Lägenheten som säkerhet när vi köper hus?

Detta kanske är en basic fråga, men hittar olika svar när jag läser på nätet.

Vi bor i en hyreslägenhet just nu och planerar köpa hus inom de närmsta åren. Vi har börjat spara till kontantinsatsen, men då jag är delägare i en obelånad bostadsrättslägenhet (min andel värd ca 500 kkr) funderar jag på om jag kan använda den som säkerhet för att sänka kontantinsatsen?

Hypotetiskt exempel:

Huset kostar 1000 kkr

Vi går in med 100 kkr i kontanter

Vi tar ett “vanligt” bolån på 850 kkr

Tar ett ytterligare lån på 50 kkr med lägenheten som säkerhet.

• Kan vi göra så?

• För/nackdelar?

För att kunna belåna den samägda lägenheten, så krävs de övriga ägarnas godkännande.

Det är inte alls säkert att de vill detta. Om jag själv varit en i samma situation hade jag varit mycket tveksam att godkänna ett lån till bara en av delägarna. Du kan inte sälja din del till någon av de övriga?

Hej,
Lägenheten delas mellan mig och mina tre syskon, men det är ingen av dem som har kapitalet att köpa min andel. Däremot är det nog inga problem att få deras godkännande att belåna lägenheten.

Jag funderar främst på hur banken ställer sig till det?

Hej,

Jag äger lägenheten tillsammans med mina tre syskon (25 % var), men det är ingen av de andra som är intresserade/har kapitalet att köpa min andel. Däremot har vi redan diskuterat möjligheten att låna på lägenheten så godkännande från dem är inga problem.

Det jag funderar främst på hur banken skull ställa sig till det och om det är något som jag bör tänka på?

Banken bör inte vara några problem. Men vad händer om tre av syskonen har undan för undan fullbelånat lägenheten, och syskon nummer fyra behöver låna pengar?

Tanken är att varje syskon har möjligheten att belåna enbart sin egen andel.
Om lägenheten är värderad till 2,4 Mkr blir total maxbelåning ca 2 Mkr (85 %). Så varje syskon kan ta ett lån på 500 kkr utan att de påverkar de andras möjligheter att ta lån. Om vi skriver ett avtal mellan varandra så borde väl detta funka, eller missar jag något viktigt?

Kruxet är att den som lånar först ger den bästa säkerheten till banken. Du får oftast bäst ränta om du lämnar säkerhet inom 50 procent av värdet, jämfört med den som lämnar säkerhet inom 85 procent av värdet.

Ahaa… då förstår jag vad du menar…
Det bästa är kanske att ta ett snack med banken innan vi i så fall skriver ett avtal mellan syskonen så vi vet svart på vitt vad vi kan förvänta oss för skillnader i ränta?

Räknas ett sådant “extralån” som ett bolån eller ett privatlån?

Vad mankallar det för spelar ingen roll, huvudsaken är att du får en bra bolåneränta!