Jag har pengar i pensionskonton utomlands, som skulle straffbeskattas om de togs ut i förtid. Samtidigt har mina föräldrar två obelånade hus. Anta att jag lånar en summa pengar från mina föräldrar (säg 2 Mkr, till en kontantinsats) och att de tar ut ett bolån på motsvarande belopp. För att det ska bli rättvist gentemot mina syskon ersätter jag mina föräldrar för räntekostnaden.
Stämmer det att om mina föräldrar lånar ut pengar till mig mot ränta så behöver de skatta för ränteinkomsten, men att den skatten kvittas mot ränteavdraget för bolånet (på samma belopp)? Men för mig så är inte räntekostnaden längre (sedan 1 januari 2026) avdragsgill? (länk till Skatteverket).
För att undvika att ränteavdraget går förlorat, kan inte jag helt enkelt betala 70 % av mina föräldrars räntekostnad? De sista 30 % får de sen tillbaka med skatten. Men det kanske inte är okej att kombinera ett räntefritt lån med att betala någon annans ränta eftersom det då inte är ett de facto räntefritt lån längre?
Skulle ett alternativ vara att dina föräldrar faktisk ger dig ett räntefritt lån, och att de dessutom ger dina syskon gåvor som motsvarar din fördel av att slippa betala ränta?
Jo, kanske. Tar bara lite emot att be om ett räntefritt lån från mina föräldrar när jag har mycket högre inkomst än dem. Handlar om att vi vill köpa ett hus i samband med flytt till Sverige men har svårt att bevisa för banken att vi har råd med det då jag bott utomlands i 20 år. Och vill inte ha ett tillfälligt boende med allt vad det innebär med små barn.
Men kanske vi kunde låta det vara just ett räntefritt lån, där räntan betraktas som förskott på arv till mig. Och om jag får för dåligt samvete kanske jag på eget bevåg kan skänka tillbaka motsvarande belopp senare?
Jag tror du gjorde en tankevurpa här. De måste ju även betala skatt på räntan de får av dig.
Räkneexempel med 1Mkr och 3% ränta som illustration.
Dina föräldrar betalar 30 000kr i ränta, och får tillbaka 9000kr. Nettoräntekostnad 21 000kr.
Du betalar de 21 000kr i ränta. Dessa behöver dina föräldrar betala 6300 kronor i skatt på.
Dvs, de har betalat sammanlagt 27 300kr, men bara fått 21 000kr av dig.
Keep it simple. Dina föräldrar lånar ut till dig utan ränta. Du ger en årlig/månatlig gåva (gåvor är skattefria) till föräldrarna för att du har ekonomisk möjlighet och vill hedra dem . För att det ska bli “rättvist mot syskonen” är det bäst att ni upprättar ett tydligt skuldebrev där det framgår att lånet ska betalas tillbaka , vid arv eller försäljning. Gåvodelen behöver såklart inte framgå. När du har etablerat dig och får möjlighet att ta upp ett eget lån så löser du det hela.
Du kan inte ta ett lån där dina föräldrar är medlåntagare med huset som säkerhet men du betalar alla räntor? Tänker att banken borde få tillräckligt med säkerhet på så sätt och banken kan då redovisa alla räntekostnader på dig mot Skatteverket vilket gör att du får ränteavdraget.
Omvänt, skulle det funka om du @jellybean blev medlåntagare till ett lån som dina föräldrar tar med ett av sina hus som säkerhet, och du sedan betalar alla räntor?
Jag som förälder hade inte velat låna ut/medlåntagare mm. Hade som barn inte heller velat låna av de/ha de som medlåntagare.
Jag gillar gåva/förskott på arv tydligt formulerad i gåvobrev.
Så har jag gjort med mina tre barn och så fick jag själv hjälp av föräldrarna.
Det blir ”obra” att vara skyldig pengar till släkt och vänner.
Se om ni kan hitta en sådan lösning-tror det blir bättre.
Lycka till
Jag förstår nog inte riktigt, eller så saknar jag någon kunskap. Men kan du inte bara betala motsvarande det de får i kostnad antingen hela direkt eller avdraget för ränteavdraget? Varför ska ni blanda in ränteavdrag mellan era transaktioner? Vad är det som hindrar att du bara betalar deras faktiska kostnader via en överföring till föräldrarna?
Hindret är att ett sådant arrangemang - med rätta - kan uppfattas som att op lånat pengar av sina föräldrar, och sedan inte följer det skattemässiga regelverket för lån.
Fast om föräldrarna inte väljer att rapportera inbetald ränta som inkomst av kapital och den som betalar räntan inte begär avdrag så blir det ett nollsummespel. Det sker ju mellan två personer och då finns det ingen skatt/moms inblandad.
Finns det något belägg/källa som säger att detta ovan inte stämmer?
Hittade svaret själv. Ingen skatt mellan privatpersoner.
Enkelt skuldebrevDu och din son kan själva reglera hur mycket din son ska betala tillbaka till dig varje månad. För att det inte ska se ut som att du får ännu en inkomst in på ditt konto upp till din vanliga inkomst bör ni skriva ett så kallat skuldebrev. Det är nämligen så att det inte utgår skatt på pengar som någon lånat ut till någon annan, exempelvis en familjemedlem. Då det gäller stora belopp kan det dock se ut som en extra inkomst som kommer in på kontot varje månad kan det uppstå frågetecken om det är en inkomst som ska behövas skattas på. För att undvika sådana frågetecken bör du och din son därför skriva ett enkelt skuldebrev.
Förtydligande. Det utgår inget skatt på det utlånade belopp (dvs, det ses inte som en inkomst) men ev. ränteintäkter, kapitalvinst, ska man skatta för även vid lån mellan privatpersoner.