Jag har en fråga om bolån. Jag äger en lägenhet värd 1,2 miljoner kronor helt utan lån. Nu planerar jag att köpa en ny fastighet men vill behålla lägenheten för att hyra ut den. Jag undersöker just nu med bostadsföreningen hur det skulle fungera i praktiken.
Min fråga är om jag kan använda min nuvarande lägenhet som säkerhet för att finansiera det nya köpet.
I mitt hemland är det vanligt att använda tillgångar som aktier, guld eller andra fastigheter som säkerhet, vilket kan möjliggöra högre lånebelopp eller bättre ränta. Men nyligen diskuterade jag detta med en bekant i Sverige, som menade att banker här endast bryr sig om lön och kontantinsats.
Jag tar gärna emot era råd och erfarenheter kring detta. Vilka banker skulle ni rekommendera i min situation?
Jag tycker det är helt rätt att du undersöker möjligheterna att ta ett bolån med din nuvarande lägenhet som säkerhet. Men du behöver vara beredd på att troligtvis behöva lösa lånet om du av någon anledning inte kan ha kvar lägenheten. Teoretiskt skulle du kanske i ett sådant läge kunna byta säkerhet för att på så sätt behålla lånet, men mitt intryck är att lånegivarna helst kräver lösen och ny låneansökan med ny säkerhet.
Tänk också på att olika lånegivare är olika noga med hur de lånade pengarna planeras att användas. Mest strikt är att lånet behöver tas med tanke på att förbättra den bostad som utgör säkerhet för lånet. Så ser du en möjlighet att motivera ditt lån på så sätt lär du ha störst chans att få ja på din ansökan. När du väl fått lånet kan naturligtvis dina planer förändra sig, så att t ex den planerade renoveringen blir betydligt billigare än du först trodde.
Eller så lyckas du redan från början hitta en lånegivare som direkt tillåter dig att använda pengarna till annat än lägenheten. Men var försiktig med dina formuleringar så att du inte bränner alla broar. Lycka till!
Det finns i princip ingen bostadsrättsförening i Sverige skulle gå med på att ha en bostadsrätt bara för att hyra ut den på det här viset. Om du mot förmodan har en förening som går med på detta så är jag intresserad av att köpa första bästa lägenhet till salu!
Du kommer mest troligt behöva sälja din lägenhet om du ska köpa ny bostad.
Jag menar att du sannolikt behöver lösa det nya lånet (som du nu funderar på att ta med lägenheten som säkerhet) den dagen du av någon anledning inte kan ha kvar lägenheten.
”Gott om” är nog att ta i, de finns säkert, men jag har aldrig hittat någon (förutom då nämnda skidorter osv).
Det är liksom emot hela konceptet av att bo till självkostnadspris. Börjar folk hyra ut sina lägenheter så försvinner det mer och mer, och det blir ju även problem med folk till styrelsen och annat.
Min bank (SHB) bryr sig inte om vad pengarna används till, det är säkerheten de bryr sig om, dvs huset/fastigheten.
Vad du gör med pengarna är inte så viktigt …