primärt) måste användas till att lösa redan tagna lån. När det sker mellan banker får låntagaren aldrig pengarna i handen, utan det sker direkt mellan bankerna för att undvika problem.
Det kanske är hängslen och livrem, men jag hade tagit hjälp här.
Kan du inte i punkt 1) föra över pengar till låntagarens bank i stället för till låntagaren? Då vet du ju att punkt 2) händer eftersom det är du som utför den.
Edit: Jag svarade nog utan att läsa ordentligt. Ni har ju redan skissat på den lösningen