Låna på mina föräldrars obelånade hus

Hej,

Jag behöver lite hjälp med att förstå möjligheterna att låna med mina föräldrars hus som säkerhet. Deras hus är obelånat och har ett uppskattat värde på runt 7 miljoner kronor. Mina föräldrar är pensionärer, och vi har pratat om att jag kanske skulle kunna få halva huset som gåva för att kunna ta ett eget lån på den delen. Målet med detta är att få tillgång till ett “förtidsarv” som mina föräldrar gärna vill ge mig, så att vi kan köpa en större bostad.

Är det någon som har gått igenom något liknande? Hur ser processen ut när det gäller att överlåta en del av huset som gåva och sedan använda det som säkerhet för ett lån? Finns det några risker, skattemässiga eller juridiska komplikationer som vi borde vara medvetna om? Och hur brukar banker ställa sig till sådana upplägg, särskilt när ena parten är pensionär?

Jag uppskattar all hjälp och alla erfarenheter ni kan dela med er av!

Har du några syskon?

1 gillning

Gissar lite här nu men förmodligen kommer banken vilja lägga till driftskostnader för det huset i din kalp.
Det är nog bättre att de lånar upp pengarna och du betalar räntan.

Sen beror det ju på om det finns syskon.

Som andra nämt så kan det bli tokigt om du har fler syskon.

Det kommer också bli problem med banken då dem räknar på båda husen(50% av dina föräldraras).

Det som blir absolut bäst är om dem kan låna upp till din insats och att ni skriver ett skuldebrev som styr hur och när du skall betala tillbaka till dem. Där kan ni också skriva med vad som händer vid arvskifte. Betala en familjejurist 2000kr för att upprätta allt korrekt om det finns syskon/andra arvingar. Annars kan ni göra det själva och bar beskriva era intentioner med skulden.

Man kan aldrig själv belåna en del av ett hus. Äger du 50 procent, så måste dina föräldrar skriva på som Annan pantsättare.

Å andra sidan behöver du inte äga någon del av villan för att belåna dina föräldrars fastighet. Detta förutsätter givetvis att föräldrarna medger detta genom att underteckna skuldebrevet som Annan pantsättare. Detta upplägg har den fördelen att driftskostnaderna för dina föräldrars fastighet inte belastar din KALP.

3 gillningar

Vad händer om ni separerar ?
Vad händer om en av dina föräldrar dör ?
Finns testamenten ?
Har du syskon ?

Äger du 50% av ett hus på papperet anser banken att du måste klara 50% av driftskostnaderna också UTÖVER ditt eget hus! Så utifrån bankens kalkyler har du då dragit på dig högre kostnader som hur konstigt det än låter kan slå negativt på dina lånemöjligheter. (ÄVEN om det då finns bättre säkerhet).

KALP (KvarAttLevapåKalkyl) är det banken fokuserar på i större grad än själva säkerheten för lånet skulle jag säga. Har fått uppleva det själv den hårda vägen.

1 gillning

Kan alltså jag stå på bolånet med deras hus som säkerhet, även om jag inte äger något? Båda är pensionärer och saknar större inkomster.

Har ett syskon.

Väntar på @Nestor svarar på frågan. Men vill smyga in att om du tar ett lån på dina föräldras fastighet i ditt namn så kommer banken behöva räkna på det som en utgift och det kommer lämna mindre utrymme i din KALP. Därför är det bättre om du lånar direkt via dina föräldrar som i sin tur lånar upp av banken på huset.

Skriver ni bara ett skuldebrev med vilkor och ser till att ditt syskon är informerat så är det absolut enklaste sättet för er att få loss pengar till en kontantinsats. Och det kommer inte belasta din KALP när du skall köpa och inget som banken kan kolla upp.

1 gillning

Utmaningen som jag ser det är svårigheten för mina föräldrar att ta lån, med tanke på pension.

Enklaste är som alla beskriver är absolut att dina föräldrar tar ett lån. Och sen i sin tur lånar du de pengarna av dem. Och om du köper tillsammans med någon annan så skall de i så fall vara medlåntagare på det lånet till dina föräldrar, om de inte hostar upp lika mycket från sin sida. Annars vid en separation så kan det bli “fel” där. Lite olika beroende på om ni är gifta eller inte. Men ändå fel i båda fallen.

Prata med en jurist så att det kommer in lite korrekta villkor i lånet. Såsom vad som skall hända om dina föräldrar säljer sin bostad, avlider, ni säljer etc.

Körde en snabb koll på SBAB med 18 0000 i pension för båda dina föräldrar (dvs 38 000 tillsammans, de räknar dessutom bara livsvariga pensioner). Det gick bra att låna ca 1 100 000 under de premisserna. Så det hela beror på hur mycket cash du behöver. Och gör det nu medans de är två, för är man bara en pensionär så är det nästan omöjligt.

Som du skriver, så minskar detta tillvägagångssätt möjligheteten för föräldrsrna att själv låna pengar. Säg att föräldrarna lånar 1 miljon som lånas vidare till barnen, sedan behöver man själva låna 200 000 kr för att renovera villan. Då blir det problem…

Klarar frågeställaren inte sin KALP på grund sv "föräldralånet, så är det väl tveksamt om hen skall låna över huvudtaget.

Som jag skrev, föräldrarna måste godkänna pantsättningen som Annan pantsättare.

Vad anser ditt syskon om detta upplägg ?

1 gillning

Ja, att skänka bort 50 procent av hemmet till det ena syskonet och ingenting till syskon nr 2 känns minst sagt udda.

5 gillningar