Jag har hamnat i ekonomiskt trångmål och utan möjlighet att ta ytterligare banklån för att lösa situationen. Det har dock visat sig finnas en lösning som består i att jag under en begränsad tid lånar av min ena förälder och jag vill gärna ha hjälp med vad jag och min förälder bör tänka på. Syftet är att jag och min förälder ska kunna få till ett rättvist upplägg. Värt att nämnas är att förslaget kommit från min förälder och att vi redan enats om att “riktiga papper” ska till.
Jag är fullt medveten om riskerna med att låna inom familjen vad gäller eventuell påverkan på relationen. Jag vill dock be er som svarar att ge råd som hjälper oss att få till ett bra upplägg. Avrådan att låna inom familjen slipper jag helst. Det är hur vi får det att funka på ett rättvist sätt jag vill åt.
Utan att vara jurist kan jag killgissa att ett skrivet kontrakt som beskriver summa, ränta och tidsperiod vore bra. Räntan ska väl vara marknadsmässig och ni måste fundera på om den är bunden eller rörlig. Ska lånet amorteras eller betalas tillbaka i en klump den det löper ut? Utlånaren ska betala skatt på den intjänade räntan, och låntagaren kan dra av delar av räntekostnaden. Viktigast är kanske att kommunicera med syskon och andra föräldern så ingen känner sig lurad.
Leta runt på nätet, det finns många bra gratismallar.
Bra att tänka på:
-Namn och personnummer på alla parter i avtalet.
-Tydligt åtagande, dvs vem som lånar av vem.
-Summa
-När summan ska betalas till låntagaren.
-Lånets löptid
-Räntan, den kan vara precis vad ni själva bestämmer. Fundera även om ni ska reglera om den ska vara fast, ändras efter en viss tid eller viss händelse.
-När räntan ska kapitaliseras, t.ex. betalning av räntan sker månadsvis.
-Amortering, om inget anges ska det amorteras vid löptidens slut.
-Fundera på om långivaren ska ha möjlighet att säga upp avtalet i förtid om låntagaren inte sköter sig.
-Datum och underskrifter och namnförtydliganden.
-Upprätta avtalet i två exemplar och ta ett exemplar var.
När ni framöver kommunicerar om lånet gör det via mejl. T.ex. när lånet betalats ut och när avbetalning skett.
Något att fundera på är vad räntan ska sättas till.
Om de handlar om stora belopp och räntan sätts lägre än marknadsräntan så innebär det i praktiken att den familjemedlemmen du lånar av kommer att ge dig pengar.
Är det tex en förälder som lånar ut pengar för en bostad till ett av sina barn, men inte de andra barnen, så blir det ju orättvist. Indirekt ger föräldern pengar bara till det ena barnet, via den subventionerade räntan. I så fall kanske övriga barn bör kompenseras på något vis.
Jag lånade ut pengar till delar av sonens insats och som andra skriver så är ett bra avtal i grunden viktigt.
Ha även i åtanke om er relation blir sämre eller om personen inte kan betala - vad händer.
Sen vilken ränta ni vill ta… jag satte 2%/år för att jag inte orkade krånga med statslåneräntan + X%. I dagsläget hade jag nog knytit räntan till statslåneräntan (om ni nu ska ha någon ränta). För att förtydliga så höjde jag upp mitt bolån för att kunna hjälpa honom så jag har en faktisk kostnad för lånet.
Ang. säkerhet: vi valde att göra en inteckning i sonens lägenhet som officellt registrerades i BRFen.
Jag älskar min son, men man vet aldrig vad som händer. Jag lär sannolikt inte kräva varken ränta eller belopp men för mig var det viktigt för sonen att känna att gjorde en affärsmässig överenskommelse som han är bunden till, inte att mamsen curlar och förbehållslöst skjuter till pengar så snart det behövs.
Som tidigare skribenter varit inne på så googla på “skuldebrev mall gratis” så kommer du hitta ett bra mall. Jag skulle också tipsa om att ni visar upp skuldebrevet för familjemedlemmar då alla vet att skulden finns och ska ta hänsyn till vid eventuella bodelningar.
Problemet blir ju om du lånar ut ett stort belopp till låg ränta bara till ett av dina barn. Är ”generös” bara mot det barnet. Hur ska du då kompensera dina andra barn?
Nja. Vad är det för fel på styrräntan 4 procent? Ligger väl i paritet med en ok inlåningsränta. Skulle jag låna ut externt blev räntan betydligt högre.
Har inget svar på hur ni ska göra. Men kan berätta hur vi gjorde.
Lån för att köp av fastighet.
Lånebelopp 300000 kr.
Då låntagare redan var ägare av en annan fastighet ville banken inte låna ut mer men det kändes som en hyfsat säker deal att han skulle lyckas sälja sin första fastighet även om det skulle ta lite tid.
En tidsfrist var satt. 6 månader.
Specat vilken ränta som gäller. 0% i vårt fall.
Som säkerhet sattes låntagarens ägarandelar i ett aktiebolag. såklart adrig tänkt att användas men det kändes ändå bra för mig som långivare.
Törs inte låntagare sätta nånting kärt på spel så kanske man ska fundera en extra gång innan man lånar ut pengar.
Lånebrev/skuldebrev bevittnat och underskrivet av 2 vittnen. Varsin kopia. Var gärna noga med vilka konton som pengar ska flyttas från och till.
När skulden väl är till fullo återbetald ska skuldebrevet rivas eller ett kvitto skrivas. Bäst att vara tydlig i alla led och att det är lätt för båda parter att visa hur pengarna rört sig i det fall att man skulle bli oense.
Vidare kan sägas att bankerna var besvärliga med sina muppiga regler om penningtvätt. Så var beredd att svara på frågor hur du fått fram dina surt förvärvade slantar som du nu vänligt nog lånar ut.
Ränta är den högsta 1 års sparräntan på compricer. (Dvs min alternatvintäkt).
Skuldebrev skrivet. Ränta betalas kvartalsvis. Exakta belopp och datum är nedtecknade. Ska inte råda några tvivel om vad som gäller.
Exakt ett år senare skall beloppet återbetalas.
Så tycker jag man gör.
Och barnet var belåtet. Blev mycket bättre än att låna i bank. Och det gav ju lägre amorteringskrav, så mer gick att investera i aktier/fonder.
Utlåningen skedde på mitt initiativ. Mina barn är ovanligt o-giriga.
Jag har lånat pengar av en av mina föräldrar till min kontantinsatts. Då skrev vi ett skuldbrev, pratade inte jättemycket om amortering annat än att jag ska betala tillbaka vid försäljning. Jag betalar räntan på pengar då hen tagit lån på sin bostad för att låna till mig.
För ca två månader sedan valde hen att ändra sig och ville nu att jag ska amortera, gick inte att kompromissa på det. Tråkigt för mig eftersom ränta redan gått upp x4 och andra kostnader också ökat senaste året. Jag känner mig inte okej med det nya upplägget men känner inte att jag har något val.
Skriv absolut skuldbrev, men var noga med att skriv med plan för att betala tillbaka samt om något skulle hända och du inte kan betala alls / någon viss månad. Det är viktigt att bevara relationen i en sådan situation tänker jag.
Har själv har lånat ut pengar till mina barn utan att ta ut ränta. Har kommit överens om summan som ska betalas varje månad tills skulden är betald.
Har man möjlighet att låna ut till sina barn så tycker jag man ska göra det.
Allt beror självklart på vilken relation man har till sina barn och vilken syn dom har på pengar.
Det är jag själv som har erbjudit mig att låna ut pengar för att dom ska slippa ta ett lån och betala höga räntekostnader till banker som tjänar tillräckligt med pengar.
Kan jag underlätta och göra mina barn glada så är det värt det utan ränta.
Sen är det upp till var och en om man vill ta ut ränta. Jag valde att inte göra det.
Allt prat om att det skulle var orättvist mot syskonen fattar jag inte, dom får självklart samma möjlighet om det skulle behövas någon gång.